O geotermálnej elektrárni pri Košiciach rozhodnú do marca
Definitívne rozhodnutie o ekonomickej efektívnosti geotermálnej elektrárne v lokalite Svinica – Ďurkov, ktoré Slovenský plynárenský priemysel (SPP) pred takmer dvoma rokmi avizoval urobiť po svojej reštrukturalizácií, padne čoskoro.
Tvrdí to firma SPP Infrastructure, v ktorej má SPP (od júna ovládaný plne štátom) 51–percentný podiel. Zvyšných 49 percent patrí Českej energetickej skupine Energetický a průmyslový holding (EPH).
Po reorganizačných zmenách v skupine SPP, súvisiacich s kúpou akcií materskej spoločnosti štátom, sa novozaložená SPP Infrastructure stala majoritným vlastníkom dcérskych spoločností plynárni, vrátane Geotermu Košice. Akciovka vznikla ešte v roku 2001 na prípravu projektu 3,5 megawattovej elektrárne využívajúcej horúcu vodu z podzemia košickej kotliny. SPP Infrastructure je dnes tiež jediným vlastníkom slovenského prepravcu zemného plynu, firmy Eustream.
„V týchto týždňoch Geoterm, ako aj jeho vlastník, finalizuje analýzu využitia vrtov v lokalite Ďurkov. Rozhodnutie padne najneskôr v marci,“ povedal zástupca spoločnosti a člen dozornej rady Gabriel Beer. Pripravovaná štúdia vyhodnocuje aj možnosť dodávky tepla do Košíc. SPP Infrastructure však odhaduje, že na vykurovanie košických bytov geoteplom je malá šanca.
Predpokladá totiž, že Tepláreň Košice (TEKO), ktorý mala byť hlavným odberateľom Geotermu, sa namiesto investícií do výstavby nového teplovodu bude sústreďovať na návratnosť značných prostriedkov vložených do ekologizácie prevádzky. „Pre analýzu očakávame údaje od TEKO, pri akej cene by bola schopná odoberať teplo od Geotermu tak, aby to bolo pre obidve strany efektívne,“ dodáva Beer.
TEKO sa ku geotermálnemu projektu stavia naďalej opatrne. Generálny riaditeľ Ladislav Koch upozorňuje, že košická tepláreň spolu s teplom vyrába elektrickú energiu. Kombinovaná technológia je pre ekologickú a ekonomickú efektívnosť podporovaná štátom stanovením vyšších výkupných cien. “Preto je pre nás každá dodávka tepla, z ktorej nevyrobíme elektrinu problematická,” povedal pre košice:dnes L. Koch.
Odporúčané články
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Polícia vyzýva motoristov, aby mysleli na prezutie zimných pneumatík včas, a takisto, aby mysleli na ďalšie povinnosti, ktoré by mali splniť pred jazdou počas zimného obdobia. Za nesplnenie týchto povinností hrozí vodičom mastná pokuta!
Verejné korčuľovanie v Košiciach začína svoju zimnú sezónu a na výber je v meste hneď niekoľko možností. Prinášame prehľad, kde si môžete obuť korčule – či už hľadáte romantické klzisko pod holým nebom (Alejová, Mestský park), alebo preferujete krytú arénu. V článku prinášame rozpis platný na túto zimnú sezónu.