Na rizikových úsekoch prenosových vedení pribúdajú nové odkloňovače letu vtáctva
Ochrana dravcov na Slovensku spolu so Slovenskou elektrizačnou prenosovou sústavou inštaluje v týchto dňoch na elektrické vedenie špeciálne prvky, ktoré zvyšujú jeho viditeľnosť pre vtáctvo. Ide najmä o rizikové úseky v okolí Dunaja. Informovala o tom Eva Horková, manažérka pre komunikáciu z Ochrany dravcov na Slovensku.
Po nárazoch do elektrických vedení ročne uhynú na celom svete milióny vtákov, medzi nimi i mnohé vzácne druhy. Je dôležité minimalizovať faktor mortality, a to prioritne na miestach s najvyšším rizikom nárazov. Hlavným cieľom medzinárodného projektu LIFE Danube Free Sky, realizovaný s podporou Európskej únie v rámci programu LIFE a Ministerstvom životného prostredia SR je zvýšenie bezpečnosti vtáctva prostredníctvom inštalácie špeciálnych prvokov, tzv. odkloňovačov na vedenia.
„Rieku Dunaj vtáctvo využíva ako dôležitý migračný koridor v jarnom a jesennom období, okolitá nížina s početnými vodnými biotopmi taktiež predstavuje významné územie z hľadiska druhovej skladby a početnosti avifauny. Jesenné sťahovanie vtákov práve vrcholí, vtáky sa presúvajú často v početných kŕdľoch a riziko stretov s elektrickými vedeniami je vyššie. Počas zimných mesiacov mnohé druhy využívajú Dunaj ako zdroj potravy, okolité polia sú plné volaviek, labutí, teda druhov patriacich do skupiny najviac rizikových na nárazy,“ uvádza z Ochrany dravcov na Slovensku Roman Slobodník.
Prenosové vedenia nepredstavujú pre vtáctvo nebezpečenstvo v celom rozsahu, je potrebné zamerať sa na rizikové úseky. Najväčšie riziko pre letiace vtáky sú tzv. zemné laná, ktoré sú na prenosovom vedení situované najvyššie a chránia vedenie pred zásahom blesku. Takmer 80 percent všetkých nárazov vtáctva je zaznamenaných práve po strete s nimi, najmä počas ranných a večerných preletov. „Inštalácia odkloňovacích prvkov predstavuje momentálne najefektívnejší a najrýchlejší spôsob riešenia problematiky nárazov vtákov do vedení nielen na Slovensku, ale v celosvetovom meradle. Tieto prvky boli špeciálne vyvinuté pre farebné spektrum vnímané vtákmi a prešli prísnym testovaním na extrémne poveternostné podmienky. Ich inštaláciou na rizikové úseky vedení dochádza k významnému zníženiu mortality vtákov, v našich podmienkach sa jedná až o viac ako 90 percent pokles,“ uzatvára Marek Gális.
zdroj: (SITA, DSe;kg)
Odporúčané články
Zoologická záhrada v Košiciach po šiestich dňoch opäť privítala návštevníkov. Uzavretá bola pre rozsiahle škody, ktoré v areáli spôsobila kalamita ťažkého mokrého snehu. Ten priebežne vyvracal stromy v rôznych častiach zoo a znemožnil bezpečný pohyb verejnosti.
Podľa medializovaných informácií stavba apartmánov pre seniorov na Belanskej ulici v Košiciach sa po piatich mesiacoch opäť rozbehla. Dôvodom prerušenia nebola zima, ale 152 ľudských kostier, ktoré archeológovia vytiahli z ílovitého podložia na rozhraní mestských častí Staré Mesto a Západ.
Polícia vyzýva motoristov, aby mysleli na prezutie zimných pneumatík včas, a takisto, aby mysleli na ďalšie povinnosti, ktoré by mali splniť pred jazdou počas zimného obdobia. Za nesplnenie týchto povinností hrozí vodičom mastná pokuta!

