Na opravu a modernizáciu regionálnych ciest pôjde 54 miliónov eur, na rozvoj verejnej dopravy takmer 9 miliónov eur

Na opravu a modernizáciu regionálnych ciest II. a III. triedy pôjde 54 mil. eur, na modernizáciu verejnej dopravy a zvýšenie jej atraktivity 8,6 mil. eur. Podpredsedníčka vlády a ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Veronika Remišová (Za ľudí) o tom informovala v stredu s tým, že tieto peniaze budú poskytnuté zo zdrojov Európskej únie cez Integrovaný regionálny operačný program (IROP) na základe dvoch vyhlásených výziev na podporu projektov v regiónoch. Podmienkou využitia finančnej podpory je realizácia projektov do konca roka 2023, dokedy je možné čerpať európske zdroje v programovom období 2014 až 2020.
Vicepremiérka upozornila, že približne tretina ciest II. a III. triedy je v zlom až havarijnom stave a to isté platí aj pre mosty na nich. “Problémy na cestách spôsobujú zvýšenú mieru nehôd, to znamená znížená bezpečnosť, zdržania, dlhé kolóny,” uviedla Remišová s tým, že z peňazí na opravu a modernizáciu regionálnych ciest sa môžu financovať aj protihlukové bariéry aj bezpečnostné prvky. “Kvalitné a bezpečné cesty sú základným predpokladom pre rozvoj regiónov. Ťažko hovoriť o regionálnom rozvoji, alebo o prílive investícií, keď v regióne nemáte základnú infraštruktúru,” podotkla.
Podpora verejnej dopravy má podľa podpredsedníčky vlády umožniť, aby bola rýchla, bezpečná, pohodlná a ľudia mali motív cestovať do práce práve verejnou osobnou dopravou. Financie z tejto výzvy sú určené na vyhradené jazdné pruhy, záchytné parkoviská, zástavky, ako aj na obnovu vozidlového parku. “Podiel ľudí, ktorí cestujú verejnou dopravou, sa rapídne znižuje. Oproti roku 2000 podiel ľudí klesol na polovicu,” poznamenala Remišová. Najväčším problémom pri čerpaní eurofondov podľa nej vždy boli nedostatočne pripravené projekty, preto budú mať prednosť projekty, ktoré už majú za sebou veľkú mieru prípravy. Realizované by mali byť ideálne do augusta 2023, aby boli dokončené aj vyúčtované do konca toho roku.
Obe výzvy majú podľa vicepremiérky prispieť k zlepšeniu infraštruktúry v regiónoch. V prípade ciest ide už o tretiu výzvu, zo zdrojov IROP bolo obnovených 2 300 kilometrov regionálnych ciest. Ministerstvo investícií aktuálne rokuje s Európskou komisiou o novom programovom období pre eurofondy na roky 2021 až 2027. Tieto peniaze by mali ísť aj na regionálne cesty, keďže v pláne obnovy na ne nie sú vyčlenené žiadne zdroje. “Celá záťaž na modernizáciu bude na eurofondoch, a o tom sú náročné rokovania s Európskou komisiou,” dodala Remišová.
Zdroj: (SITA, be;qq)
Odporúčané články

Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) informuje cestujúcich o dôležitých zmenách v mestskej hromadnej doprave, ktoré vstúpia do platnosti od nedele 1. júna 2025. Zmeny sa dotýkajú najmä autobusovej linky č. 35, ako aj špeciálnej prevádzky počas podujatí ku Dňu detí.

Mesto Košice začína modernizovať Vyhliadkovú vežu Hradová. Košický primátor Jaroslav Polaček (nezávislý) včera podpísal súťažné podklady tejto zákazky v predpokladanej hodnote 282 034 eur bez DPH, verejné obstarávanie na nájdenie zhotoviteľa bude vyhlásené v polovici mája. Predmetom zákazky sú stavebné práce a úpravy pre nevyhnutnú rekonštrukciu veže a jej modernizáciu, ktorá je dôležitá pre zvýšenie bezpečnosti, jej atraktívnosti a návštevnosti.

V sobotu 30. augusta sa otvorí Národné olympijské centrum plaveckých športov Košice (NOCKE). Stane sa tak dva roky po tom, čo sa auguste roku 2023 začalo s premenou bývalej Mestskej krytej plavárne na moderný a energeticky úsporný športový stánok, ktorým sa splní sen viacerých generácií športovcov v Košiciach.