Očkovanie novou vakcínou od Novavax je zahájené. Toto by ste o nej mali vedieť
Spoločnosť Novavax je držiteľom registrácie vakcíny Nuvaxovid. Tá je určená pre dospelú populáciu, t. j. nad 18 rokov. Už v decembri 2021 jej bola udelená podmienečná registrácia. Dve klinické skúšania u viac ako 45-tisíc dospelých účastníkov potvrdili jej účinnosť.
Nuvaxovid je na báze proteínu, čo znamená, že obsahuje laboratórne vyrobené časti spike proteínu. Spomínaný proteín sa nachádza na obale vírusu SARS-CoV-2. Vírus používa spike proteín na vstup do buniek ľudského tela. Imunitný systém po očkovaní rozozná proteínové častice ako cudzorodé a okamžite spustí obranné reakcie.
Spozorované boli aj nežiaduce účinky, ktoré boli zväčša miernej až strednej intenzity. Tie však netrvali dlho a odzneli niekoľko dní po očkovaní. Najčastejšími boli citlivosť a bolesť v mieste vpichu, bolesť hlavy, svalov a kĺbov, únava, nevoľnosť či vracanie.
“Účinnosť a bezpečnosť vakcíny sa naďalej monitoruje prostredníctvom farmakovigilančných systémov v jednotlivých členských štátoch, v Európskej únii a prostredníctvom dodatočných postregistračných štúdií,” dodal Štátny ústav pre kontrolu liečiv na oficiálnej facebookovej stránke.
(VU)
Odporúčané články
Neslávne známy podjazd pri katastrálnom úrade v Barci je po 20 rokoch opravený. Podjazd bol opätovne spustený 7. novembra 2025. Roky bol bremenom MČ Barca, aj keď spadá do oblasti MČ Juh a dlho sa riešilo aj určenie jeho vlastníka. Registráciou občianskeho združenia Zachráňme podjazd sa zabezpečilo odstránenie havarijného stavu. Električková trať, ktorá na ňom prechádza, stále čaká na opravu.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.


