Ministerstvo predstavilo systémovú stratégiu na zníženie opakovania ročníka
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR plánuje zaviesť systémovú stratégiu na minimalizovanie opakovania ročníka. Uviedol to na dnešnom tlačovom brífingu šéf rezortu Branislav Gröhling (SaS). Pomocou stratégie škola zistí, ktorý žiak potrebuje podporu, prečo ju potrebuje a ako mu ju zaistiť. Celkovo ide o trojročný plán, v prvom roku zistia o akých žiakov ide, v druhom roku sa zapoja podporné mechanizmy a v poslednom roku sa vyhodnotí daná stratégia. Na základe dát plánuje na konci volebného obdobia zvážiť generálny zákaz opakovania ročníka. Rezort tiež plánuje zrušiť dvojzmennú prevádzku na základných školách, ktorá podľa Gröhlinga má vplyv na počty žiakov opakujúcich ročník. Minister zároveň podotkol, že tendencia opakovania ročníka klesá. Pokles však predstavuje rozdiel 1 percentuálneho bodu. Výnimkou bol školský rok 2019/2020, keď si namiesto odhadovaných 10-tisíc žiakov na základnej škole učivo z uplynulého ročníka v školskom roku zopakovalo 3-tisíc žiakov. Dáta za školský rok 2020/2021 budú známe v polovici septembra.
Gröhling dodal, že na Slovensku ide o prvú systematickú stratégiu, ako znížiť opakovanie ročníka a pomôcť žiakom uspieť v škole. „Naším cieľom je vyhnúť sa opakovaniu tak, aby sme už počas školského roka identifikovali a zachytili žiakov v riziku. Následne im poskytneme pomoc a podporu, aby učivo zvládli,“ priblížil. Ide podľa neho o prierezový a nadrezortný problém, ktorý sa týka aj sféry Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR. V tejto veci rezort školstva inicioval stretnutie nielen so zástupcami ministerstva, ale aj s ďalšími odborníkmi.
Štátna tajomníčka pre národnostné školstvo, inkluzívne a celoživotné vzdelávanie Svetlana Síthová vysvetlila, že školy si podľa novej koncepcie zmonitorujú žiakov. Budú zisťovať, či majú žiaka, ktorý potrebuje podporu a pomoc, a budú sa snažiť zistiť príčinu problému. Môže ísť o žiakov, ktorí majú vymeškané väčšie množstvo hodín, zhoršil sa im prospech, nestíhajú tempo vyučovania alebo zažívajú problémy v škole. Pri tejto prvej fáze budú školy používať novozavedený index školskej úspešnosti. Po identifikácii žiaka zistia školy cez rozhovor dôvody a na základe toho určia podporné opatrenia, ako mu pomôcť. Základom je podľa štátnej tajomníčky nástup do doučovania.
Síthová doplnila, že v ďalšej fáze škola nadviaže spoluprácu s komunitným centrom, poradenským zariadením či neziskovým sektorom. Poradenské zariadenie vypracuje spolu so školským podporným tímom a triednym učiteľom intervenčný plán, prípadne žiaka zaradí do svojej starostlivosti. V poslednej etape sa vyhodnotí efektívnosť a účinnosť opatrení. „Školy sa zároveň nemusia báť zavádzania nových opatrení. Zo strany ministerstva školstva, ako aj priamo riadených organizácií Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie a Štátneho pedagogického ústavu budú k dispozícii webináre, prostredníctvom ktorých riaditeľom, učiteľom či školským psychológom pomôžeme s uplatnením nového postupu,“ zdôraznila.
Zdroj: (SITA, adz;DSe/ d.p.)
Odporúčané články
V Košiciach sa pripravuje rekonštrukcia pamätníka padlých vojakov, ktorí zahynuli počas druhej 2. svetovej vojny. Ten sa nachádza na Námestí osloboditeľov. Mesto Košice uzavrelo zmluvu so Správou mestskej zelene, ktorá zodpovedá práve za opravu Pamätníka vojakov Sovietskej armády.
Čoskoro tu máme sviatok Dušičiek, kedy si pripomíname našich blízkych, ktorí už nie sú medzi nami. V tomto období sa mnohí vydávajú na cintoríny, aby na hroby položili kvety či vence a prejavili úctu svojim zosnulým. Starý pľac na Dominikánskom námestí v Košiciach sa už na tento sviatok plne pripravil.
V košickej mestskej časti Juh sa opäť niesla vôňa čerstvo upečeného koláča, keď sa mladá generácia spojila so seniorkami, aby spolu pripravili tradičný domáci slivkový koláč. Projekt Pečie celý Juh je nielen o pečení, ale aj o prepájaní skúseností a tradícií medzi generáciami.