Krátenie práce v U.S.Steel sa odkladá
Spoločnosť U. S. Steel Košice zatiaľ neprejde na skrátený pracovný režim. Manažment závodu sa na tom nedohodol s odborovou organizáciou.
Vedenie košických oceliarní požadovalo, aby zamestnanci vo výrobe prešli na štvordňový pracovný týždeň. Za voľný deň mali dostávať náhradu 60 percent mzdy. Dôvodom úsporného opatrenia je výrazný pokles odbytu, ktorý spôsobil masívny dovoz čínskej ocele na európsky trh za dumpingové ceny.
Koncom minulého týždňa o návrhu rokovala Rada odborov OZ KOVO U. S. Steel Košice. Tvoria ju predsedovia základných organizácií odborov z každej z dvanástich divízií závodu.
„Aktuálny stav je taký, že skrátený pracovný čas na december nebol odsúhlasený. Dali sme viaceré podmienky, ktoré treba splniť, aby sme mohli prejsť na 60 percent,“ povedal predseda rady Mikuláš Hintoš.
Benzín pre manažérov
Ani jedna z vyjednávacích strán nechce uviesť detaily rokovania. Podľa informácií denníka košice:dnes odborári presadzujú, aby úsporné opatrenia smerovali do iných oblastí, ako je obmedzenie výroby. Jedným z nich majú byť náklady na pohonné hmoty služobných áut takzvaných generálnych manažérov.
Po aspoň čiastočnom zohľadnení pripomienok odborov vedenie podniku zrejme predloží návrh na zavedenie krízového režimu znova.
„Situácia v európskom oceliarstve je veľmi komplikovaná a my musíme pružne reagovať. Pracujeme vo vysoko konkurenčnom prostredí, preto konkrétne spôsoby, ako to robíme, nezverejňujeme,“ povedal hovorca U. S. Steel Ján Bača.
Naposledy v roku 2011
Ku kráteniu pracovného času siahli v košickom závode americkej oceliarskej korporácie United States Steel už niekoľkokrát. V krízovom roku 2009 mali zamestnanci povinný trojdňový víkend počas šiestich mesiacov. Naposledy sa jeden deň v týždni v U. S. Steel nevyrábalo v januári 2011.
Podnik okrem lacných ázijských importov trápia aj vysoké ceny elektrickej energie a náklady na nákup emisných kvót, ktoré znižujú jeho konkurencieschopnosť.
V Amerike už prepúšťajú
Dramatický pokles cien ocele na svetových trhoch sa už naplno prejavil v severoamerických prevádzkach korporácie United States Steel. Závod vo Fairfielde natrvalo zatvoril vysokú pec a bez práce zostalo vyše tisíc zamestnancov. Výrobu podniku v Granite City vedenie dočasne zastavilo. Doma zostalo viac ako dvetisíc pracovníkov.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Okrúhle číslo pol milióna vybavených cestujúcich sa na letisku Košice v roku 2023 podarilo dosiahnuť koncom septembra. Vlani to bolo 25. augusta a v tomto roku sa to podarilo ešte o niečo skôr, už 14. augusta. Košické letisko tak potvrdzuje kontinuálny trend výrazného nárastu dopytu po leteckej preprave. Za prvých sedem mesiacov roka vybavilo o 13 % cestujúcich viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. Júl 2025 bol najsilnejším mesiacom v histórii letiska s vyše 132-tisíc vybavenými cestujúcimi.
V nadchádzajúcom týždni budú v Košickom kraji prebiehať plánované odstávky elektriny v zmenšenom rozsahu. Upozorňujeme obyvateľov dotknutých lokalít, aby svoje aktivity prispôsobili dočasnému prerušeniu dodávky.