Mesto ide zrušiť nelegálnu reklamu
Regionálny úrad verejného zdravotníctva (RÚVZ) v Košiciach umožnil podpisom zmluvy so spoločnosťou Eunica Media nainštalovať na svoju budovu na Sennom trhu veľké reklamné bannery. Problém je v tom, že firma na ne nemá povolenie od mestského stavebného úradu. Eunica takto postupuje vedome a týka sa to aj iných jej reklamných plôch v Košiciach. „RÚVZ so sídlom v Košiciach mal v zmluve stanovené, že nájomca sa zaväzuje, že predmet nájmu bude užívať v rozsahu a na účel dohodnutý v tejto zmluve a v súlade s právnymi predpismi, ktoré sa vzťahujú na predmet nájmu. Teda je jeho zodpovednosť dodržiavať právne predpisy, ktoré súvisia s umiestnením reklamných bannerov,“ napísala nám Stanislava Pondelová z ministerstva zdravotníctva (pod neho spadá RÚVZ) na otázku, prečo stavebné povolenie nebolo súčasťou zmluvy. Eunica tvrdí, že po podpise nájomnej zmluvy podala žiadosť na stavebné povolenie na príslušný stavebný úrad. „Rozhodnutie o tejto žiadosti nám zatiaľ doručené nebolo a nemáme vedomosť ani o inom stanovisku stavebného úradu. Pre úplnosť možno poznamenať, že budova na Sennom trhu 4 v Košiciach podľa našich znalostí nemá status národnej kultúrnej pamiatky, kultúrnej pamiatky, ani sa nenachádza v mestskej pamiatkovej rezervácii. Fasáda budovy je značne ošarpaná a určite by vyžadovala opravy,“ uviedol vo svojom stanovisku konateľ spoločnosti Michal Ďurana. Doplnil ešte, že „je všeobecne známe, že stavebný zákon umožňuje dodatočné povolenie oveľa závažnejších výsledkov výstavby, než sú reklamné plachty, napr. aj rodinných či bytových domov a iných budov“.

Pozerajte, čo robia iní
M. Ďurana potom odporučil denníku košice:dnes, aby sa zaujímal o spoločensky závažnejšie prehrešky. „Pozornosť vášho média odporúčame upriamiť na procesy dodatočného povoľovania stavieb postavených bez právoplatného stavebného povolenia, ktoré sa určite vyskytujú i v Košiciach, a zrejme predstavujú väčší spoločenský problém než legalizácia veľkoplošnej vonkajšej reklamy. Bolo by možné položiť otázku všetkým stavebníkom (vrátane rôznych prominentných), ako môžu zrealizovať stavbu bez právoplatného stavebného povolenia.“ Konateľ reklamnej spoločnosti je presvedčený, že vizuálny smog predstavujú predovšetkým malé a často neudržiavané reklamné plochy nekoncepčne roztrúsené po celom Slovensku. Práve proti takejto reklame má podľa neho zmysel bojovať. „Je celoeurópskym štandardom, že zanedbané fasády budov, často aj historických pamiatok, sa dočasne prekrývajú reklamnými plachtami, prostredníctvom ktorých možno získať finančné prostriedky použiteľné na rekonštrukciu – v súčasnosti je takto umiestnená reklama napríklad aj na historickej budove Národného múzea v Prahe,“ dodal M. Ďurana.
Konanie o odstránení
Teraz je na ťahu stavebný úrad Mesta Košice. Bez jeho povolenia reklama na budove visieť nemala. „Stavebný úrad v prvom rade zastaví stavebné konanie, keďže stavba je už zrealizovaná. Začne konanie o nariadení odstránenia reklamnej stavby, nakoľko nie je možné vydať dodatočné povolenie na reklamnú stavbu,“ uviedla hovorkyňa mesta Linda Šnajdárová. Navyše stavebný úrad začne konanie o správnom delikte a uloží právnickej osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie pokutu vo výške 450 eur za každú nepovolenú reklamnú plochu. „V tom to prípade ide o dva kusy reklamnej stavby,“ informovala nás L. Šnajdarová.
Ďalšie bannery bez povolenia
Eunica Media realizovala v Košiciach aj ďalšie veľkoplošné reklamy. Jednu sme si všimli napríklad na budove SOŠ železničnej na Palackého ulici. Problém so stavebným povolením na Sennom trhu tak nebude jediný. „Pokiaľ ide o iné reklamné zariadenia našej spoločnosti v Košiciach, napríklad na vami poukazovanú reklamnú plachtu viditeľnú zo Sečovskej cesty, nevidíme súvislosť medzi nimi a riešenou problematikou reklamných bannerov na fasáde budovy na Sennom trhu. Pre celkovú informovanosť však dopĺňame, že vo vzťahu k týmto reklamným stavbám v súčasnosti prebiehajú konania o vydanie dodatočných povolení v súlade so zákonom o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon),“ povedal konateľ spoločosti Michal Ďurana.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Fluktuácia zamestnancov na Slovensku dosahuje v súčasnosti rekordné hodnoty, pričom priemerná ročná miera odchodov sa pohybuje medzi 14 až 16 %, zatiaľ čo za zdravú sa považuje 5 až 7 %. Podľa Asociácie personálnych agentúr Slovenska (APAS) za týmto trendom stojí kombinácia rýchlejšieho životného tempa, vyšších očakávaní od práce a lepšej dostupnosti pracovných príležitostí.
Okrúhle číslo pol milióna vybavených cestujúcich sa na letisku Košice v roku 2023 podarilo dosiahnuť koncom septembra. Vlani to bolo 25. augusta a v tomto roku sa to podarilo ešte o niečo skôr, už 14. augusta. Košické letisko tak potvrdzuje kontinuálny trend výrazného nárastu dopytu po leteckej preprave. Za prvých sedem mesiacov roka vybavilo o 13 % cestujúcich viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. Júl 2025 bol najsilnejším mesiacom v histórii letiska s vyše 132-tisíc vybavenými cestujúcimi.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.