Most cez Ružín podoprú lanami
O tom, že výberové konanie na opravu mosta cez Ružín vyhrala firma Strabag z Bratislavy, sme informovali minulý týždeň. Most chcú opravovať špeciálnou novou technológiou, a preto aj náklady na opravu sú o polovicu nižšie ako u iných firiem.
Všetky tri oslovené firmy predložili po dve obálky. V jednej bol návrh riešenia a v druhej ponúknutá cena.
Riešenia zadávateľ poznal
„Je potrebné povedať, že všetky tri riešenia spĺňali zadanie, ktoré firmy dostali, a tie boli vyhodnotené ako vyhovujúce. Hodnotenie technických riešení bolo urobené ešte pred otváraním obálok s finančným plnením,“ povedal Ondrej Bernát, riaditeľ úradu KSK.
Použijú oceľové laná
Akú technológiu Strabag využije? „Pod most pridáme nové laná, ktoré predopneme. Tie budú na most tlačiť a on tak bude mať silu udržať vlastnú váhu aj váhu dopravy,“ uviedla hovorkyňa firmy Strabag Edita Novotná.
Podľa investora je výhodou aj to, že ak sa laná opotrebujú, nebude problém ich vymeniť za nové. Most tiež dostane nový asfaltový povrch, vymenia sa zvodidlá a opraví sa odvodňovací systém a izolácia.
Opravu môže skomplikovať počasie
„Navrhované technické riešenie sme schopní zrealizovať do piatich mesiacov od prevzatia staveniska. Jediný problém, ktorý by mohol práce skomplikovať, je počasie, pretože koniec výstavby pripadá na mesiac november. Vtedy sa bude robiť izolácia mostovky a asfaltový povrch. Na tieto práce je z technologických dôvodov požiadavka na určitú vonkajšiu teplotu,“ uviedla E. Novotná.
Otázne sú autá nad 12,5 tony
Firma na práce dáva päťročnú záruku a zároveň tvrdí, že most by mohol fungovať ďalších päťdesiat rokov. Otázne však je, či budú môcť po moste jazdiť aj autá s hmotnosťou nad 12,5 tony.
„Toto je predmetom ďalších analýz a štúdií. Keďže je to cesta II. triedy, ako aj cesta na Jahodnú, tak by tam tieto veľké autá jazdiť nemali,“ dodal na záver Ondrej Bernát.
(PŠ, JV)
Odporúčané články
Európsky parlament a členské štáty Európskej únie sa v stredu dohodli na zákaze dovozu všetkého ruského zemného plynu do EÚ najneskôr do jesene 2027. Dohoda predstavuje kompromis medzi členskými štátmi a Parlamentom, ktorý požadoval skoršie zavedenie zákazu.
Ohlásená investícia viac ako 58 miliónov eur do modernizácie úpravne vody Stakčín predstavuje zásadný prínos v dlhodobom zabezpečení vysokého štandardu v zásobovaní východného Slovenska pitnou vodou z nádrže Starina. K presadeniu projektu modernizácie do praxe dopomohol svojou aktivitou aj Klub akcionárov Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti, a.s. (VVS), ktorý v súčasnosti združuje 72% akcionárov VVS a zastupuje záujmy týchto miest a obcí pri rozhodovaní o kľúčových aktivitách a rozvoji Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti.
Skauti a skautky, ktorí ho každý rok prinášajú na Slovensko, ho v stredu 17. decembra priniesli na košický magistrát.