Novinka v podobe štvrtej farby na semaforoch. Čo signalizuje?
Štvrtá farba na semaforoch – biele svetlo by mohlo zabezpečiť zníženú úroveň dopravných zápch, a takisto zníženú spotrebu paliva. Semafory s troma farbami by sa tak mohli čoskoro stať minulosťou.
Ako by fungoval semafor so štvrtou farbou?
Ako uvádza portál topky.sk, štvrtá farba by slúžila autonómnym vozidlám (ide o vozidlá, ktoré sú schopné vykonávať jazdné úkony bez vodiča), ktoré by dokázali bezdrôtovo komunikovať medzi ostatnými účastníkmi cestnej premávky a počítačom, ktorý riadi dopravný signál.
Keby došlo k vyššej koncentrácii takýchto áut na križovatke, aktivovalo by sa biele svetlo. Klasické autá, ktoré sú riadené človekom, by teda museli nasledovať vozidlo pred nimi.
Ako by takáto novinka vyzerala v praxi? Jednoducho. Ak auto pred vami zastaví, zastavíte aj vy a naopak. Ak by však na križovatke stáli iba klasické automobily, semafor by sa vrátil do štandardného režimu – troch farieb na semafore.
Mohlo by vás zaujímať: Košice čaká obrovská zmena! Vysokoškolský areál zmení mesto
Moderné semafory na Slovensku
Ako pre zregionu.sk povedal analytik Tomáš Burger, na Slovensku sa však tak skoro autonómnych vozidiel nedočkáme.
„V súčasnosti však existujú pre vodičov na Slovensku v križovatkových priestoroch aj praktickejšie pomôcky, ako napríklad odpočítavanie sekúnd do zmeny signálu, blikajúca zelená, ako aj koordinácia jednotlivých križovatiek do tzv. zelenej vlny, ideálne za podpory líniového riadenia dopravy, ktoré vie pomocou premenlivého značenia operatívne upravovať povolenú rýchlosť, s cieľom zlepšiť plynulosť dopravy v mestách,“ dodal Burger.
(NM)
Odporúčané články
Návrh nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o adresnej energopomoci, vláda v stredu 3. decembra schválila. Ministerstvo hospodárstva SR, ktoré tento návrh pripravilo, uvádza, že cieľom návrhu nariadenia je nielen ustanoviť sumy adresnej energopomoci, ale upraviť všetky potrebné aspekty pre jej úspešné poskytovanie.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) upozorňuje na výluku električiek na rýchlodráhe. Potrvá od soboty 22. novembra do nedele 30. novembra 2025. Dôvodom výluky električkovej dopravy na rýchlodráhe je servisná údržba.

