Logika podľa firmy EEI
Na článok, v ktorom denník KOŠICE:DNES poukázal na čudné počítanie doby spoplatnenia na závorových parkoviskách v Košiciach, reagovala firma EEI. Podľa nej obhajujeme systém, ktorý je pre vodičov nevýhodný. Naozaj?
V článku sme opísali platenie za parkovanie na závorovom parkovisku na Strojárenskej ulici. Išlo v ňom o to, že keď sme tam zaparkovali v nedeľu pred pol siedmou večer a odchádzali z neho v stredu po ôsmej večer, automatická pokladnica nám naúčtovala o jedno euro viac, ako by sme mali platiť. Prevádzková doba je počas pracovných dní od 7.30 do 19.30, v sobotu od 7.30 do 13.00 hod. V sobotu popoludní a celú nedeľu je parkovanie zdarma. Napriek tomu sme zaplatili sedem eur namiesto šesť.
Podľa EEI bolo parkovné vypočítané správne, pretože sa jednotlivé parkovacie dni začali počítať od momentu, keď sme v nedeľu auto odstavili. Zaujímalo nás teda, prečo sa do spoplatnenej doby počíta aj čas, keď je parkovanie zdarma.
[ad][/ad]Výhodné pre vodičov
„Stanovenie dennej doby parkovania na 24 hodín, teda ,technický deň‘ a nie kalendárny, je nielen štandardné, ale dáva jednoznačne logiku,“ odpovedali nám z EEI.
Uviedli aj príklad. Vodič vojde na parkovisko v pondelok o 14.00 a ostane na mieste parkovať do utorka 12.00. V systéme spoplatnenia tak, ako ho prevádzkuje spoločnosť EEI, zaplatí iba dve eurá ako maximálnu sadzbu za deň, teda 24 hodín.
„Ak by sme sa riadili logikou z vášho článku, platil by tento vodič štyri eurá, pretože by mu mala byť naúčtovaná denná sadzba za pondelok aj utorok. Z tohto vyplýva, že nastavenie technického dňa spoplatnenia, teda 24 hodín, je pre vodičov výhodnejšie a aj objektívnejšie,“ tvrdí EEI.

Odkiaľ to máme vedieť?
Hneď sme sa opýtali, odkiaľ má vodič vedieť, že sa počíta „technický deň“, keď o ňom v prevádzkovom poriadku a ani na informačnej tabuli priamo na parkovisku nie je ani zmienka. Nič sa o ňom nehovorí ani vo všeobecne záväznom nariadení, podľa ktorého má firma v Košiciach postupovať. Zopakovali sme aj otázku, prečo do spoplatnenej doby započítavajú aj čas, keď je parkovanie zadarmo.
„Na základe vyjadrenia dodávateľa technológie vám môžeme povedať, že nastavenie na technický deň je štandard,“ znela odpoveď z EEI. Druhú otázku opäť nechali bez odpovede.
[article slug=”eei-uctuje-parkovne-aj-za-cas-ktory-sama-uvadza-ako-bezplatny”][/article]Nie je to bežné
S otázkami o „technickom dni“ sme sa preto obrátili na Slovenskú parkovaciu asociáciu (SPA). „Pojem technický deň nie je bežný. Ak má prevádzkovateľ v prevádzkovom poriadku a v cenníku stanovený pojem technický deň, návštevník tento pojem a aj sadzby z neho vyplývajúce musí rešpektovať,“ napísala nám hovorkyňa asociácie Jana Jurčišinová.
Úplná novinka je „technický deň“ aj pre mestského poslanca Jaroslava Polačeka. „Nič také sme vo VZN, ktorým sa parkovanie v Košiciach musí riadiť, neschvaľovali a nič také tam ani nie je,“ povedal nám.
Závorové parkoviská majú napríklad v Poprade. Ich správca Anton Kočiš nám povedal, že počas víkendu, keď je parkovanie zdarma, sú závory zdvihnuté. Spustia ich v pondelok ráno a na autá, ktoré tam stáli už predtým, zamestnanec mesta roznesie parkovacie lístky. Parkovné sa počíta od pondelkového rána, teda od začiatku prevádzkových hodín.
Podobné je to v Trnave. Podľa slov hovorcu mesta Pavla Tomašoviča sa na závorovom parkovisku automaticky začne počítať doba platenia v pondelok ráno. Ak tam auto stojí od piatka do pondelka, počíta sa mu ako spoplatnená doba len čas v piatok od zaparkovania do konca prevádzkových hodín a potom od pondelkového rána od ich začiatku.
O pojme „technický deň“ v Poprade ani v Trnave nechyrovali.
Odporúčané články
Štát, mestá aj obce obstarávajú od minulého leta výrazne menej transparentne. Počet súťaží na bežné tovary a služby klesol na tretinu oproti počtu spred augusta 2024. Dôvodom sú zmeny, ktoré pre verejné obstarávanie presadil vtedajší minister investícií Richard Raši (Hlas-SD). Uviedla to Nadácia Zastavme korupciu s tým, že na tieto riziká už vtedy upozorňovala. Po roku zanalyzovala spolu s kanceláriou AGM Partners zmeny v nákupoch. Výsledky podľa nadácie nepotešia najmä v čase konsolidácie, kde sa ráta každé euro.
O zmene nebezpečnej križovatky pri amfiteátri na Festivalovom námestí sa hovorí už dlhé roky. Obyvatelia Košíc si môžu všimnúť obrovské žeriavy na stavbe polyfunkčného objektu, zmenu dopravy je badať na časti Starej spišskej cesty. Práce na zmene križovatky mali podľa magistrátu začať v septembri tohto roka. Prevažnú časť má budovať developer. Mesto sa finančne bude podieľať na prestavbe križovatky spolu s investorom CTR.
Toto sú najdôležitejšie informácie, ktoré vám prinášame za uplynulý týždeň v Košiciach. Od dvoch nehôd mestskej hromadnej dopravy po protest proti progresivizmu. Náš súhrn vám ponúka prehľad kľúčových momentov, ktoré sa udiali za uplynulých sedem dní v metropole východu.