Obvinili 63 osôb
Národná kriminálna agentúra (NAKA) obvinila v rámci minulotýždňovej veľkej policajnej akcie s názvom Shark celkom 63 osôb z ekonomickej trestnej činnosti. Informoval o tom dnes policajný prezident Tibor Gašpar.
[ad][/ad]
Zločinecká skupina mala páchať daňovú trestnú činnosť od začiatku roku 2014. Cez sieť spoločností obchodovala s fiktívnymi alebo aj vysoko nadhodnotenými reklamnými službami, čo jej umožňovalo uplatňovať si nižšiu daňovú povinnosť.
Celková škoda skoro 28 miliónov eur
Celkovú škodu vyšetrovateľ vyčíslil na skoro 28 miliónov eur. Špička zločineckej skupiny – 13 ľudí okolo hlavy skupiny Štefana Š., prezývaného Pipo, je stíhaná väzobne.
Kauza veľká ako olejári
Podľa policajného prezidenta ide o prípad rozsahom ojedinelý, ktorý sa podobá na veľké kauzy z minulosti, ako bola kauza olejári, kde bolo obvinených okolo 80 osôb. „Okolo obvineného Štefana Š., prezývaného Pipo, vznikla štruktúrovaná skupina osôb, ktorá mala cieľ dlhodobo páchať trestnú činnosť daňového a ekonomického charakteru,“ uviedol.
Na celom slovensku zasahovalo takmer 500 policajtov
Počas piatkovej (13.10.) akcie zasahovalo viac ako 480 príslušníkov NAKA a ďalších zložiek polície. Vykonali 20 domových prehliadok a 44 prehliadok iných nebytových priestorov v Košiciach, Malej Ide, Sečovciach, Smižanoch, Prešove, Lučenci, Poprade, v Bratislave a na ďalších miestach Slovenska. Z celkovo 17 zadržaných osôb ostalo 13 vo väzbe, ktorú sudca potvrdil.
NAKA vzniesla obvinenia z trestného činu založenia a zosnovania zločineckej skupiny, trestného činu skrátenia dane a poistného a trestného činu legalizácie príjmov z trestnej činnosti. Zločinecká skupina vytvorila podľa poznatkov polície reťazec obchodných spoločností pozostávajúci zo stratených spoločností, nárazníkových spoločností a z koncových spoločností.
Fiktívne obchodovali s reklamami
Firmy na konci obchodných reťazcov si znižovali vlastnú daňovú povinnosť nakupovaním vysoko predražených reklamných spotov, reklamných bannerov a ďalších reklamných plôch. Firmy na začiatku a v strede reťazcov obchodovali s reklamnými produktmi iba fiktívne. V prípade koncových spoločností šlo o subjekty s reálnou podnikateľskou činnosťou, v rámci ktorej sa ich majitelia snažili krátiť odvedenú DPH nezákonným spôsobom.
Koncová spoločnosť podľa Gašpara napríklad predala v rámci realitného podnikania budovu za 1,2 milióna eur, z čoho mala odviesť príslušnú DPH. „Objednala si reklamu, išlo o banner, ktorý má výrobnú cenu možno 1000 eur, ona si ho objednala za 100.000 eur,“ vysvetlil s tým, že pri objednaní desiatich takýchto bannerov v účtovníctve vykazovala, že za ne zaplatila milión eur a po vzájomnom započítaní jej vyšla nižšia daňová povinnosť.
Objem ich obchodov dosiahol až 135 miliónov eur
Svojou činnosťou sa podľa vyšetrovateľa členovia skupiny dopustili aj trestného činu legalizácie príjmov z trestnej činnosti. Celkový objem obchodov, pri ktorých sa nezákonne krátila daň dosiahol sumu takmer 135 miliónov eur. Podľa policajného prezidenta Tibora Gašpara ide o najvyššiu škodu, akú polícia doteraz pri takomto type trestnej činnosti dokumentovala.
(TASR, NN)
Odporúčané články
Košice v roku 2025 dominovali v prestížnych celoslovenských architektonických súťažiach. Po troch cenách zo Stavby roka si odniesli ďalšie ocenenia zo súťaže CING – Cena Inžinierskej komory vo výstavbe. Z ôsmich nominovaných stavieb z metropoly východu zaujala odbornú porotu a verejnosť Košická futbalová aréna, Spievajúca fontána a bytový dom na Hrbovej ulici.
Prezident Peter Pellegrini nepodpíše zákon, ktorým sa transformuje Úrad na ochranu oznamovateľov na Úrad na ochranu obetí trestných činov a oznamovateľov protispoločenskej činnosti ani po prelomení jeho veta parlamentom. Ako uviedol v zverejnenom videu, dôvody, ktoré uviedol pri vetovaní zákona trvajú aj naďalej. Zákon však v prípade prelomenia veta hlavy štátu platí aj bez jej podpisu.
Predvianočné obdobie v meste často pripomína nekonečný kolotoč nákupov. Ale stačí sa na chvíľu zastaviť a zistiť, že dôležité veci máme úplne inde než v regáloch obchodov. Hoci sú výklady plné lákavých ponúk, Košičania majú o ideálnom darčeku celkom inú predstavu. Ukazuje sa, že pre väčšinu z nás sú tie najvzácnejšie veci také, ktoré sa pod stromček do baliaceho papiera zabaliť nedajú.