NKÚ odhalil nedostatky v projekte na úsporu energií v školách Košického kraj
Projekt úspor pri zabezpečovaní tepla na školách Košického samosprávneho kraja (KSK) je najväčší verejný projekt garantovanej energetickej služby (GES) na Slovensku a podľa Národného kontrolného úradu (NKÚ) SR príklad zlej praxe.
Pri preverení obdobia rokov 2013 až 2018 kontrolóri identifikovali 96-miliónovú zmluvu v prospech dodávateľa uzatvorenú na 18 rokov, nedostatočné úspory škôl a školských zariadení či súhlas kraja s korekčným mechanizmom bez zmluvy. Informoval o tom v pondelok NKÚ, správu o výsledku kontroly zároveň prerokovalo Zastupiteľstvo KSK.
„Projekt negarantuje školám žiadne úspory a nemotivuje ich k šetreniu. Školy ani kraj nevedeli overiť výšku dosiahnutých úspor, ani koľko dodávateľ do ich tepelného hospodárstva reálne investoval. Kraj nemal komplexný projekt energetických úspor, a tak ani nezvažoval napríklad zateplenie či výmenu okien ako súčasť opatrení,“ informovala riaditeľka odboru komunikácie a styku s verejnosťou NKÚ Janka Burdová. Úrad preto pripravil pre samosprávy návod na postup pri nastavovaní tohto typu projektov.
[ad][/ad]Skresľovanie výpočtu úspor
KSK vstúpil do projektu garantovanej energetickej služby (GES) v roku 2012, keď bol predsedom kraja Zdenko Trebuľa, a to podpisom zmluvy so spoločnosťou Veolia (vtedy Dalkia) s trvaním do roku 2030. Veolia mala do modernizácie tepelného hospodárstva v školách zainvestovať viac ako 3 milióny eur s DPH. Následne každá zo škôl podpisovala s týmto dodávateľom samostatnú zmluvu, ktorú však nemala možnosť meniť napriek tomu, že službu platia školy zo svojich rozpočtov.
Jeden zo zásadných nedostatkov, ktoré kontrola odhalila, bol súhlas kraja s použitím koeficientu využitia priestorov, ktorý umožnil skresľovanie výpočtu úspor pôvodne garantovaných dodávateľom, a to bez zazmluvnenia.
Za možné pozitívum projektu možno podľa NKÚ považovať prechod odbornej starostlivosti a energetický manažment na dodávateľa, čo odbremeňuje riaditeľov škôl.
„Avšak cieľom projektu GES je zefektívniť energetické hospodárstvo poskytovaním energetických služieb tak, že dodávateľ služby garantuje úsporu prostredníctvom modernizácie technológií a budov. Finančné úspory by mali pokrývať splátky investícií. Projekt v KSK je však opačný – uplatňoval princíp solidarity. Náklady na splátky sa nestanovili podľa toho, koľko Veolia do konkrétnej školy zainvestovala, ale na základe paušálu, ktorý administratívne stanovil zriaďovateľ škôl ako sumárny údaj za všetky školy,“ skonštatoval NKÚ.
Nevyhodné nastavené zmluvné podmienky
Zmluva neobsahovala spôsob výpočtu úspory energií, ani negarantovala úsporu energií či financií. Kontrolný úrad upozorňuje, že solidárne stanovenie fixných nákladov v odmenách za energetické služby pre zákazníkov je v rozpore s princípmi rozpočtového hospodárenia subjektov verejnej správy, čoho dôsledkom je krížové dotovanie medzi školami.
Národná autorita pre oblasť externej kontroly preto upozornila na zásadné nedostatky najmä v nevýhodnom nastavení zmluvných podmienok medzi krajskou samosprávou, jej školami a dodávateľom. K nim patrí aj 18-ročná dĺžka trvania zmluvy, počas ktorej majetok – technické zariadenia kotolní – nie sú majetkom školy ani KSK. Stanú sa ním až po skončení zmluvy, keď už budú zariadenia pred koncom životnosti a nebudú dlhodobo vytvárať úspory.
Nevývažená zmluva
Ďalšie riziká sa ukázali v zle nastavenej energetickej politike kraja, nesprávne vyhodnocovaných zmluvách a v neúčinnom kontrolnom systéme. Fakt, že sa úsporné opatrenia sústredili len na výmenu zastaraných technológií, NKÚ považuje za typický príklad „vyberania hrozienok z koláča“, pri ktorom sa opatrenia energetickej efektívnosti sústredia na rýchlo návratné investície.
Zmluvu na rokovaní Zastupiteľstva KSK kritizovali viacerí poslanci KSK vrátane predsedu kraja Rastislava Trnku, ktorý je vo funkcii od decembra 2017. „NKÚ v podstate skonštatoval to, čo už dlhodobo tvrdíme, že zmluva je nevyvážená, a tým pádom ani nie je finančne výhodná pre Košický kraj. Od začiatku tam boli pochybenia, či už pri verejnom obstarávaní alebo pri záhadnom minoritnom spolumajiteľovi, ktorý reálne nevykazuje žiadnu činnosť, až po to, že to ani nie je o garantovanej energetickej službe, hoci sa to tak volá,“ povedal Trnka pre novinárov.
Vyjednanie zmien
NKÚ odporúča kraju rokovať s dodávateľom a vyjednať zmeny. „Vzhľadom na to, že zmluvný vzťah už existuje a sme v podstate zmluvná slabšia strana, bude to veľmi náročné,“ skonštatoval Trnka. Kritizoval tiež nedostatočné sankčné mechanizmy.
Ako príklad opísal situáciu na gymnáziu v Gelnici, kde vinou dodávateľa nemali v triedach viacero dní teplo. „Po dlhých peripetiách sme sa dopracovali ku sankcii, ktorá bola vo výške 12 eur. Takže aj tu vidieť, že ten dodávateľ si môže robiť, čo chce, a aj keď zjavne porušuje zmluvu, Úrad KSK nemá veľké možnosti, ako ho postihovať,“ povedal.
Najbližšie sa podľa neho dohaduje termín stretnutia s dodávateľom, kde sa bude o veci rokovať. „Jednoducho, musíme dosiahnuť výsledok, aby tých 100 miliónov, ktoré za 18 rokov pretečú k dodávateľovi, buď boli vynaložené efektívne a účelne, keďže ide o verejné zdroje, alebo aby bola tá zmluva zrušená,“ dodal.
Čítajte aj:
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Redakcia KOŠICE: DNES získala exkluzívny rozhovor s mužom, ktorý dlhé roky pracuje na železniciach. Vďaka jeho osobným skúsenostiam a otvorenosti teraz našim čitateľom prinášame komplexný pohľad na problémy, ktoré rušňovodiči musia riešiť denne v stave kumulovanej únavy, pod stresom a často bez pochopenia či pomoci.
Bude zamračené, teploty okolo 1 až 3 stupne Celzia.