Mesto podalo trestné oznámenie na vlastný dopravný podnik
AKTUALIZOVANÉ
Následkom zistení z finančnej kontroly referátu auditu a kontrolingu košického magistrátu v Dopravnom podniku mesta Košice je trestné oznámenie. V utorok ho podal na prokuratúre primátor Jaroslav Polaček spolu s právnou zástupkyňou mesta Ivetou Rajtákovou.
Trestné oznámenie sa týka podozrení zo spáchania trestného činu machinácie pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe. Podľa slov právnej zástupkyne mesta vyplýva zo zistení kontroly v Dopravnom podniku mesta Košice (DPMK), ktoré kontrolóri zhrnuli v správach z 19. júna a 24. júla tohto roka.
Zákonná povinnosť primátora
„Existuje dôvodné podozrenie, že osoby zodpovedajúce v DPMK za verejné obstarávanie konali v rozpore s ustanoveniami zákona o verejnom obstarávaní. Tým mali zabezpečiť konkrétnym subjektom výhodnejšie podmienky a uprednostniť ich pred inými zúčastnenými spoločnosťami,“ tvrdí I. Rajtáková. Pripomenula, že mesto pri takýchto závažných zisteniach nemalo inú možnosť, ako podať trestné oznámenie.
„Je mi ľúto, že som musel urobiť takýto krok, ako primátor mesta si však musím splniť svoju povinnosť zo zákona. Mám nulovú toleranciu k vybavovačom a kšeftárom. Pokiaľ som primátorom Košíc, nebudem pri takýchto podozreniach mlčať,“ zdôvodňuje J. Polaček, podľa ktorého je to už dvanáste trestné oznámenie, ktoré súčasné vedenie mesta podalo na niektorú z organizácií v jeho pôsobnosti.
‼️ UROBILI SME VÁŽNY KROK, PODÁVAME TRESTNÉ OZNÁMENIE NA DOPRAVNÝ PODNIK ‼️ Mám tri zásady, ktorými sa vo funkcii…
Uverejnil používateľ Jaro Polaček Utorok 28. júla 2020
[ad][/ad]
Dodávky nafty
Prvou oblasťou, ktorej sa týkajú zistené pochybenia, je zákazka na dodávku motorovej nafty. Podľa informácií z magistrátu dopravný podnik nevyhlásil včas verejné obstarávanie, hoci to mal v schválenom Pláne verejných obstarávaní na druhý polrok roku 2019.
Dvojročný kontrakt s pôvodným dodávateľom, firmou TaM trans spedition z okresu Levice, sa mal skončiť 16. marca 2020. Päť dní pred jeho vypršaním uzatvoril DPMK dodatok k pôvodnej zmluve z roku 2018, ktorým zvýšil dohodnutú sumu 8,65 milióna eur o ďalších desať percent, čo predstavuje sumu 865-tisíc eur. Deň po vypršaní pôvodnej zmluvy vyhlásil podnik verejné obstarávanie na dodávku motorovej nafty.
Na konci mája uzavrel DPMK napriek predbežnému opatreniu vydanému Úradom verejného obstarávania (ÚVO) s pôvodným dodávateľom nafty ďalší dodatok k pôvodnej zmluve. Zmluvná suma sa tým navýšila o ďalších 20 percent, čo predstavuje 1,73 milióna eur.
„Osoby zodpovedné za postupy vo verejnom obstarávaní nedodržaním plánu verejného obstarávania a nevyhlásením verejného obstarávania v dostatočnom časovom predstihu vytvorili situáciu, ktorej predvídateľným dôsledkom bola potreba uzatvorenia dodatkov k dohode z roku 2018. Tým došlo k vylúčeniu iných možných dodávateľov a poskytnutiu výhody jedinému súťažiteľovi, ktorý získal zákazku bez účasti na súťaži vo verejnom obstarávaní,“ vysvetľuje právnička.
Jediný dodávateľ
Ďalšie zistené pochybenia súvisia s verejným obstarávaním na dodávku, servis a kompatibilitu odbavovacieho systému vo vozidlách MHD (čítačky, automaty na lístky a pod.) Dodávateľom týchto služieb je od roku 2014 žilinská firma TransData, ktorej konateľom je príbuzný niekdajšieho primátora Košíc.
Ešte v roku 2018 odoslal DPMK na ÚVO dve oznámenia o tom, že dve zákazky súvisiace so spomínanou oblasťou, jednu za 273-tisíc eur a druhú za bezmála 200-tisíc eur, chcú zrealizovať priamym rokovacím konaním s firmou TransData. V zdôvodnení bolo uvedené, že vzhľadom na zložitosť technologického postupu a nárokov na bezpečnosť je možné ručiť len za dáta, ktoré dodáva iba jeden kompetentný dodávateľ.
Nerešpektujú ÚVO?
V marci 2019 takýto postup ÚVO zrušil a podniku nariadil postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní. DPMK to akceptoval a úradu oznámil, že na spomínanú zákazku vyhlási nové verejné obstarávanie. Doteraz sa to nestalo, hoci začiatkom tohto roka podnik v liste mestu uviedol, že verejnú súťaž plánuje zrealizovať v januári 2020. Medzitým podnik informoval mesto, že komunikuje so spoločnosťou TransData o prevode softvéru do vlastníctva DPMK a následne chce uskutočniť verejné obstarávanie.
Dopravný podnik však napriek postoju ÚVO stále vystavuje spomínanej firme ďalšie objednávky. Za rok 2019 jej vyplatil 82-tisíc eur, za prvý polrok 2020 polovicu z tejto sumy.
Zodpovednosť riaditeľa
Podľa I. Rajtákovej je nevyhnutné, aby orgány činné v trestnom konaní preskúmali zodpovednosť jednotlivých osôb, ktoré v DPMK zodpovedajú za verejné obstarávanie.
„Vychádzajúc z popisu jeho pracovnej činnosti, generálny riaditeľ podniku zodpovedá za riadenie spoločnosti a zabezpečovanie úloh celej akciovej spoločnosti prostredníctvom podriadených zamestnancov. Existuje preto dôvodné podozrenie, že vyššie opísané postupy spoločnosti vo verejnom obstarávaní môžu spadať do oblasti zodpovednosti jej generálneho riaditeľa,“ myslí si právna zástupkyňa mesta.
Generálny riaditeľ DPMK: Kontrola bola tendenčná!
Generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice Vladimír Padyšák tvrdí, že v spoločnosti len robili všetko pre to, aby bol zabezpečený chod MHD v Košiciach. Na to potrebujú naftu aj funkčný odbavovací systém.
V prípade rokovaní so spoločnosťou TransData museli podľa riaditeľa v DPMK rešpektovať skutočnosť, že firma vlastní autorské práva a duševné vlastníctvo k celému softvéru odbavovacieho systému.
„Zaslali sme na ÚVO vyhlásenie o jedinečnosti, ktoré jednoznačne preukazuje, že spoločnosť Transdata je výhradným a jediným subjektom, ktorý poskytuje na trhu Slovenskej republiky uvedené softvérové služby. Súťažné podklady pre vyhlásenie súťaže sme spolu so žiadosťou o vydanie súhlasu s verejným obstarávaním doručili na magistrát. V súčasnosti čakáme na vydanie súhlasu alebo nesúhlasu Mesta Košice ako jediného akcionára s realizáciou verejného obstarávania na uvedené služby,“ hovorí V. Padyšák.
Bez nafty to nejde
V prípade obstarávania nafty podľa slov generálneho riaditeľa robili v podniku všetko pre to, aby autobusy nezostali bez paliva. Proces prípravy verejného prechádza prípravnou fázou, súčasťou ktorej je aj súčinnosť magistrátu pri vydávaní predbežných súhlasov s dokumentami verejného obstarávania a s jeho vyhlásením.
„Pri ich vydávaní Mesto Košice nekonalo pružne, čo spôsobilo, že ku uzavretiu zmluvu na základe vyhláseného verejného obstarávania by sme mohli uzatvoriť až po skončení platnosti súčasnej zmluvy. Zákonným spôsobom pre zabezpečenie strategickej komodity potrebnej pre plynulý chod činnosti podniku sme uzavreli dodatok k platnej a účinnej zmluve v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní,“ vysvetľuje Padyšák.
Zvažujú právne kroky
Správy referátu auditu a kontrolingu magistrátu, ktoré vyústili do trestného oznámenia, považuje za účelové a tendenčné, rovnako ako sedem mesiacov nepretržitých kontrol.
„Veľmi neštandardné je aj to, že vysoko odborné a konkrétne stanoviská odborných útvarov podniku k jednotlivým bodom týchto správ neboli v drvivej miere akceptované práve referátom, ktorý kontroly vykonal. Zverejnením všetkých správ z nich a našich odborných stanovísk ku kontrolným zisteniam by sa na verejnosti zjavne preukázalo, že hospodárnosť, efektívnosť, správnosť postupov a vysoká odbornosť sú jednoznačne na strane odborných útvarov podniku,“ tvrdí generálny riaditeľ DPMK.
Rovnaký názor prezentovala aj členka Dozornej rady DPMK Andrea Vindišová: „Po tom, čo sme si na Dozornej rade nechali do detailov vysvetliť postup kontrolórov z magistrátu aj našich pracovníkov verejného obstarávania, stojíme plne za zamestnancami DPMK.“
Dopravný podnik podľa vyhlásenia, ktoré nám zaslala hovorkyňa Vladimíra Petrušová, zvažuje v súvislosti s informáciami zverejnenými magistrátom pri informovaní o trestnom oznámení právne kroky. Ďalej trvá na tom, že všetky realizované verejné obstarávania sú plne v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní.
Foto: Veronika Janušková
[ad2][/ad2]Odporúčané články
S príchodom vykurovacej sezóny rastie aj počet požiarov v bytových a rodinných domoch, ako ukazujú štatistiky Hasičského a záchranného zboru (HaZZ). Príčinou je častokrát nepozornosť alebo nedostatočná údržba vykurovacích zariadení, čo v dôsledku vedie k vzniku požiarov s rizikom pre životy a majetok.
Detská fakultná nemocnica (DFNKE) otvorila dvere prvej očnej ambulancie pre detských pacientov. Ambulancia sa bude venovať deťom s rôznymi ochoreniami zraku a očných štruktúr. Špecializovaná ambulancia zároveň ponúka komplexné diagnostické a liečebné služby, ktoré sú zamerané na široké spektrum očných ťažkostí.
Na známom sídlisku Luník IX sa začal odvážny projekt, ktorý môže zmeniť životy mnohých detí. Riaditeľ školy a tím trénerov spustili pred časom tréning bojových športov pre deti s cieľom nielen naučiť ich sebaobrane, ale aj poskytnúť disciplínu a perspektívu lepšej budúcnosti. Tréningy sú pritom podmienené dobrým správaním a výsledkami v škole, čím sa motivujú deti k lepšiemu zápalu pre vzdelávanie. Deti aj napriek nepriaznivým podmienkam dosahujú skvelé výsledky, pričom sa jeden zo žiakov prebojoval až na majstrovstvá sveta.