Májovú kalamitu v mestských lesoch ešte neodstránili
KOŠICE – Odstraňovanie najväčšej kalamity za posledných dvadsať rokov bude pokračovať až do konca júna. V súčastnosti je spracovaná na 85 percent. Informovala o tom akciová spoločnosť Mestské lesy Košice, ktorá hospodári na území s výmerou vyše 19-tisíc hektárov.
Niekoľkohodinová víchrica 15. mája minulý rok vyvracala stromy po celých mestských lesoch. Najviac zasiahnuté boli lokality označované miestnymi názvami ako Čermeľ – Biely jarok, Baba, Čierna lúka, Jahodná – Kurišková či Tunel.
Krátko po kalamite jej rozsah mestský podnik určil na 60-tisíc metrov kubických poškodeného dreva. Do konca roka lesníci spracovali takmer 64-tisíc kubíkov.
„Po najväčšej kalamite v máji sa jej objem priebežne počas roka pri silnejšom vetre a podmočenej pôde zväčšoval, preto je jej úplné spracovanie postupné,“ vysvetľuje riaditeľ Mestských lesov Košice Tibor Roth.
Mestské lesy ťažbu zabezpečujú externými dodávateľmi. Kalamitné drevo odpredávajú drevospracujúcim firmám. Do konca roka 2014 uzavreli na tento účel asi sedemdesiat zmlúv.
Aj keď z hlavných turistických a cyklistických chodníkov boli popadané stromy odstránené ako prvé, na viacerých miestach košického lesoparku sú stále tabule, ktoré návštevníkov informujú, že do lesa vstupujú na vlastné riziko. Dôvodom je „zvýšená intenzita sústreďovania dreva“ a nebezpečenstvo „samovoľného pádu stromov“.
Upozornenie, v ktorom podnik ľuďom „neodporúča vstupovať do lesa“ s tým, že pokračuje spracovanie kalamity, je aj na jeho webstránke. Mestské lesy ale nakoniec nepožiadali o úplný zákaz využívania lesov verejnosťou, ktorý môže vydať lesný odbor okresného úradu.
Zváža sa aj po turistických chodníkoch
Mestské lesy na odvoz popadaných stromov využívajú aj najobľúbenejšie turistické a cyklistické chodníky v košickom lesoparku. Príkladom je červená trasa z parkoviska na Hornom Bankove smerom na Sedlo pod Kamenným hrbom.
Drevo po nej robotníci zvážali s pomocou takzvaného železného koňa, menšieho pásového stroja. Blízko chodníka je pritom dostatočne široká súbežná lesná cesta bez turistického značenia.
Mestský podnik tvrdí, že cesty a zvážnice slúžia prioritne na obhospodarovanie lesného majetku a kvôli tomu boli zriadené. „Turistické a cyklistické chodníky sú trasované na našich existujúcich cestách, zvážniciach a približovacích linkách, pričom súbeh oboch spôsobov využitia sa nevylučuje,“ povedal riaditeľ Tibor Roth.
Tvrdí, že v prípade priaznivého počasia po ukončení prác urobia ešte „poťažbovú úpravu“ chodníka nad Bankovom.
Odporúčané články
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Krátko po polnoci v utorok 2. decembra prijala polícia oznámenie, že v byte obytného domu horí. Preto v noci polícia vyslala do MČ Západ na Gudernovú ulicu číslo 1 všetky záchranné zložky. Príčinou požiaru bola zrejme zapálená cigareta, v byte našli hasiči 80-ročnú ženu bez známok života.
Stavebné práce na modernizácii električkovej trate v Košiciach pokračujú v niekoľkých častiach projektu súčasne. Mesto informovalo, že aktuálne prebieha budovanie nových koľajových zvrškov v obratisku, rekonštrukcia mosta ponad železničnú trať aj úprava mosta ponad Myslavský potok.