Obsluha železničného prejazdu na Rampovej brnká vodičom na nervy
Železničnému prejazdu na Rampovej ulici v Košiciach sa vodiči väčšinou radšej vyhnú, ak to je možné. Nie každý má totiž nervy na to, aby stál pred zatvorenými rampami dlhé minúty bez toho, aby sa niečo dialo.
“Veľmi často sa stáva, že rampy spustia príliš skoro. Po vlaku ešte niet ani chýru ani slychu a riadne dlho čakáte, kým vôbec prejde. Niekedy aj desať minút. Medzitým sa utvoria kolóny až po ďalšiu ulicu. Keby ich nedržali zbytočne spustené tak skoro, vôbec by sa také rady nemuseli robiť,” posťažoval sa jeden z našich čitateľov.
Podobný názor sme si vypočuli aj od policajtov, ktorí v rámci služby sledovali, či sa vodiči nepustia na priecestie aj vtedy, keď síce svieti červená, ale závory ešte nie sú spustené. “Toto je určite z hľadiska zdržania jeden z najhorších prejazdov, aké som videl,” povedal nám dopravný policajt.
Naše meranie
Pri našom meraní sme zistili, že od okamihu, keď na zabezpečovacom zariadení začne blikať výstražné červené svetlo, uplynie pol minúty, kým sa zatvoria závory. Na osobný vlak museli vodiči čakať ďalšie vyše dve minúty. Horšie to bolo v prípade nákladného vlaku, vtedy čakali šesť minút. Rampy sa zdvihli minútu po tom, čo súprava prešla.
Stáva sa, že po prejdení jedného vlaku ostávajú závory spustené. Raz sme čakali takmer desať minút, a potom prišiel rýchlik opačným smerom. Za ten čas sa vytvorila na oboch stranách priecestia veľká kolóna.
Pozoruhodné je, že neďaleké priecestie pri takzvanej malej stanici funguje úplne inak. Podľa našich meraní závory spúšťajú asi minútu pred prejazdom vlaku a ostávajú spustené minútu potom. O kolónach čakajúcich áut sa tu hovoriť nedá.
Závisí to od obsluhy
Podľa stanoviska Železníc Slovenskej republiky, ktoré nám poskytla hovorkyňa Martina Pavlíková, je tento stav v poriadku. “Priecestné zabezpečovacie zariadenie na Rampovej ulici v Košiciach je obsluhované ručne dopravným zamestnancom. Je závislé od stavu staničného zabezpečovacieho zariadenia. Podmienkou postavenia vlakovej cesty je zatvorené priecestie. Následné otvorenie priecestia je podmienené prejazdom železničného vozidla priecestím a zrušením vlakovej cesty riadnou obsluhou staničného zabezpečovacieho zariadenia. Taktiež je priecestie zavreté počas vykonávania posunu na dotknutom železničnom zhlaví, pričom posunujúci diel nemusí prejsť priecestím. Ak sa pohybuje v jeho tesnej blízkosti, z bezpečnostných dôvodov musí byť priecestie uzavreté,” uvádza sa v stanovisku.
Podľa hovorkyne sú päťminútové časy od uzavretia prejazdu po jeho uvoľnenie normálnym prevádzkovým stavom priecestného zabezpečovacieho zariadenia.
“Zabezpečovacie zariadenie na malej stanici je ovládané automaticky jazdou železničného vozidla cez priecestie v oboch smeroch jazdy. Preto sa závory začnú sklápať tesne pred príchodom železničného vozidla a po prejazde priecestím sa okamžite otvoria,” tvrdí hovorkyňa. Prečo sa podobné zariadenie nedá použiť aj na Rampovej, to sme sa nedozvedeli.
Vlak brzdí stovky metrov
Informácie uvedené na webovej stránke spoločnosti Železnice SR (ŽSR) hovoria, že prvoradou je pri určení okamihu spustenia zabezpečovacieho zariadenia na železničných priecestiach bezpečnosť. To isté platí aj o následnom zdvihnutí závor. “Vlak je mnohotonový kolos, ktorého brzdná dráha je niekoľko sto metrov, pri rýchlosti 100 km/hod a vyššej to je vyše kilometra. Stret vlaku s autom, či chodcom má vo väčšine prípadov fatálne následky. Výstražná zvuková a svetelná signalizácia (červené blikajúce svetlo) je nastavená tak, aby najpomalšie a najväčšie auto mohlo bezpečne prejsť cez priecestie (nákladné auto s prívesom o dĺžke 22 metrov a pri prejazde cez priecestie 5 km/hod). Až po tomto čase sa začína spúšťať doplnková výstraha – závory. V roku 2014 sa stalo na železničných priecestiach na Slovensku 49 nehôd, pri ktorých zomrelo 11 a ťažko sa zranilo 20 ľudí.“
ANKETA: Myslíte si, že sa na priecestí čaká pridlho?
Dušan Gašperek, vodič z povolania
Toto priecestie naozaj zdržuje zbytočne. Stalo sa, že som tu čakal na zdvihnutie závor aj 20 minút. Podľa môjho názoru je to zle nastavené a železničiari by s tým mali niečo urobiť.
Pavol Tomašovič, technik výťahov
Niekedy je zbytočne dlho pustená červená, a potom aj závory po prejdení vlaku. Viem, že je to ovládané ručne a niekedy to ten pracovník podrží pre istotu dlhšie, ako by musel. Ale zatiaľ mi to nelezie príliš na nervy.
Hedviga Benčíková, manažérka
Jazdievam tadeto niekoľkokrát do týždňa. Už sa mi stalo, že som čakala aj päť či desať minút a nič sa nedialo. Ak by sa to zlepšilo, tak by som tadeto jazdievala denne a ušetrilo by mi to kopu času.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Slovensko v nedeľu 27. októbra prejde z letného času na zimný, teda na stredoeurópsky čas. Ručičky sa o 03:00 hod. ráno vrátia späť na 02:00 hod. Ľudia budú tak spať o hodinu dlhšie. Hlavným cieľom zavedenia letného času bolo šetrenie energie a lepšie využívanie prirodzeného denného svetla.
V piatok 15. novembra sa centrum Košíc zaplnilo dobrosrdečnými ľuďmi, ktorí prišli podporiť dobročinnú akciu inšpirovanú odkazom svätej Alžbety Uhorskej. Táto šľachetná žena, známa svojou neúnavnou pomocou chudobným, opusteným a chorým, sa už päť rokov teší titulu patrónky mesta Košice. Celá akcia sa niesla v znamení charity a solidarity.
Slovensko môže vďaka svojej geografickej blízkosti a historickým väzbám, zohrávať kľúčovú úlohu v podpore Ukrajiny na ceste k obnoveniu krajiny a integrácii do Európskej únie. Prvé zasadnutie platformy Partnerstvo pre Ukrajinu má otvoriť dvere širšej spolupráci medzi slovenskými a ukrajinskými organizáciami a posilniť koordináciu aktivít na úrovni štátnych aj súkromných inštitúcií.