Magistrát povolí inštaláciu legiovlaku na Hlavnej ulici
Mesto Košice povolí dočasné umiestnenie repliky vlaku československých legionárov z prvej svetovej vojny na Hlavnej ulici. Po tom, ako voči projektu nemal námietky Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), to dnes TASR potvrdil vedúci komunikačného referátu magistrátu Jozef Marko.
O možnosť zaujímavej prezentácie tzv. legiovlaku na električkovej trati v centre Košíc požiadalo Slovenské technické múzeum (STM). Vlak by tam mal zostať zhruba dva týždne na prelome augusta a septembra.
Podľa vyjadrenia DPMK zaťaženie jednotlivých vagónov na úrovni zhruba desať ton nevytvára riziko z hľadiska nosnosti električkových koľají. Nevyhnutnou podmienkou je však nakládka a vykládka vagónov priamo v severnej časti Hlavnej ulice, keďže s vagónmi by sa pre osovú vzdialenosť náprav nedalo prechádzať výhybkami trate.
Tzv. legiovlak je dlhodobým projektom, ktorý realizuje české ministerstvo obrany s ďalšími partnermi s cieľom zlepšiť povedomie širokej verejnosti o zásadnej úlohe československých légií pri vzniku samostatného Československa. Replika historického vlaku už od roku 2015 cestuje po ČR. V lete tohto roku na základe dohody s Ministerstvom obrany SR a Železnicami SR (ŽSR) by vlak mal zavítať aj na Slovensko.
“Legiovlak je vlastne pojazdné interaktívne múzeum. Odborný komentovaný výklad zabezpečuje sedemčlenná posádka oblečená v dobových uniformách. Keďže tento projekt je financovaný z verejných zdrojov, tak vstup je zadarmo,” uviedol pre TASR námestník generálneho riaditeľa STM Ján Melich. Vlak má dĺžku takmer 130 metrov, tvorí ho 12 zrekonštruovaných vagónov vrátane poľnej pošty, ubytovacieho, zdravotného, filmového, štábneho, obrneného, krajčírskeho či kováčskeho vozňa.
Projekt pripomína blížiace sa 100. výročie vzniku Československej republiky. Jeho výnimočnosťou v Košiciach je podľa Melicha sprístupnenie vlaku priamo v centre mesta, a to vďaka koľajniciam s vhodným rozchodom. Dosiaľ bol legiovlak prístupný len na perónoch železničných staníc. Košice by sa stali jediným miestom na území bývalého Československa, kde by bol vlak prezentovaný v takom lukratívnom priestore. Argumentom v prospech tohto umiestnenia je aj to, že vlak československých legionárov už v centre Košíc raz bol, a to v roku 1925.
Dočasnú inštaláciu legiovlaku na Hlavnej ulici magistrát mesta v marci najprv odmietol s tým, že by to vytvorilo optickú bariéru medzi dvoma stranami ulice. Neskôr si vyžiadal stanovisko krajského pamiatkového úradu, ktorý projekt odobril. Naopak, odporúčanie projektu nenašlo dostatočnú podporu v miestnom zastupiteľstve mestskej časti Staré Mesto.
(tasr)
Foto: tasr
Odporúčané články
Slovensko si v druhom kole prezidentských volieb vyberie svojho nového prezidenta. Voľba stojí už iba medzi dvoma kandidátmi. Prečítajte si základné informácie a pokyny k voľbám, ktoré sa uskutočnia už túto sobotu (6. apríla).
Finančné prostriedky, ktoré sľúbil podpredseda vlády a minister životného prostredia SR Tomáš Taraba v objeme 600 miliónov eur na dekarbonizáciu U. S. Steel Košice, sa nepodarí z objektívnych dôvodov vyčerpať. Informoval o tom Taraba a dodal, že na prostriedky z prvej tranže v objeme vyše 300 miliónov eur, ktoré boli určené pre železiarne, vyhlásia novú dekarbonizačnú schému pre slovenské podniky.
Po pompéznom otvorení Dňa mesta Košice, ktorý sprevádzalo slávnostné uvedenie Spievajúcej fontány do života v jej novom šate, pokračuje program aj počas ďalšieho týždňa. A je sa načo tešiť.