Mesto zverejnilo čiastočnú aktualizáciu stratégie dopravy
Mesto Košice zverejnilo čiastočnú aktualizáciu stratégie dopravy. Medzi rokmi 2024 až 2050 počíta napríklad s novými električkovými traťami na sídlisko Ťahanovce a do novej zástavby na Aničke s potrebou nového mosta z Masarykovej ulice cez železnicu a Hornád s vyústením na Prešovskej ceste. Zahŕňa i vybudovanie prestupného terminálu Sever pri obchodnom centre Tesco Extra na Trolejbusovej ulici, či odporúčanie na ďalšie rozširovanie siete elektrickej dopravy vrátane prepravy hybridnými parciálnymi trolejbusmi. Informoval o tom hovorca mesta Košice Dušan Tokarčík.
Uplynulý rok sa Mesto Košice spolu s kolektívom riešiteľov zo spoločnosti NDCon okolo projektanta Jana Kašíka pustilo do čiastočnej aktualizácie dokumentu Stratégia dopravy a dopravných stavieb mesta Košice (SRD) z roku 2015, ktorého súčasťou je aj Plán udržateľnej mobility (PUM). Potreba aktualizácie tohto dôležitého strategického dokumentu vznikla na základe spoločenských a legislatívnych zmien, intenzívneho územného rozvoja, vývoja dopravy s dôrazom na jej ekologizáciu ako aj podpory zdieľaných foriem dopravy v nadväznosti na linky MHD.
Zohľadňuje aj vývoj dopravy v uplynulých šiestich rokoch a pripravovaný rozvoj mesta v nasledujúcich desaťročiach. Do prípravy analýzy sa mohla zapojiť nielen odborná verejnosť, ale aj všetci užívatelia dopravy v Košiciach, ktorí na jeseň minulého roka vyplnili dotazník. V ňom 1472 respondentov z mesta a jeho okolia odpovedalo na viaceré otázky týkajúce sa skvalitnenia všetkých foriem dopravy v meste a pripojilo aj vlastné podnety k zlepšeniu dopravnej obslužnosti v metropole východu.
Aktualizovaný dokument stanovuje ciele a priority v oblasti rozvoja dopravy a dopravnej infraštruktúry, a to až do roku 2050, a popisuje konkrétne opatrenia a zdroje, ktoré sú potrebné na ich dosiahnutie. Stratégia zároveň poslúži ako podklad pre riešenie územného rozvoja dopravy a spracovanie nového Územného plánu mesta Košice.
Hlavnými cieľmi aktualizovaného dokumentu je rozvoj a optimalizácia mestskej hromadnej dopravy (MHD) a jej zapojenie do integrovaného dopravného systému (IDS), upokojovanie dopravy na území mesta a v obytných zónach zavádzaním zón s maximálnou povolenou rýchlosťou 30 km/hod., obytných, školských zón, peších zón, či bicyklovej cesty ako aj úpravami uličných priestorov. Veľký dôraz sa takisto kladie na aktualizáciu návrhu statickej dopravy a riešenie cyklistickej a pešej infraštruktúry.
V rámci verejnej dopravy je prioritou zosúladiť MHD s budúcim urbanistickým rozvojom mesta a prijať opatrenia na jej zlepšenie. Jedným z navrhovaných spôsobov ako zrýchliť a zatraktívniť MHD má byť zavádzanie a rozšírenie preferencie vozidiel MHD na hlavných dopravných tepnách v meste. Zároveň podľa vyťaženosti jednotlivých trás je navrhnuté zriadenie tzv. BUS pruhov v mestských častiach Staré mesto, Sever, Západ, Šaca a na sídliskách KVP a Dargovských hrdinov.
Ďalšími strategickým plánmi v oblasti hromadnej dopravy sú zmeny v linkovom vedení MHD, rozvoj siete električkových tratí alebo Obnova elektrickej siete pre napájanie elektrických cestných vozidiel. V rámci nej sa napr. v roku 2024 plánuje obnova trakčných meniarní, nákup desiatich kusov hybridných parciálnych trolejbusov a sprevádzkovanie bývalej trolejbusovej linky č. 71 v elektrickej trakcii. Ekologizácia autobusovej dopravy v zmysle sprísnenej legislatívy EÚ má pokračovať naprieč celým mestom v ôsmych etapách a v MHD prinesie postupné rozširovanie elektropohonu na úkor klasických autobusov.
Cyklistická doprava by sa podľa dopravnej stratégie mala stať vhodnou alternatívou k automobilovej doprave. Na to, aby ľudia presadli z automobilov, je potrebné vytvoriť vhodné podmienky pre cyklistov a chodcov. Pripravených je až 71 opatrení na podporu rozvoja cyklistickej infraštruktúry v meste. Ich cieľom je cyklistické prepojenie mestských častí, napojenie mesta na vonkajšiu cyklistickú sieť v okolí mesta najmä na EuroVelo 11, či rozširovanie možností na parkovanie a odloženie bicyklov. Pre chodcov v meste sú pripravené návrhy nových prepojení, ktoré zlepšia ich komfort.
Na príprave sa stratégie aktívne podieľali zástupcovia Magistrátu mesta Košice, ÚHA, mestských častí, DPMK, Košického samosprávneho kraja (KSK), spoločnosti IDS Východ aj odborná verejnosť. Stratégia sa v súčasnosti nachádza v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie (tzv. SEA – Strategic Environmental Assessment). Otázky s ňou súvisiace môže verejnosť v meste adresovať na [email protected] Po zapracovaní pripomienok a ukončení procesu SEA bude aktualizovaný dokument predložený do Mestského zastupiteľstva.
Zdroj: (SITA, kh;mlu)
Odporúčané články
Na Verejnom cintoríne v Košiciach prebehla obnova centrálneho kríža, ktorý sa od svojho postavenia v roku 1898 stal významným symbolom viery, nádeje a večnosti.
Čoskoro tu máme sviatok Dušičiek, kedy si pripomíname našich blízkych, ktorí už nie sú medzi nami. V tomto období sa mnohí vydávajú na cintoríny, aby na hroby položili kvety či vence a prejavili úctu svojim zosnulým. Starý pľac na Dominikánskom námestí v Košiciach sa už na tento sviatok plne pripravil.
Re-use centrum spustilo zbierku na podporu rodín bez domova, ktorým chce pomôcť k lepšiemu štartu v novom bývaní. Organizátori zbierky hľadajú funkčné mikrovlnné rúry, kuchynské stoličky, sady hrncov, príborov a pohárov, ale tiež notebooky a nové sady paplónov s vankúšmi. Zoznam potrebných vecí bude priebežne aktualizovaný.