Od začiatku roka 2024 by mohli dôchodky na Slovensku vzrásť o rekordných takmer 17 percent
Dôchodcov zrejme čaká od začiatku roka 2024 najvýraznejšie zvýšenie penzií v histórii. Kým od roku 2023 penzie stúpnu o 11,8 percenta, od roku 2024 by sa mali dôchodky valorizovať o 16,9 percenta. Vyplýva to z návrhu rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2023 a rozpočtového výhľadu na roky 2024 a 2025. Zvýšenie dôchodkov o 11,8 percenta by si malo v budúcom roku vyžiadať viac ako miliardu eur a v roku 2024 až 1,67 miliardy eur.
Penzie sa v budúcom roku a v roku 2024 zvýšia o tzv. dôchodcovskú infláciu. Ide o medziročný nárast cien za domácnosti dôchodcov za prvý polrok predchádzajúceho roka. Podľa údajov Štatistického úradu SR dosiahla medziročná dôchodcovská inflácia za prvý polrok tohto roka 11,8 percenta, a preto aj dôchodky sa od začiatku budúceho roka zvýšia o 11,8 percenta. Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne počíta s tým, že dôchodcovská inflácia za prvý polrok budúceho roka dosiahne medziročne 16,9 percenta, a preto by mali penzie od roku 2024 stúpnuť o 16,9 percenta.
Od začiatku tohto roka starobné dôchodky stúpli o 1,3 percenta. Išlo o percento medziročného rastu spotrebiteľských cien za domácnosti dôchodcov určeného Štatistickým úradom SR za prvý polrok minulého roka.
Zdroj: (SITA, qq, su)
Odporúčané články
Premiér SR Robert Fico zverejnil verejné stanovisko, v ktorom reaguje na rozhodnutie prezidenta Petra Pellegriniho vetovať zákon o Úrade na ochranu obetí trestných činov a oznamovateľov protispoločenskej činnosti. Zároveň informoval o svojom telefonickom rozhovore s predsedom Európskej rady Antóniom Costom. Vyjadrenie zverejnil na sociálnej sieti Facebook.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.