Nezákonné značenie parkovacích miest je podľa EEI zdanlivá nezrovnalosť
Značenie parkovacích miest v nových rezidentských zónach počas posledných dní nadobúda na intenzite. Nie všetky vyznačené miesta sa však zdajú byť v poriadku. Firma EEI sľubovala, že počet miest pre ťažko zdravotne postihnuté osoby sa oproti minulému stavu viac ako zdvojnásobí. Sľub sa však snaží plniť naozaj svojsky.
Už v priebehu minulého týždňa sme poukázali na zvláštne miesto pre ťažko zdravotne postihnutých (ŤZP) na Košťovej ulici. Vyznačili ho cez obrubník sčasti na ceste a sčasti na chodníku a je rovnako široké ako ostatné parkovacie miesta. Podľa EEI postupovali v súlade so schváleným projektom.

Chýba šírka aj zošikmený obrubník
Na naše prekvapenie sme včera našli na Palárikovej ulici ďalšie veľmi podobné parkovacie miesta označené piktogramom invalidného vozíka. Pred vchodmi 4 až 8 ich je hneď päť vedľa seba. Ich šírka nepresahuje dva a pol metra, sú rovnako široké ako ostatné parkovacie miesta pozdĺž dlhého bloku. A opäť sú vyznačené sčasti na ceste a sčasti na chodníku. Keď z auta na jednom z týchto miest vystúpi vozíčkár, ocitne sa priamo v jazdnom pruhu.
Technické parametre parkovacích miest pre osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie stanovuje vyhláška ministerstva životného prostredia. Podľa nej musí mať stojisko na odstavnej ploche pre vozidlo ŤZP osoby šírku najmenej 3,5 metra. S verejnou pešou plochou, čo je v tomto prípade chodník, musí byť spojené zošikmeným obrubníkom širokým najmenej jeden meter. Nič podobné sme na Palárikovej nenašli.
„Spomínané miesto na Košťovej ulici je už v poriadku. Keďže viaceré práce prebiehajú súbežne, vznikajú zdanlivé nezrovnalosti, ale tie sú rovnako priebežne aj upravované,“ tvrdí k problému parkovacia spoločnosť EEI.

Názor funkcionára zväzu zdravotne postihnutých
„Spomínané parkovacie miesta rozhodne nie sú v súlade so zákonom. Parkovacie miesto pre ŤZP nemôže ústiť dverami auta do jazdného prúdu, veď vozíčkár si buď sám, alebo s pomocou doprovodu vyloží vozík vedľa auta a do neho potom nastupuje. Robiť tieto úkony v jazdnom pruhu za plnej premávky predsa nejde, to by musel zrejme niekto za auto položiť výstražný trojuholník. Také nastupovanie a vystupovanie nejakú dobu trvá a tvorí sa prekážka na ceste. Pokiaľ by mali miesta rozmery predpísané zákonom, tak by bolo nastupovanie a vystupovanie v poriadku,“ povedal nám dlhoročný funkcionár Slovenského zväzu zdravotne postihnutých Ján Ostrolúcky. Podľa jeho názoru parkovacie miesta pre ŤZP musí odsúhlasiť dopravný inšpektorát a odbor dopravy mestského úradu. „Na takéto parkovacie miesta by žiadny z odborníkov súhlas podľa mňa nedal,“ myslí si J. Ostrolúcky.
Stanovisko dopravného inšpektorátu nám hovorkyňa košickej polície Jana Mésarová sľúbila dodať dnes.
Foto: veja
Odporúčané články
Ako sme v našom denníku informovali koncom júna tohto roka, leto prinieslo do Košíc novú vlnu diskusií o urbanizme centra. Na rohu Južnej triedy a Námestia osloboditeľov plánuje developer Cresco Real Estate polyfunkčný dom s apartmánmi, parkovaním a verejným priestorom. Občiansku petíciu proti výstavbe vzal magistrát na vedomie a ním zriadená pracovná skupina rokuje o požiadavkách verejnosti. Za plechovým plotom pred hotelom Centrum zároveň prebehol archeologický prieskum.
Počet pacientov vyžadujúcich dialýzu na Slovensku opäť stúpol. Najnovšie údaje Národného centra zdravotníckych informácií (NCZI) ukazujú, že v roku 2024 bolo na pravidelnej dialyzačnej liečbe 4 445 ľudí, čo predstavuje nárast o 2,7 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom.
Na jeho vznik upozornila mestská časť (MČ) na sociálnej sieti s tým, že združenie má aj podporu vedenia MČ. „Cieľom bude budovať bezpečnejšie sídlisko a byť očami a ušami pre obe policajné zložky. Aby sa naše deti, naši seniori, ale aj všetci obyvatelia cítili bezpečnejšie a budovali si všetci väčšiu úctu k našej MČ a k sebe navzájom,“ uviedla mestská časť.


