Mesto Košice odpustí poplatky za letné terasy
AKTUALIZOVANÉ 20.18 hod.
Primátor mesta Jaroslav Polaček (nezávislý) presadil svoj návrh týkajúci sa zmeny VZN mesta o dani za užívanie verejného priestranstva. Od júna oslobodí majiteľov gastroprevádzok v centre od platenia daní za letné terasy. Kovačevičová chcela do návrhu zahrnúť aj taxikárov, no neprešla.
Mesto Košice, ako správca dane, navrhlo toto oslobodenie s cieľom pomôcť podnikateľom zmierniť negatívne sociálno-ekonomické dôsledky pandémie ochorenia COVID-19. Ide o 100 % úľavu dane za obdobie od 1. júna do konca roka 2020. Košice sa tak pridali k mestám ako Bratislava či Trnava. Mestská kasa sa rozhodnutím ukráti o vyše 250-tisíc eur.
Na zľavu nemajú nárok gastropodnikatelia, ktorí nevyrovnali svoje nedoplatky z roku 2019. Týka sa to 13 dlžníkov, ktorí mestu dlhujú dokopy vyše 25-tisíc eur. Ak v krátkom čase dlh uhradia, môžu úľavu zo strany mesta využiť.
Aj pre taxikárov
Poslankyňa Lenka Kovačevičová (nezaradená) predložila pozmeňujúci návrh aby do tohto bodu boli zahrnuté aj parkovacie miesta pre taxislužby. „Ide o približne 40 miest pre 12 taxislužieb, majme preto rovnaký meter pre všetkých,“ uviedla Kovačevičová.
Primátor oponoval poslankyni, že zatiaľ čo reštaurácie sú naďalej vo svojej prevádzkovej činnosti obmedzené, taxislužby už môžu plnohodnotne fungovať. „Môžeme sa baviť o úľave pre taxikárov maximálne za obdobie posledných šiestich týždňov, kedy nemohli vykonávať svoju činnosť,“ uviedol Polaček.
[ad][/ad]Netýka sa to vianočných trhov
Viacerým poslancom nebolo jasné, či návrh zahŕňa aj podnikateľov, ktorí si od mesta prenajímajú priestory na svoje podnikateľskú činnosť. Polaček vysvetlil, že kompenzáciu nájmov zabezpečuje štát vo svojej línii, dane rieši mesto.
Poslanec Dominik Karaffa (nezaradený) sa opýtal, či úľava bude platiť aj pre vianočné trhy. Polaček upresnil, že v tomto prípade ide o nájom stánkov, ktorý sa draží.
Lipták: Mohli robiť donášku
Podľa poslanca Zdenka Liptáka (KAN) by štátne opatrenia mal kompenzovať štát a nie mesto. Návrhom sa zase rieši len malá skupinka znevýhodnených na úkor ostatných. „Ak chceme podnikateľom pomôcť tak celoplošne všetkým, napr. znížením dane z nehnuteľnosti o 10 až 15 %. Čo tie podniky, ktoré sú vo vnútri, môžu pokapať?“ uviedol Lipták s tým, že reštaurácie mohli pokračovať vo svojej činnosti v rámci donášky a cez okienko podávať obedy.
Michal Djordjevič (nezaradený) hovorí o geste zo strany mesta, ktoré ho nezruinuje. „Buď sa s tým stotožníte alebo nie. Keď mesto posielalo finančnú pomoc kvôli tragédii v Prešove nikto s tým nemal problém,“ uviedol poslanec.
Ján Jakubov (nezávislý) myšlienku úľavy pre gastropodnikateľov podporil. „Ani my sme nespôsobili zrútenie bytovky v Prešove, ani COVID-19, ale boli sme schopní cielene pomôcť,“ prihovoril sa Jakubov.
Podľa Liptáka by sa tak mali kompenzovať aj držitelia parkovacích kariet. „Majú zakúpené parkovacie karty za 750 či 500 eur a nemajú kde zaparkovať kvôli parkovnému zadarmo,“ uviedol poslanec.
Taxíky neprešli
Polaček informoval poslancov, že tento návrh bol predložený premiérovi Igorovi Matovičovi (OĽaNO) a strata by mala byť časom kompenzovaná mestu zo strany štátu. Námestník Marcel Gibóda (nezaradený) informoval, že organizácia Visit Košice, ktorá združuje aj podnikateľov v gastro segmente adresovala list ministrovi hospodárstva.
„V ňom bolo uvedené, že práve košické podniky boli medzi prvými, ktoré začali okamžite prepúšťať svojich zamestnancov,“ uviedol Gibóda s tým, že je otvorený voči poslaneckým návrhom so zníženou percentuálnou úľavou.
Kovačevičovej návrh, ktorý zahŕňal úľavu aj pre taxikárov prešiel cez 18 poslancov, traja boli proti a 15 poslancov sa zdržalo a nebol schválený. Prešiel pôvodný Polačekov návrh, ktorý podporilo 28 poslancov, proti boli štyria a zdržali sa piati.
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Pred nedávnom sa kultúrno-spoločenské centrum v mestskej časti Košice-Západ naplnilo tónmi zborového spevu.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pokračujú v modernizácii železničnej infraštruktúry na Východnom Slovensku, pričom čerpajú finančné prostriedky z viacerých zdrojov, vrátane Programu Slovensko, Nástroja na prepájanie Európy (CEF), Plánu obnovy a odolnosti a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Tieto investície sa zameriavajú na modernizáciu tratí, železničných uzlov, elektrifikáciu a výstavbu prestupných terminálov.
V Košiciach od 1. novembra začal platiť operačný plán zimnej údržby komunikácií, ktorý bude trvať až do konca marca 2025. Zabezpečuje ho spoločnosť KOSIT v spolupráci s Magistrátom mesta Košice. Zimná údržba pokrýva približne 700 kilometrov ciest a chodníkov a počíta s nasadením vyše 200 pracovníkov, vrátane vodičov, dispečerov a ďalších.