Na priechodoch s tlačidlami sa nečaká všade rovnako
Niektoré priechody pre chodcov v Košiciach sú vybavené modrými alebo žltými skrinkami, ktoré sa nachádzajú na stožiaroch svetelnej signalizácie. Po ich stlačení by mal mať chodec na semafore zelenú. Nie všade to v praxi funguje rovnako.
V majetku mesta Košice je tridsaťtri križovatiek. Na nich je dvadsaťštyri samostatných peších priechodov, ktoré sú vybavené týmito dopytovými tlačidlami.
Denník KOŠICE:DNES otestoval, ako niektoré tieto zariadenia fungujú. Pokus prebiehal tak, že keď autá dostali zelenú, použili sme tlačidlo a stopovali, kedy naskočí signál „VOĽNO“ chodcom. Na zelenú sme čakali aj bez využitia dopytového zariadenia.
Aj vyše minútu
Na semafore na Hviezdoslavovej ulici pri Radnici Starého Mesta radnici zelená bez tlačidla naskočila o 40 sekúnd. S využitím zariadenia o tri sekundy menej. Priechod na Kuzmányho ulici k električkovej zastávke Radnica Starého Mesta sa uvoľní pre chodcov len na základe dopytového zariadenia. Stáli sme tam totiž vyše šesť minút a nič sa nedialo. Po jeho stlačení sa tu zelená rozsvietila po vyše minúte. Na priechode križovatky Kuzmányho – Hlavná pošta to bolo po minúte s tlačidlom aj bez neho.
Samospráva vysvetľuje, že rýchlosť vyvolania zeleného signálu ovplyvňuje jeho „pozícia v takzvanom signálnom pláne“ a momentálnou dopravnou situáciou. Navyše, za určitých okolností dostane chodec zelenú aj vtedy, keď tlačidlo nestlačí. „Ak je vyvolaný napríklad dopytom na inom priechode, ktorý nie je s uvádzaným peším priechodom v kolízii,“ povedal vedúci komunikačného referátu magistrátu Jozef Marko.
Chodci neveria
Anketa denníka KOŠICE:DNES medzi chodcami ukázala, že zariadenia využívajú, no neveria, že ním dokážu skrátiť čas čakania na zelenú. „Viem o priechodoch, kde je zelená len keď sa tlačidlo stlačí. Ale inak to podľa mňa nemôže fungovať. Sú načasované zelené vlny tak, aby boli čo najmenšie zápchy. Nemení sa to podľa chodcov,“ myslí si IT pracovník Štefan Varga.
„Stláčam ho, ale stále pri tom myslím, že mi to vlastne nepomôže,“ smeje sa študentka Janka Orosová. Magistrát zároveň potvrdil, že dochádza k úmyselnému poškodeniu tlačidiel. Koľko prípadov vandalizmu súvisí s dlhým čakaním na zelenú sa ale nedá určiť.
Zariadenia obsahujú aj rôzne prvky, ktoré slúžia pre nevidiacich. Okrem akustickej signalizácie majú vibračné teliesko a hmatový reliéf.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Väčšina domácnosti odoberajúcich teplo a teplú vodu od veľkých výrobcov tepla sa nemusia obávať nedoplatkov. Ako uviedol Slovenský zväz výrobcov tepla (SZVT), z pohľadu vývoja počasia v roku 2023 sa spotrebitelia nemusia obávať zvýšených nákladov za teplo.
Začína sa rekonštrukcia košickej Steel Arény. Na tlačovej besede o tom informoval primátor mesta Košice Jaroslav Polaček. Doplnil, že dnešným dňom (6. 5.) sa aréna odovzdáva stavebným firmám.
V sobotu 27. apríla sa Košičania budú môcť previezť historickými električkami T1 a T2. Ako informoval Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), táto kyvadlová doprava bude premávať na trase linky číslo 2, teda medzi Havlíčkovou a Staničným námestím.