Obyvatelia sa vyjadria k výstavbe cesty R2 Včeláre – Košice
Národná diaľničná spoločnosť rozbieha na budúci týždeň zhromaždenia občanov obcí dotknutých zámerom výstavby Rýchlostnej cesty R2 v úseku Včeláre – Košice – Šaca na verejné prerokovanie. Prvé stretnutie sa uskutoční už v pondelok večer v Moldave nad Bodvou. Výstavbou sú dotknuté obce Hrhov, Dvorníky – Včeláre, Zádiel, Drienovec, Hosťovce, Turňa nad Bodvou, mesto Moldava nad Bodvou, Mokrance, Čečejovce, Cestice, Veľká Ida, mestská časť Košice – Šaca.
Cieľom investície je skvalitnenie ciest, zvýšenie priepustnosti a zvýšenie bezpečnosti. Odstránením prejazdu sa zníži miera obťažovania obyvateľov tranzitnou dopravou a zlepší sa bezpečnosť premávky a životné podmienky v spomínaných obciach.
Podrobnejšie informácie nájdu záujemcovia na internetovej stránke enviroportal.sk.
Obyvatelia môžu podávať pripomienky k zámeru na verejných zhromaždeniach alebo písomne na Ministerstvo životného prostredia SR, Odbor posudzovania vplyvov na životné prostredie Námestie Ľudovíta Štúra 1, 812 35 Bratislava.
Podľa zverejnených dokumentov návrh trasy bol vypracovaný v dvoch variantoch modrý a zelený, pričom je rozdielna ich dĺžka i náklady.
Realizácia výstavby sa má začať v roku 2022
Modrý variant je dlhší a pokiaľ by sa staval v plnom profile, náklady by sa pohybovali na úrovni vyše 500 miliónov eur bez DPH, zelený variant je kratší a náklady na jeho vybudovanie v plnom profile by sa pohybovali v objeme vyše 384 miliónov eur bez DPH. V zhrnutí Správy o hodnotení vplyvov sa uvádza, že v rámci doterajšieho posudzovania sa ako výhodnejší ukazuje zelený variant s dĺžkou vyše 31 kilometrov. Stavba je rozdelená na dve etapy – I. etapa Včeláre – Moldava nad Bodvou, II. etapa Moldava nad Bodvou – Šaca. Realizácia by mala začať v roku 2022 a ukončenie je plánované v roku 2026.
Národná diaľničná spoločnosť pri zelenom variante už vyriešila aj požiadavku obyvateľov Mokraniec, aby bola rýchlostná cesta posunutá. Ako sa uvádza v zhrnutí Správy o hodnotení vplyvov, oproti pôvodne plánovanej trase bude cesta posunutá o 150 až 200 metrov, čím sa vylúči aj asanácia rodinného domu oproti železničnej stanici. Navrhované riešenie tiež prispeje k zlepšeniu životného prostredia.
Podľa zhrnutia Správy o hodnotení vplyvov na životné prostredie výstavbou zeleného variantu dôjde k zníženiu hluku, pričom ide o najšetrnejšie riešenie aj z hľadiska vplyvov na chránené územia a biotopy. Zelený variant nezasahuje do ochranných pásiem spodných vôd, pričom v porovnaní s modrým variantom pôjde o menší trvalý záber pozemkov. Zelený variant je riešením rentabilným s najnižšími investičnými nákladmi.
(SITA)
Foto: web.vucke.sk
Odporúčané články
Európsky parlament a členské štáty Európskej únie sa v stredu dohodli na zákaze dovozu všetkého ruského zemného plynu do EÚ najneskôr do jesene 2027. Dohoda predstavuje kompromis medzi členskými štátmi a Parlamentom, ktorý požadoval skoršie zavedenie zákazu.
Ukrajina očakáva, že v roku 2026 dostane 40 až 45 miliárd eur zo zmrazených ruských aktív v celkovej sume 210 miliárd eur. Ako referuje web Espreso TV, na utorňajšej tlačovej konferencii to povedal ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.