KSK tvrdí, že v spornom tendri na autobusovú dopravu boli primerané podmienky účasti
Košický samosprávny kraj tvrdí, že v tendri na prímestskú autobusovú dopravu, do ktorého sa zapojili zvlášť a bez konkurencie iba súčasní dvaja dopravcovia, určil primerané podmienky účasti. Tie vytvárali predpoklad, že sa prihlásia primerane odborne a technicky zdatné subjekty, no zároveň tým nebola neprimerane zúžená hospodárska súťaž. Kraj tak odôvodnil, prečo nezrušil sporné verejné obstarávanie, keďže v oboch jeho častiach prišla iba jedna ponuka.
„V záujme verejného obstarávateľa bolo a stále je, aby požadované plnenie bolo pre cestujúcu verejnosť poskytované na primeranej úrovni, ktorá bola odzrkadlená v požiadavkách uvedených v súťažných podkladoch,” uviedol Košický kraj. Ako ďalej vyplýva z odôvodnenia nezrušenia tendra bez reálnej súťaže, zverejneného v dokumentoch vo Vestníku verejného obstarávania, kraj v záujme rozšíriť súťaž rozdelil zákazku na viac častí, konkrétne na dve.
„Každý primerane technicky a odborne zdatný uchádzač, poskytujúci požadované služby, mal k dispozícii všetky potrebné informácie pre vypracovanie a predloženie cenovej ponuky. Proti podmienkam a požiadavkám nebola verejnému obstarávateľovi doručená relevantná žiadosť o nápravu, prípadne námietky,” dodal Košický kraj. Na základe týchto skutočností sa tak rozhodol, že k zrušeniu použitého postupu zadávania zákazky nepristúpi. Vybraní dopravcovia – eurobus, a. s., pre západnú časť kraja a okolie Košíc, Arriva Michalovce pre východnú časť kraja – podľa kraja splnili všetky požiadavky aj podmienky účasti, a preto boli úspešní. Predpokladaná hodnota zákazky na desať rokov, vrátane opcie na tri roky, bola takmer 457 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.
Hoci kraj v odôvodnení nezrušenia tendra uviedol, že mu nebola doručená relevantná žiadosť o nápravu, či námietky, podľa dokumentov zákazky dostal vlani v decembri tri žiadosti o nápravu, z toho dve rozsiahle. Týkali sa aj lehoty na ponuky a začiatku poskytovania služby po vyhodnotení ponúk a podpise zmluvy. Kraj im čiastočne vyhovel tým, že pôvodnú lehotu na ponuky predĺžil z 15. decembra na 28. decembra a neskôr na 3. januára. Verejná súťaž na autobusovú dopravu bola vo vestníku zverejnená 18. novembra. Začiatok poskytovania služieb na základe tendra kraj predĺžil z 1. januára na 1. apríla, dovtedy fungujú podľa výnimky. Jeden zo záujemcov navrhoval, aby služby začali fungovať dvanásť mesiacov po podpise zmluvy, aby mal prípadný nový dopravca čas na prípravu.
Nemenovaný záujemca následne podal námietky proti podmienkam v tendri, Úrad pre verejné obstarávanie sa ich podstatou nezaoberal a konanie o preskúmanie úkonov kraja zastavil. Zdôvodnil to tým, že navrhovateľ v lehote nezložil potrebnú kauciu. Tender kritizovala mimovládna organizácia Transparency International Slovensko najmä pre krátke lehoty, ktoré neumožnili konkurentom podať cenové ponuky.
Zdroj: (SITA, be;qq)
Odporúčané články
Neubehol ani mesiac od čelnej zrážky dvoch rýchlikov v Jabloňove nad Turňou pri Rožňave, a na druhej strane krajiny došlo k ďalšej šokujúcej zrážke vlakov. Na trati medzi Svätým Jurom a Pezinkom v nedeľu 9. novembra do seba narazili dva vlaky. Oba smerovali na bratislavskú hlavnú stanicu. Zrážka sa stala na najmodernejšej časti železnice na Slovensku chránenej zabezpečovacím systémom ETCS (European Train Control System).
Návrh nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o adresnej energopomoci, vláda v stredu 3. decembra schválila. Ministerstvo hospodárstva SR, ktoré tento návrh pripravilo, uvádza, že cieľom návrhu nariadenia je nielen ustanoviť sumy adresnej energopomoci, ale upraviť všetky potrebné aspekty pre jej úspešné poskytovanie.
Fluktuácia zamestnancov na Slovensku dosahuje v súčasnosti rekordné hodnoty, pričom priemerná ročná miera odchodov sa pohybuje medzi 14 až 16 %, zatiaľ čo za zdravú sa považuje 5 až 7 %. Podľa Asociácie personálnych agentúr Slovenska (APAS) za týmto trendom stojí kombinácia rýchlejšieho životného tempa, vyšších očakávaní od práce a lepšej dostupnosti pracovných príležitostí.


