Mesto vybralo na parkovnom viac, ako dostalo od EEI
Príjem mesta z parkovného je podľa primátora viac ako dvakrát vyšší v porovnaní so sumou, ktorú za rovnaké obdobie vlani dostalo od EEI. A to aj po odpočítaní nákladov na parkovací systém.
Ako už denník KOŠICE:DNES informoval, primátor Jaroslav Polaček zverejnil na svojej facebookovej stránke príjmy mesta za parkovné počas prvého polroka tohto roku. Vyčíslil ich na takmer 646-tisíc eur.
Za rovnaké obdobie minulého roku vyplatila spoločnosť EEI, ktorá vtedy prevádzkovala platené parkoviská v Košiciach, na účet mesta necelých 322-tisíc eur. „Nečudo, že sa nášho mesta drží ako kliešť, z Košíc si odniesla milióny eur a je pre mňa zarážajúce, že moji predchodcovia takýto výber parkovného obhajovali,“ komentoval Polaček prezentované čísla.
[ad][/ad]Vytrhnuté z kontextu?
Po zverejnení porovnania príjmov sme oslovili spoločnosť EEI a požiadali sme ju o stanovisko k prezentovaným číslam.
„Vzhľadom na prebiehajúci súdny spor medzi mestom Košice a našou spoločnosťou neplánujeme výroky protistrany komentovať,“ uviedli vo svojej reakcii kompetentní z EEI. Zároveň však upozornili, že obsah spomínaných výrokov primátora sa podľa nich týkal len výnosov, nie vstupných a prevádzkových nákladov celého systému.
„Pretože náklady boli v minulosti položkou na strane našej spoločnosti, môžeme spomenutý výrok pána primátora považovať za nekorektný a vytrhnutý z kontextu,“ uvádza sa v stanovisku EEI.
Koľko stojí správa systému
Pre denník KOŠICE:DNES magistrát poskytol po zaslaní otázok aj údaje o štruktúre príjmov a nákladoch mesta na správu parkovacieho systému. Podľa hrubého odhadu sa niečo viac ako polovica príjmov týkala centrálnej mestskej zóny, zvyšok bol z rezidentských lokalít.
„Podľa našich prepočtov dosiahli celkové náklady na prevádzku parkovacieho systému v meste za prvý polrok 2019 čiastku okolo 150-tisíc eur,“ dozvedeli sme sa z finančného oddelenia magistrátu. V sume je zarátaná obnova parkomatov, nákup potrebných počítačových programov aj s licenčným poplatkom na tento rok, poplatky firme, ktorá prevádzkuje SMS parking, mzdy a odvody zamestnankýň parkovacieho referátu magistrátu.
Keďže spoločnosť EEI za porovnávané obdobie nemala žiadne obstarávacie náklady, len prevádzkové, požiadali sme magistrát aj o tento údaj. „Prevádzkové náklady tvorili zhruba polovicu celkových nákladov, teda približne 70-tisíc eur,“ informovali nás z finančného oddelenia magistrátu.
Aj keď teda spomenutých 70-tisíc od prezentovaných príjmov odrátame, ostane mestu viac, ako dostávalo od EEI. A to ešte treba vziať do úvahy skutočnosť, že platobná disciplína vodičov v súčasnosti, keď vládne v Košiciach parkovací chaos, nie je práve najlepšia.
„Niektorí Košičania namietajú, že mesto by si malo takýto parkovací systém spravovať samo. Skúsenosti naše, ale aj v ostatných mestách ukázali, že systém sa v takomto prípade zrúti skôr, ako ho nastavíte, ale hlavne doladíte. Rúca sa na tom, že mestá nemajú dostatočné kapacity a odborné aparáty na to, aby sa parkovacím systémom venovali. Mestá nie sú profesionálne parkovacie firmy a nemajú s tým také skúsenosti,“ zdôvodňoval na mestskom zastupiteľstve 13. júna 2016 potrebu súkromnej firmy spravujúcej parkovanie v Košiciach vtedajší primátor Richard Raši.
Podľa radnice však dnes čísla z výberu parkovného ukazujú, že z pohľadu Košičanov je lepšie, ak si parkovací systém spravuje mesto, než by peniaze mali skončiť u súkromnej bratislavskej parkovacej spoločnosti.
Odporúčané články
V Košickej ZOO sa tekvice, ktoré počas posledných dní zdobili areál, stali špeciálnym darom pre niektoré zvieratá, ktoré si tak mohli užiť netradičné halloweenské pochúťky. Po skončení výzdoby sa chovatelia rozhodli tieto dekorácie zmysluplne využiť a pripravili pre zvieratá pestré menu s tekvicovým nádychom.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pokračujú v modernizácii železničnej infraštruktúry na Východnom Slovensku, pričom čerpajú finančné prostriedky z viacerých zdrojov, vrátane Programu Slovensko, Nástroja na prepájanie Európy (CEF), Plánu obnovy a odolnosti a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Tieto investície sa zameriavajú na modernizáciu tratí, železničných uzlov, elektrifikáciu a výstavbu prestupných terminálov.
Mestská časť Košice-Západ hostila nezabudnuteľné podujatie pod názvom Halloween na Terase, ktoré prilákalo mladších aj starších obyvateľov Terasy. Miestom osláv sa stal areál okolo Átrium klubu v Zuzkinom parku, kde sa návštevníci tešili z pestrého programu, pripraveného práve na počesť jedného z najobľúbenejších sviatkov roka.