Mesto Košice vraj mohlo získať z parkovania viac peňazí
Horúcu tému parkovania v Košiciach má riešiť pondelňajšie mestské zastupiteľstvo. Analýza, ktorú priniesla organizácia Transparency International, ukazuje, že dôvodov na prehodnotenie zmluvy s firmou EEI je viac, ako bolo doteraz známe.
Analýzu priniesol blog spolupracovníka Transparency Ľuboša Kostelanského na webovej stránke SME.
V roku 2016 sa podľa analýzy dostalo do rozpočtu Košíc za prenájom parkovísk 396-tisíc eur. V omnoho menšej Banskej Bystrici, kde parkoviská spravuje tiež EEI, dokázali získať 399-tisíc eur. V Košiciach má firma prenajatých 8 546 parkovacích miest (z toho 3 306 v centrálnej mestskej zóne), kým v Banskej Bystrici 1 140 parkovacích miest. Na jedno parkovacie miesto teda vychádza zisk pre mesto Košice 46 eur, pre mesto Banská Bystrica 315 eur.
[ad][/ad]Za rok 2017 by sa už podľa Transparency mali v absolútnych číslach dostať Košice so ziskom 540-tisíc pred Banskú Bystricu, kde sa odhaduje zisk na 400-tisíc eur. V prepočte na jedno parkovacie miesto však budeme stále zaostávať – 63 eur oproti 351 eur. Na druhej strane sa však investícia EEI do rozvoja parkovacieho systému vyšplhala v Košiciach na dva milióny, Banskej Bystrici firma zaplatila preddavok 527-tisíc eur.
V analýze sa uvádza, že jedným z problémov je príliš nízke nájomné za prenajaté pozemky a aj spôsob, akým firma odvádza časť vybranej sumy mestu. Kým v rezidentských zónach Košíc je to 50 percent plus fixná cena za centrálnu zónu, v Banskej Bystrici dokázali vyrokovať 65 percent zo všetkých parkovacích plôch.
Podľa EEI, ktorá reagovala na analýzu, je problémom v Košiciach nízka ochota domácich platiť za parkovanie a slabá efektivita mestskej polície pri vymáhaní nastavenej parkovacej politiky. K výhrade, že mesto neprenajalo v roku 2012 parkoviská za trhovú cenu, sa firma vyjadrila, že vtedy to bolo nereálne a žiaden súkromný operátor by do takto nastavenej súťaže nešiel. Stanovisko mesta k analýze poskytne magistrát podľa informácie od vedúceho komunikačného referátu Jozefa Marka v najbližších dňoch.
Čítajte aj:
- Návrhy mesta, ako riešiť vzťah s parkovacou firmou EEI
- Bude po prípadnom odchode EEI spravovať parkovanie v Košiciach obecná firma?
- Rozvod mesta Košice a EEI: Reči sa hovoria, skutky zatiaľ nevidno
- Poslanci Polaček a Gibóda žiadajú primátora, rokovanie o EEI odložili
Odporúčané články
Polícia vyzýva motoristov, aby mysleli na prezutie zimných pneumatík včas, a takisto, aby mysleli na ďalšie povinnosti, ktoré by mali splniť pred jazdou počas zimného obdobia. Za nesplnenie týchto povinností hrozí vodičom mastná pokuta!
Neslávne známy podjazd pri katastrálnom úrade v Barci je po 20 rokoch opravený. Podjazd bol opätovne spustený 7. novembra 2025. Roky bol bremenom MČ Barca, aj keď spadá do oblasti MČ Juh a dlho sa riešilo aj určenie jeho vlastníka. Registráciou občianskeho združenia Zachráňme podjazd sa zabezpečilo odstránenie havarijného stavu. Električková trať, ktorá na ňom prechádza, stále čaká na opravu.
Stavebné práce na modernizácii električkovej trate v Košiciach pokračujú v niekoľkých častiach projektu súčasne. Mesto informovalo, že aktuálne prebieha budovanie nových koľajových zvrškov v obratisku, rekonštrukcia mosta ponad železničnú trať aj úprava mosta ponad Myslavský potok.


