Mestá a obce na Slovensku trápi najmä technická a sociálna infraštruktúra, tvrdí Tréger
Mestá a obce na Slovensku trápi najmä technická a sociálna infraštruktúra. Na dnešnej tlačovej konferencii po skončení 31. snemu Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) to uviedol jeho predseda a primátor Liptovského Hrádku Branislav Tréger.
Celkovo 38 percent obcí podľa neho v súčasnosti nemá vybudovaný kanalizačný systém odpadových vôd, čo môže predstavovať riziko pre kvalitu spodných vôd. Až 227 obcí nemá prístup k pitnej vode. Medzi ďalšie hlavné problémy sužujúce mestá a obce Tréger označil problémy s vlastníctvom pozemkov a odpadovým hospodárstvom.
„Ak by sme chceli čerpať eurofondy na úrovni susedných krajín, ako sú Maďari, Česi alebo Poliaci, musíme mať bezpodmienečne uľahčený prístup k pozemkom, a to buď bezodplatným prevodom zo strany Slovenského pozemkového fondu alebo iných štátnych organizácií,“ povedal Tréger.
V oblasti odpadového hospodárstva vidí veľký problém v tom, že na Slovensku bolo v poslednej dobe zatvorených 21 skládok odpadu, pričom vyše 200 obcí tak rieši problém, kam vyviesť vyzbieraný odpad. Štát však pritom nedisponuje žiadnou stratégiou, ktorá by navrhovala, ako situáciu vyriešiť.
K projektu centier zdieľaných služieb ústredný riaditeľ kancelárie ZMOS Michal Kaliňák uviedol, že na pilotný projekt zriadenia týchto centier bolo vyčlenených 11,7 milióna eur. Centrá zdieľaných služieb predstavujú spoločné centrá pre viacero obcí, ktoré im budú zabezpečovať spoločnú agendu. Centrá môžu naraz niekoľkým obciam poskytovať napríklad jedného experta na obstarávanie, projektového manažéra, experta na ochranu osobných údajov, kybernetickú bezpečnosť či posudkovú činnosť. Pilotné centrá zdieľaných služieb budú zriadené vo vybraných obciach.
V poradí 31. snem ZMOSu sa uskutočnil 8. a 9. septembra v Senci, zúčastnilo sa na ňom takmer 500 delegátov. Snem bol zároveň oslavou 30. výročia založenia združenia a troch desaťročí miestnej územnej samosprávy na Slovensku, ktorá bola obnovená v roku 1990.
Zdroj: (SITA, kh;mky)
Odporúčané články
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) upozorňuje na výluku električiek na rýchlodráhe. Potrvá od soboty 22. novembra do nedele 30. novembra 2025. Dôvodom výluky električkovej dopravy na rýchlodráhe je servisná údržba.
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.

