Nórske fondy podporili cykloturistiku v Košickom kraji
Košický samosprávny kraj a jeho partneri ukončili projekt Bicyklom aj za hranice. V rámci programu cezhraničnej spolupráce ho sumou 239.574 eur podporil Nórsky finančný mechanizmus. Projekt, ktorý trval 11 mesiacov, realizovali na území Košického a Prešovského kraja a Zakarpatskej Ukrajiny. Jeho hlavným cieľom bola podpora budovania diaľkových cyklistických trás.
“Zrealizovali sme dva odborné semináre zamerané na plánovanie a budovanie cyklistickej infraštruktúry, skúsenosti sme zbierali aj na študijnej ceste do Nórska. Pre nás je mimoriadne dôležité, že vďaka projektu sme mohli pripraviť koncepčné dokumenty venované budovaniu diaľkových cyklistických trás v Košickom kraji a na Zakarpatskej Ukrajine. Hotové sú aj projektové dokumentácie pre vybrané úseky diaľkových cyklistických trás v Košickom a Prešovskom kraji v dĺžke 35 kilometrov, primárne na cyklotrase EuroVelo 11,” hovorí košická krajská cyklokoordinátorka Adriana Šebešová.
“Vyznačili sme 45 kilometrov diaľkovej cyklistickej trasy, ktorá v Košickom kraji prepojila Tokaj so štátnou hranicou Ukrajiny. Zároveň sme začali s procesom monitorovania využívania cykloturistickej infraštruktúry v Košickom kraji. Presnejšie údaje budeme mať vďaka dvom prenosným cyklistickým sčítačom, ktoré sme nainštalovali z projektových prostriedkov,” dodala Šebešová.
Projekt Bicyklom aj za hranice je už tretí v rade projektov cezhraničnej spolupráce realizovaný v Košickom kraji na tému cyklistiky, na ktorom sa podieľal Úrad Košického samosprávneho kraja. Výška nenávratného finančného príspevku bola 239.574 eur.
Podľa Šebešovej sa im podarilo jasne identifikovať jeden z hlavných problémov rozvoja cykloturistiky v Košickom kraji, a to nízku úroveň pripravenosti cyklistickej infraštruktúry. Z tohto dôvodu začali pripravovať strategické a plánovacie dokumentácie.
“Dnes už môžeme skonštatovať, že Košický samosprávny kraj je oveľa viac ako kedykoľvek predtým pripravený na reálny rozvoj cykloturistiky,” hovorí krajská cyklokoordinátorka Adriana Šebešová.
“Vďaka týmto aktivitám sa podarilo pripraviť na realizáciu stavby cyklistických cestičiek v dĺžke 31 km. Je medzi nimi napríklad Galéria okolo skaly ponad rieku Hornád, úsek cyklistickej cestičky Košice – Nižná Myšľa – Ždaňa – Čaňa – Trstené pri Hornáde, či cyklistické cestičky okolo Zemplínskej Šíravy,” doplnila.
Z koncepcie, ktorú KSK má, vyplýva, že 49 % z navrhovanej siete je hotových, 25 % si vyžaduje rekonštrukciu a 26 % je potrebné realizovať ako novostavbu, čo predstavuje 138 km nových cyklistických, prípadne účelových komunikácií. Odhadovaný rozpočet bez objektov a nákladov na majetkovoprávne vyrovnanie je 22 miliónov eur pre celý kraj.
(TASR)
Foto: TASR
Odporúčané články
Dôvera Slovákov v Európsku úniu mierne vzrástla a dosahuje 54 percent, čo je najvyššia úroveň za takmer 15 rokov. Vyplýva to z najnovšej jesennej edície národnej správy Eurobarometra za rok 2025. Za najväčšiu výzvu pre EÚ Slováci považujú ruskú agresiu na Ukrajine.
V sobotu 13. decembra v čase od 8.00 do 14.30 hod. bude úplne uzavretá Dopravná ulica pod mostom na Hlinkovej. Dôvodom je dokončovanie prác na stabilizačných opatreniach na spomínanom moste. Ide o prechodné riešenie s cieľom zabrániť zhoršovaniu technického stavu mostnej konštrukcie, kým sa na budúci rok začne s plánovanou rekonštrukciou mosta.
Mesto ponúka svojim dlžníkom zbaviť sa dlhov, pričom do konca roka okrem dlžnej sumy zaplatia pokutu iba 5 eur. V priebehu tohto roka prišlo s viacerými zmenami týkajúcimi sa daní a miestnych poplatkov. V uplynulých mesiacoch začalo s využívaním moderných technológií, smart riešení a automatizovaným prístupom k databázam z Registra fyzických osôb, ktoré doposiaľ nemalo k dispozícii. Tieto nástroje mu umožnili efektívnejšie identifikovať obyvateľov, ktorí si neplnili svoju povinnosť a vyhýbali sa plateniu miestnych daní a poplatkov.