Mesto vybralo na parkovnom viac, ako dostalo od EEI
Príjem mesta z parkovného je podľa primátora viac ako dvakrát vyšší v porovnaní so sumou, ktorú za rovnaké obdobie vlani dostalo od EEI. A to aj po odpočítaní nákladov na parkovací systém.
Ako už denník KOŠICE:DNES informoval, primátor Jaroslav Polaček zverejnil na svojej facebookovej stránke príjmy mesta za parkovné počas prvého polroka tohto roku. Vyčíslil ich na takmer 646-tisíc eur.
Za rovnaké obdobie minulého roku vyplatila spoločnosť EEI, ktorá vtedy prevádzkovala platené parkoviská v Košiciach, na účet mesta necelých 322-tisíc eur. „Nečudo, že sa nášho mesta drží ako kliešť, z Košíc si odniesla milióny eur a je pre mňa zarážajúce, že moji predchodcovia takýto výber parkovného obhajovali,“ komentoval Polaček prezentované čísla.
[ad][/ad]Vytrhnuté z kontextu?
Po zverejnení porovnania príjmov sme oslovili spoločnosť EEI a požiadali sme ju o stanovisko k prezentovaným číslam.
„Vzhľadom na prebiehajúci súdny spor medzi mestom Košice a našou spoločnosťou neplánujeme výroky protistrany komentovať,“ uviedli vo svojej reakcii kompetentní z EEI. Zároveň však upozornili, že obsah spomínaných výrokov primátora sa podľa nich týkal len výnosov, nie vstupných a prevádzkových nákladov celého systému.
„Pretože náklady boli v minulosti položkou na strane našej spoločnosti, môžeme spomenutý výrok pána primátora považovať za nekorektný a vytrhnutý z kontextu,“ uvádza sa v stanovisku EEI.
Koľko stojí správa systému
Pre denník KOŠICE:DNES magistrát poskytol po zaslaní otázok aj údaje o štruktúre príjmov a nákladoch mesta na správu parkovacieho systému. Podľa hrubého odhadu sa niečo viac ako polovica príjmov týkala centrálnej mestskej zóny, zvyšok bol z rezidentských lokalít.
„Podľa našich prepočtov dosiahli celkové náklady na prevádzku parkovacieho systému v meste za prvý polrok 2019 čiastku okolo 150-tisíc eur,“ dozvedeli sme sa z finančného oddelenia magistrátu. V sume je zarátaná obnova parkomatov, nákup potrebných počítačových programov aj s licenčným poplatkom na tento rok, poplatky firme, ktorá prevádzkuje SMS parking, mzdy a odvody zamestnankýň parkovacieho referátu magistrátu.
Keďže spoločnosť EEI za porovnávané obdobie nemala žiadne obstarávacie náklady, len prevádzkové, požiadali sme magistrát aj o tento údaj. „Prevádzkové náklady tvorili zhruba polovicu celkových nákladov, teda približne 70-tisíc eur,“ informovali nás z finančného oddelenia magistrátu.
Aj keď teda spomenutých 70-tisíc od prezentovaných príjmov odrátame, ostane mestu viac, ako dostávalo od EEI. A to ešte treba vziať do úvahy skutočnosť, že platobná disciplína vodičov v súčasnosti, keď vládne v Košiciach parkovací chaos, nie je práve najlepšia.
„Niektorí Košičania namietajú, že mesto by si malo takýto parkovací systém spravovať samo. Skúsenosti naše, ale aj v ostatných mestách ukázali, že systém sa v takomto prípade zrúti skôr, ako ho nastavíte, ale hlavne doladíte. Rúca sa na tom, že mestá nemajú dostatočné kapacity a odborné aparáty na to, aby sa parkovacím systémom venovali. Mestá nie sú profesionálne parkovacie firmy a nemajú s tým také skúsenosti,“ zdôvodňoval na mestskom zastupiteľstve 13. júna 2016 potrebu súkromnej firmy spravujúcej parkovanie v Košiciach vtedajší primátor Richard Raši.
Podľa radnice však dnes čísla z výberu parkovného ukazujú, že z pohľadu Košičanov je lepšie, ak si parkovací systém spravuje mesto, než by peniaze mali skončiť u súkromnej bratislavskej parkovacej spoločnosti.
Odporúčané články
V Košiciach od 1. novembra začal platiť operačný plán zimnej údržby komunikácií, ktorý bude trvať až do konca marca 2025. Zabezpečuje ho spoločnosť KOSIT v spolupráci s Magistrátom mesta Košice. Zimná údržba pokrýva približne 700 kilometrov ciest a chodníkov a počíta s nasadením vyše 200 pracovníkov, vrátane vodičov, dispečerov a ďalších.
Pre všetkých, ktorí cestujú vlakom po Slovensku, prichádza Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) s prelomovým pilotným projektom. Odteraz budú vnútroštátne cestovné lístky dostupné aj na vybraných pobočkách Slovenskej pošty.
Všetkých 880 chodníkov v projekte „Adoptuj si chodník a zarábaj“ bolo počas prvých dní tohtoročného piateho ročníka adoptovaných. Mesto Košice tak od včera pridáva nové úseky, čím zvýši počet adoptovateľných chodníkov na viac ako 900.