Na stavbe obchvatu Košíc na R2 upravujú podložie, zlepší sa tak jeho únosnosť
V určitých staničeniach trasy stavby druhej časti úseku rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany je potrebné upraviť približne 690-tisíc metrov kubických zeminy. Ako v piatok informovala Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS), je to zhruba 1,7 milióna metrov štvorcových plochy budúcej rýchlostnej cesty.
Projektant stavby navrhol úpravu podložia v hrúbke 0,4 metra na hlavnej trase a v hrúbke 0,3 metra na prístupových cestách. Aktuálne je na stavbe takto upravené podložie s výmerou približne 150-tisíc metrov štvorcových, v upravovaní podložia sa bude pokračovať. Po úprave podložia vhodným spojivom sa zlepší jeho únosnosť.
„Podľa rozboru zeminy sa určí vhodné spojivo (vápno, cement a podobne) a podiel spojiva, prípadne vhodný pomer, napríklad 70 % vápna a 30 % cementu. Tieto pomery určuje laboratórium na základe odobratých vzoriek a následnej skúšky,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková. Potom sa spojivo nadávkuje podľa vopred určeného množstva na štvorcový meter zeminy, premieša sa so zeminou v hrúbke podľa projektovej dokumentácie pomocou zemnej frézy a následne sa zrovná. Posledným krokom je zhutnenie podložia zemným valcom.
Zhotoviteľom časti R2 pri Košiciach je stavebná spoločnosť Eurovia SK, a. s., Košice. Rýchlostnú cestu sa zaviazala vybudovať za tri roky za zmluvnú cenu 132,6 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty, financovanie je zabezpečené z prostriedkov Európskej únie. Súčasťou úseku R2 okrem trinástich mostov budú tri križovatky, protihlukové steny v dĺžke vyše 7 kilometrov. Juhovýchodný obchvat metropoly východného Slovenska prepojí diaľnicu D1 s rýchlostnou cestou R4, zároveň sa stane časťou medzinárodného koridoru Via Carpatia.
Zdroj: (SITA, be;qq)
Odporúčané články
Už od pondelka 24. novembra prebiehajú v Abú Zabí majstrovstvá sveta v kickboxe dospelých pod hlavičkou známej organizácie WAKO. Za Slovensko bojovali aj dve ženy, jedna z nich je členkou našej redakcie.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Samuel Migaľ v Košiciach slávnostne uviedol do prevádzky novovybudovanú časť národného superpočítača PERUN v Košiciach. Ide o jeden z najvýznamnejších projektov digitálnej modernizácie Slovenska, ktorý posunie krajinu medzi štáty s vysokovýkonnou výpočtovou infraštruktúrou európskej úrovne.