Ministerstvo v novom projekte dáva školám priestor otestovať svoje nápady a riešenia v oblasti digitalizácie
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR (MŠVVaŠ SR) vo svojom novom programe Projektový šprint dáva učiteľom a žiakom priestor otestovať svoje nápady a riešenia v oblasti digitalizácie. Ako priblížil odbor komunikácie a marketingu MŠVVaŠ SR, zapojené školské tímy budú mať v prvej fáze, ktorá sa spustila tento týždeň, na dosiahnutie merateľného výsledku 60 dní. Počas nich budú môcť využiť pomoc a skúsenosti medzinárodných expertov zo Svetovej banky či odborníkov z Európskej komisie.
Do projektu sa koncom júna prihlásilo takmer 90 škôl, z ktorých boli pre prvú fázu vybrané tri – každá z iného regiónu Slovenska. Kritériami výberu škôl boli aj ich veľkosť, typ, miera technického vybavenia, geografické umiestnenie, miera inklúzie, či prítomnosť digitálneho koordinátora. Vybraná bola Základná škola s materskou školou Uhrovec v okrese Bánovce nad Bebravou, Základná škola Rabčice v okrese Námestovo a Základná škola Laborecká v Humennom. Na konci projektu ministerstvo vyhodnotí najefektívnejšie riešenia a pripraví usmernenie, ako by ich mohli využiť a zaviesť aj iné školy.
Ministerstvo školstva bude na Projektovom šprinte spolupracovať s expertami Svetovej banky, ktorí metodiku projektového šprintu (angl. rapid result interventions – pozn. SITA) vyskúšali a zaviedli vo viacerých krajinách. „Tento prístup pomáha ministerstvám v krátkom čase, spravidla do sto dní, naštartovať nové reformy, a pomocou dát urýchliť ich implementáciu a vytvoriť poznatky ako efektívnejšie nastaviť vládne politiky a programy,“ vysvetlil Alberto Leyton zo Svetovej banky. Od bežného pilotného projektu sa metodika líši v tom, že školské tímy testujú vlastné riešenia, a nie zadanie, ktoré dostanú od ministerstva či vedenia školy. Zároveň majú školské tímy na dosiahnutie merateľného zlepšenia časový limit.
V prvej fáze budú mať školy dva mesiace na to, aby si overili vlastné návrhy na zlepšenie v oblastiach, ktoré považujú za dôležité. „Určia si, ako sa chcú k stanovenému cieľu dopracovať a ako budú svoj pokrok merať. Ich cieľom môže byť napríklad zvýšiť podiel učiteľov s digitálnymi zručnosťami alebo zvýšiť počet vyučovacích predmetov, na ktorých budú v škole využívať moderné technológie či inovatívne metódy vzdelávania,“ objasnilo ministerstvo. Po úspešnom otestovaní škôl v prvej fáze sa v budúcom roku na ďalších aspoň troch školách začne druhá fáza projektu. Projekt školám umožní napríklad inovovať pedagogické postupy s využitím informačných technológii či prepájať školy rôznych úrovní. Prepájaním škôl sa pritom vytvorí priestor na výmenu skúseností a príkladov dobrej praxe, ktoré môžu ovplyvniť kvalitu vzdelávania v budúcnosti.
„Pandémia donútila mnohých učiteľov začať používať rôzne aplikácie, ale zmysluplné zaradenie digitálneho obsahu a informačných technológii do vyučovania je náročnejšie. Nedostatočný prístup žiakov, hlavne zo sociálne znevýhodneného prostredia, k internetu, počítačom či tabletom sťažuje ich učenie sa pri možnom dištančnom vyučovaní,“ konštatovalo ministerstvo. Riešenie vidí nielen v modernizácii infraštruktúry, neustálom zdokonaľovaní zručností učiteľov a žiakov, ale aj v zmene učebných osnov tak, aby sa prispôsobili obsahu vzdelávania. Úlohou Projektového šprintu je testovať ako efektívnejšie nastaviť a zaviesť tieto reformné programy z Plánu obnovy, v ktorom je na investície do digitálneho vybavenia a pripojenia škôl vyčlenených približne 190 miliónov eur.
Zdroj: (SITA, adz;jme)
Odporúčané články
Univerzitná nemocnica L. Pasteura v Košiciach (UNLP) od 1. novembra 2024 až do odvolania zakázala návštevy na svojich oddeleniach. Toto opatrenie bolo zavedené na základe aktuálnej epidemiologickej situácie s cieľom prevencie šírenia respiračných ochorení počas sviatočného obdobia.
Slovensko môže vďaka svojej geografickej blízkosti a historickým väzbám, zohrávať kľúčovú úlohu v podpore Ukrajiny na ceste k obnoveniu krajiny a integrácii do Európskej únie. Prvé zasadnutie platformy Partnerstvo pre Ukrajinu má otvoriť dvere širšej spolupráci medzi slovenskými a ukrajinskými organizáciami a posilniť koordináciu aktivít na úrovni štátnych aj súkromných inštitúcií.
Dňa 18. novembra 2024 sa v priestoroch Kasárne Kulturpark uskutoční konferencia EDUKOŠICE 2030, ktorá prináša jedinečnú príležitosť pre odborníkov z oblasti vzdelávania, rodičov a pedagógov diskutovať o výzvach a trendoch, ktoré čakajú školstvo v nadchádzajúcich rokoch. Konferencia je zameraná na kľúčové otázky budúcnosti vzdelávania, ktoré ovplyvnia každodenný život a profesijný rast ďalších generácií.