Krátke lehoty v tendri na autobusovú dopravu v Košickom kraji neumožnili konkurentom podať ponuky
Extrémne krátke lehoty určené Košickým samosprávnym krajom v tendri na prímestskú autobusovú dopravu neumožnili konkurentom podať cenové ponuky. Prihlásili sa len súčasní dopravcovia, župa nemala z čoho vyberať a musela akceptovať ich podmienky. Ako informovala mimovládna organizácia Transparency International Slovensko (TIS), naplnili sa tak jej predpoklady o príliš krátkom čase na prípravu ponúk.
„Aj keď zámer vyhlásiť súťaž oznamoval kraj ešte v auguste 2020, tento zámer sám o sebe neobsahoval žiadne detaily o podmienkach, za ktorých bude župa objednávať dopravné služby,” uviedla mimovládka na sociálnej sieti. „Samotný tender kraj oznámil vo vestníku až 18. novembra 2021 so zámerom do konca decembra súťaž uzatvoriť. Celkový čas na spracovanie a podanie ponúk bol len šesť týždňov, vrátane vianočných a koncoročných sviatkov,” podotkla organizácia.
Kraj sa podľa nej zastrájal, že sa úspešne vyhne problémom, ktoré mal Bratislavský kraj v riadnom verejnom obstarávaní. „Otázka je, za akú cenu,” opýtala sa Transparency. Súčasní dopravcovia si podľa nej mohli nadiktovať podmienky, ich výhodou bolo poznanie trhu, na ktorom pôsobia, a preto sa ako jediní stihli pripraviť na verejné obstarávanie. „Argument župy, že Košický kraj nie je atraktívny pre iných dopravcov, a preto sa prihlásili len súčasní dopravcovia, pôsobí alibisticky. Narýchlo zorganizovaný tender, ktorého podmienky nahrávali súčasným dopravcom, ide na vrub obstarávateľa, nie atraktivity regiónu,” tvrdí organizácia.
Košický kraj v piatok oznámil, že po vyhodnotení ponúk v tendri uzavrie so spoločnosťami Arriva Michalovce, a. s., a eurobus, a. s., Košice k 1. aprílu sedemročné zmluvy s opciou na ďalšie tri roky. „Ide o aktuálnych dopravcov, ktorí navyše od 1. januára, keď im zmluvy skončili, jazdia podľa veľmi spornej výnimky, ktorej zákonnosť namietal v minulosti aj samotný Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO),” poznamenala Transparency.
Súčasní autobusoví dopravcovia v kraji nemali konkurentov, v oboch regionálnych častiach verejného obstarávania podľa ich pôsobnosti predložili ponuku len oni. Pre západ (časť Spiša, Gemer, okolie Košíc) predložil eurobus ponuku 1,5523 eura na kilometer a pre východ (južný Zemlín) navrhla Arriva Michalovce cenu 1,527 eura na kilometer. Ponukové ceny sú podľa kraja primerané vzhľadom na rast cien energií a pohonných hmôt. Obe časti tendra vyhodnotil samostatne, predpokladaná hodnota zákazky na desať rokov bola takmer 457 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.
Zdroj: (SITA, be)
Odporúčané články
Prezident Peter Pellegrini nepodpíše zákon, ktorým sa transformuje Úrad na ochranu oznamovateľov na Úrad na ochranu obetí trestných činov a oznamovateľov protispoločenskej činnosti ani po prelomení jeho veta parlamentom. Ako uviedol v zverejnenom videu, dôvody, ktoré uviedol pri vetovaní zákona trvajú aj naďalej. Zákon však v prípade prelomenia veta hlavy štátu platí aj bez jej podpisu.
Prenájom priestorov wellness v košickom Národnom olympijskom centre plaveckých športov (NOCKE), ktorý už nejaký čas vzbudzuje otázky o férovosti a transparentnosti v Košiciach, si všimla aj bratislavská redakcia jedného z popredných slovenských denníkov. Nielenže išlo o investíciu vo výške 20 miliónov eur, ale pozoruhodné je aj to, že prevádzku rozsiahleho wellness centra, ktoré súťažila mestská firma, vyhral mestský poslanec Miroslav Špak. Hoci mesto a jeho správcovská firma Tepelné hospodárstvo (TEHO) tvrdia, že súťaž bola transparentná, Transparency international upozornila na možné etické výhrady spojené s podnikaním voleného zástupcu mesta v mestskom projekte.
Verejné korčuľovanie v Košiciach začína svoju zimnú sezónu a na výber je v meste hneď niekoľko možností. Prinášame prehľad, kde si môžete obuť korčule – či už hľadáte romantické klzisko pod holým nebom (Alejová, Mestský park), alebo preferujete krytú arénu. V článku prinášame rozpis platný na túto zimnú sezónu.