Odborári žiadajú dopravcov v Prešovskom a Košickom kraji o dohodu o platoch
Zástupcovia zamestnancov autobusovej dopravy v Košickom a Prešovskom kraji žiadajú zamestnávateľov, aby urýchlene pristúpili ku kompromisnej dohode, ukončili kolektívne vyjednávanie v súvislosti so zvýšením miezd a nezvyšovali sociálne napätie v spoločnosti. Na štvrtkovej tlačovej konferencii v Prešove to povedal člen predsedníctva Rady Odborového zväzu (OZ) KOVO Jozef Balica.
Odborové organizácie v reakcii na postup zamestnávateľov pri kolektívnom vyjednávaní vo väčšine podnikov v autobusovej doprave v pôsobnosti OZ KOVO vyhlásili v uplynulom období štrajkovú pohotovosť. Zároveň požiadali Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR o sprostredkovateľa. Podľa odborárov OZ KOVO sú dôvodom nízke platy a neochota zamestnávateľov dohodnúť spravodlivé mzdové podmienky pre vodičov.
“Konkrétny spor sa dotýka dvoch hlavných návrhov zo strany odborárov. Hodinová minimálna sadzba 5,38 eura na hodinu a čas čakania medzi spojmi vo výške 3,71 eura na hodinu. Paradoxne ide o minimálne zákonné nároky, ktoré zamestnávateľ nechce vyplácať v takto stanovenej výške,” uviedol Balica.
Pokiaľ zamestnanec nebude mať garantované obidva nároky v podnikovej kolektívnej zmluve, stráca podľa jeho slov takáto dohoda zmysel a poslanie. “Kolektívna zmluva ma totiž upravovať nároky výhodnejšie, než sú dané zákonom,” podotkol Balica.
Ak nedôjde k dohode medzi zúčastnenými stranami, hrozí, ako tvrdí, reálne štrajk na východe republiky či inštitút rozhodcu, ktorý rozhodne s konečnou platnosťou. Kolektívne vyjednávanie bolo podľa jeho slov ukončené v SAD Poprad, kde podľa jeho slov taktiež hrozí štrajk.
Priemerná mzda vodiča podľa údajov, ktoré má OZ KOVO k dispozícii, je približne takmer 900 eur v čistom s prácou nadčas a zákonnými príplatkami za prácu v noci, v nedeľu a vo sviatok.
Zdroj: (TASR, man mac)
Odporúčané články
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pokračujú v modernizácii železničnej infraštruktúry na Východnom Slovensku, pričom čerpajú finančné prostriedky z viacerých zdrojov, vrátane Programu Slovensko, Nástroja na prepájanie Európy (CEF), Plánu obnovy a odolnosti a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Tieto investície sa zameriavajú na modernizáciu tratí, železničných uzlov, elektrifikáciu a výstavbu prestupných terminálov.
Jaroslav Naď a Juraj Šeliga včera spoločne čakali na Bratislavskom letisku premiéra Fica. Chceli ho privítať po tom, čo mal priletieť súkromným triskáčom z Chorvátska. Premiér na nich reagoval v statuse na sociálnej sieti, kde odmietol akékoľvek informácie ohľadom jeho údajnej cesty.
Viac než sto staromestských seniorov sa zišlo v Radničnej sále na každoročnej Katarínskej zábave, ktorú miestna samospráva zorganizovala na utuženie komunitného života.