Nultý okruh zatiaľ nebude
Mesto Košice už v roku 2012 avizovalo, že vytvorí veľký kruhový objazd – najväčší na Slovensku, ktorý by obchádzal historické jadro. Magistrát ho chcel uviesť do života už vtedy, no realita je iná.
Mesto rátalo s nultým okruhom ešte počas výstavby Auparku. Prečo k tomu nakoniec nedošlo, má viacero príčin. Medzitým sa začala pripravovať rekonštrukcia električkových tratí a magistrát prehlásil, že sa k projektu vráti po jej ukončení, aby neboli ešte väčšie zmätky v doprave.
Termín zatiaľ vo hviezdach
Kedy bude nultý okruh skutočnosťou, mesto zatiaľ netuší. ,,Začne sa realizácia protipruhu na Štúrovej medzi Južnou triedou a Fejovou. To by malo značne pomôcť doprave na dlhší čas bez nutnosti realizácie nultého okruhu,“ informovala hovorkyňa magistrátu Linda Šnajdárová. Cesta povedie na mieste, kde je momentálne chodník. S prácami by sa malo začať na jar tohto roka.
„Pôvodne mali byť na Štúrovej dva protismerné pruhy, ale museli by sa upravovať schody pamätníka neznámeho vojaka. Lenže sú ako súčasť pamätníka chránené a pamiatkari s takýmto riešením nesúhlasili. So súčasným riešením nemajú problém, lebo schodiska sa netýka. Snahou mesta bolo urobiť úpravu počas výluky dopravy pri rekonštrukcii električkových tratí. Nakoniec ale kvôli problémom vzišla dohoda, že sa to urobí v tomto roku na jar ešte pred začiatkom prác na ďalšej etape rekonštrukcie tratí,“ vysvetlil dopravný inžinier Pavel Titl.
Rozšíri sa pešia zóna
Situáciu podľa neho trochu uľahčuje fakt, že jeden trolejový stožiar bol už v predstihu preložený, ďalšie dva sú už prichystané a počas výstavby postačí zlikvidovanie tých starých. „Toto riešenie zvýši priepustnosť križovatky. Už sa nebude musieť obchádzať cez Fejovu, ale pôjde sa rovno cez Štúrovu. Mimoúrovňovo treba riešiť križovatku Palackého – Jantárová, čo je už ale iný problém,“ doplnil Titl.
Dodal, že vďaka tejto zmene sa časom bude môcť uzavrieť severná časť Námestia osloboditeľov pre dopravu. „V časti medzi Auparkom a hotelom by tak mohla vzniknúť pešia zóna, kde by mohla premávať len MHD,“ načrel Titl do budúcnosti.
Okruh v číslach
V pôvodnom zámere má jednosmerná trasa s dĺžkou 3,7 kilometra spojiť Štúrovu, Štefánikovu, Továrenskú, Bačíkovu a Moyzesovu.
Finančné náklady sa mali pohybovať zhruba na úrovni 1,5 milióna eur.
Boris Macko
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Na jeho vznik upozornila mestská časť (MČ) na sociálnej sieti s tým, že združenie má aj podporu vedenia MČ. „Cieľom bude budovať bezpečnejšie sídlisko a byť očami a ušami pre obe policajné zložky. Aby sa naše deti, naši seniori, ale aj všetci obyvatelia cítili bezpečnejšie a budovali si všetci väčšiu úctu k našej MČ a k sebe navzájom,“ uviedla mestská časť.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.