Nedostatok rušňovodičov podľa Doležala nie je témou len posledných dvoch rokov
Nedostatok rušňovodičov podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nom. Sme rodina) nie je témou len posledných dvoch rokov. „Nedostatočné vzdelávanie, nedostatočná príprava, prestarnutý vek rušňovodičov je fakt, pravidelne odchádzajú do dôchodku,“ povedal v utorok šéf rezortu dopravy s tým, že súčasný manažment Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) sa snaží túto situáciu zvrátiť.
Doležal považuje za potrebné naštartovať proces vzdelávania, aby sa problém s chýbajúcimi rušňovodičmi a odriekaním vlakov v budúcnosti neopakoval. „Veľký problém je aj to, že my si rušňovodičov častokrát aj vychováme, ale potom nám ich ukradnú do súkromných spoločností dopravcov. Preto je veľmi dôležité, aby si benefitmi, príspevkami na presťahovanie alebo rastom mzdy železničná spoločnosť dokázala udržať rušňovodičov,“ uviedol minister.
Pripomenul, že viac ako tretina železničných tratí na Slovensku je v nevyhovujúcom stave, s trvalými alebo dočasnými obmedzeniami traťovej rýchlosti, čo má vplyv aj na osobnú dopravu. „Stav infraštruktúry je jeden z mnohých faktorov, ktoré vplývajú na dostupnosť spojov, alebo vlakov. Železničná spoločnosť Slovensko denne vypraví viac ako 1 500 vlakov, to je mesačne viac ako 45-tisíc spojov,“ upozornil Doležal. Z toho niekoľko sto spojov má meškanie, alebo sú odrieknuté. Jeden z najvýznamnejších faktorov dostupnosti vlakov je podľa ministra stav infraštruktúry, ale patria k ním aj nehodové udalosti, zrážky so zverou, samovrahovia či poveternostné vplyvy, ale aj chýbajúci rušňovodiči a lokomotívy.
Zdroj: (SITA, be;it)
Odporúčané články
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.
Deviata celoslovenská pacientska konferencia Asociácie na ochranu práv pacientov (AOPP) v Bratislave (14.-15. novembra 2025) spojila pacientov so zástupcami ministerstva, parlamentného výboru pre zdravotníctvo, zdravotných poisťovní, poskytovateľov a akademickej obce. Vyvrcholením podujatia bolo tradičné slávnostné udeľovanie ocenení Môj lekár, Moja sestra.
Okrúhle číslo pol milióna vybavených cestujúcich sa na letisku Košice v roku 2023 podarilo dosiahnuť koncom septembra. Vlani to bolo 25. augusta a v tomto roku sa to podarilo ešte o niečo skôr, už 14. augusta. Košické letisko tak potvrdzuje kontinuálny trend výrazného nárastu dopytu po leteckej preprave. Za prvých sedem mesiacov roka vybavilo o 13 % cestujúcich viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. Júl 2025 bol najsilnejším mesiacom v histórii letiska s vyše 132-tisíc vybavenými cestujúcimi.


