Ministerstvo dopravy a výstavby sa na riešení vplyvu rastu cien dohodlo aj so stavbármi
Ministerstvo dopravy a výstavby SR aktualizovalo metodický pokyn, vďaka ktorému môžu stavbári žiadať o navýšenie cien pri rozostavaných stavbách. Prvú verziu zverejnil rezort ešte pre letom, na novej spolupracovali odborníci z Inštitútu dopravnej politiky, Úradu vlády SR, Štatistického úradu SR či Útvaru hodnoty za peniaze aj so Zväzom stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) a zástupcami stavebných firiem. Ministerstvo dopravy o tom informovalo v pondelok v tlačovej správe.
„Po konzultáciách so zástupcami stavebného sektora sme sa rozhodli aktualizovať náš metodický pokyn. Nová verzia lepšie reaguje na to, aké materiály sa na stavbách najčastejšie používajú a takisto lepšie odráža nárast cien jednotlivých materiálov,“ povedal minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina). Ministerstvo už dokument zverejnilo na svojom webe. Stavbári majú k dispozícii predpripravený automatizovaný súbor, ktorý im pomôže s výpočtom hodnoty navýšenia cien jednotlivých stavebných materiálov.
„Veríme, že tento metodický pokyn, aj predpripravený súbor, zjednodušia a urýchlia výpočty navýšení a tým dopomôžu k stabilizácii situácie na stavebnom trhu a k pokračovaniu výstavby,“ uviedol analytik Inštitútu dopravnej politiky Anton Preťo. „Celý výpočet je postavený na verejne dostupných dátach Štatistického úradu SR o cenách stavebných materiálov,“ dodal.
Stavbári už vydanie aktualizovaného metodického pokynu privítali. „Investorom dáva do ruky nástroj, ako rozbehnuté stavby dokončiť,” uviedol v závere minulého týždňa pre agentúru SITA prezident ZSPS Pavol Kováčik. Materiál je síce záväzný len pre stavby v rámci rezortu dopravy, ale verí, že ho využijú všetci verejní obstarávatelia na Slovensku, ktorí majú rozostavané stavby.
„Aplikácia metodického pokynu im pomôže vyriešiť aktuálne dopady cien pre ekonomiku, v mnohých prípadoch aj prežitie firiem a predovšetkým udržať zamestnanosť,” očakáva Kováčik. „Skutočnosť, že sa podarilo optimalizovať parametre metodického pokynu až na druhý pokus len svedčí o tom, že v zdanlivo jednoduchom dokumente nebolo ľahké vyvážiť a optimalizovať všetky vstupujúce vplyvy,” poznamenal prezident ZSPS.
Zdroj: (SITA, be, qq)
Odporúčané články
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Cestujúci a návštevníci železničnej stanice a jej blízkeho okolia sa môžu cítiť opäť o čosi bezpečnejšie. Vedenie mesta Košice a Mestskej polície (MsP) v spolupráci s Okresným riaditeľstvom policajného zboru v Košiciach tam od začiatku novembra zintenzívnilo 24 hodinovú hliadkovú službu.
Neubehol ani mesiac od čelnej zrážky dvoch rýchlikov v Jabloňove nad Turňou pri Rožňave, a na druhej strane krajiny došlo k ďalšej šokujúcej zrážke vlakov. Na trati medzi Svätým Jurom a Pezinkom v nedeľu 9. novembra do seba narazili dva vlaky. Oba smerovali na bratislavskú hlavnú stanicu. Zrážka sa stala na najmodernejšej časti železnice na Slovensku chránenej zabezpečovacím systémom ETCS (European Train Control System).

