Kto je neschopný nalepiť nálepky podľa návodu?
Rekonštrukcia električkových tratí skultúrnila cestovanie mestskou hromadnou dopravu. Na sklenené zábradlia a zastávky však doplácajú vtáky.
Dopravný podnik ešte v septembri minulého roku po sťažnostiach viacerých ľudí prisľúbil, že nainštaluje na zastávkach reflexné nálepky. Dnes je už všade vidieť čierneho „dážďovníka“, ale mŕtvych vtákov neubúda.
Zastávky vybudované počas IKD nálepkami osadzoval DPMK a zastávky vybudované počas MET zas referát dopravy na magistráte. Napriek tomu sa na sociálnej sieti opäť objavujú fotografie s uhynutými vtákmi. Tentoraz je to na Komenského ulici – mŕtvolky holuba a drozda.
[ad][/ad]Konzultovali to s ornitológom
Na problém už v minulosti upozorňoval aktivista Zdenko Lipták, ktorý vtedy do dopravného podniku priniesol vlastné nálepky, aby ich nainštalovali na jednotlivých zastávkach. DPMK si však zaobstaral iné. „Aj ja mám tieto informácie a situáciu považujem za veľmi zlú. Škoda, že v danej veci nekonalo predchádzajúce vedenie mesta a aspoň poslanci z Komisie životného prostredia (ŽP), lebo dnes by bola situácia úplne iná.
Predseda predstavenstva DPMK Vladimír Padyšák na komisii ŽP začiatkom apríla prisľúbil polepy zastávok, ktoré vraj konzultovali s ornitológom, hovorí Lipták a dodáva, že polep bol už dokončený. Minulý týždeň preto poslal infožiadosť na DPMK, keďže si myslí, že nálepky podľa jeho názoru majú ďaleko od bezpečnostných polepov odporúčaných odborníkmi, nakoľko jedna silueta malého dravca v strede skla je nepostačujúca.
Nerešpektovali vzdialenosti
Takýmto polepom sa na Slovensku venuje iba jedna firma. „Práve my sme tí, ktorí nálepky navrhujú, vyrábajú, dodávajú a riešili sme so správcom aj spôsob ich umiestnenia, ktorý je absolútne nedostatočný. Až by som povedal, že odfláknutý,“ hovorí Radovan Jambor z firmy Ornis Birds Control. Podľa jeho vyjadrenia správca nerešpektoval minimálne vzdialenosti medzi nálepkami, ktoré musia byť dodržané, aby boli účinné. Jedna nálepka na jednu sklenenú platňu rozhodne nestačí.
„Správcovi zastávok sme dodali aj nálepky, aj návod na použitie, v ktorom sú tieto rozostupy medzi nálepkami uvedené, a tento postup nedodržal. Tým pádom ide len o ‚pro forma‘ riešenie, proklamovanú snahu, bez zjavného pochopenia situácie a snahy o jej skutočné riešenie. Maximálne medzery medzi nálepkami sú 15-20 cm, nikdy nie viac, potom polep stráca účinnosť.“
Neviem, čo, ako a kto
Prostredníctvom magistrátu sme chceli zistiť, kto je zodpovedný za takýto polep. „Neviem, čo, ako a kto to odporúčal. Pre DPMK uvedenú vec riešil externý dodávateľ a tieto skutočnosti DPMK v blízkej dobe preverí. V prípade, že sa preukáže nedostatočnosť polepov, vykonáme ďalšie potrebné kroky,“ povedal pre KOŠICE:DNES riaditeľ dopravy DPMK Roman Danko. Zároveň uviedol, že nie je možné vždy a za každej situácie zabrániť úhynu vtákov. „Naša ambícia je ho, samozrejme, minimalizovať.“
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Už druhý rok pokračuje kreatívna obnova lavičiek v historickom parku UNLP v Košiciach. Ide o príklad dobrovoľníctva, ktoré môže inšpirovať aj iné komunity či školy.
Aj v prvú októbrovú nedeľu v tomto mesiaci sa takmer 17 000 bežcov postavilo na trať Medzinárodného maratónu mieru (MMM) v Košiciach, ktorý je najstarším v Európe a druhým na svete. MMM je už vyše 100 rokov neodmysliteľnou súčasťou života nášho mesta a inšpiráciou pre bežcov z celého sveta. Bude to tak aj naďalej, no premiérovo aj s oficiálnou podporou mesta Košice pre MMM na ďalších 100 rokov.
Prvá tohtoročná snehová nádielka v Košiciach vyvolala medzi obyvateľmi rôznorodé reakcie. Diskusia v komentároch pri príspevku KOŠICE: DNES na sociálnych sieťach ukázala, že názory na prístup mesta k zimnej údržbe sa líšia, pričom nechýbal ani humor a irónia.