Parkovanie na sídliskách bude ešte náročnejšie. Po novom už motoristi na chodníkoch nezaparkujú
Vláda schválila novelu zákona o cestnej premávke, z ktorej sa síce cyklisti budú tešiť, motoristi však až tak nie. Čo táto novela prinesie a kedy vstúpi do platnosti?
V tomto roku došlo k veľkému množstvu nehôd s cyklistami. Zmena novely zákona prišla po návale aktivistov a množstve politických návrhov. Za cyklistov vo veľkom bojovala aj europoslankyňa Lucia Ďuriš Nicholsonová na svojich sociálnych sieťach.
Vďaka novej novele sa cyklisti budú na cestách cítiť bezpečnejšie. Podľa novely budú vodiči pri predbiehaní povinní dodržiavať presne stanovený odstup od cyklistov, chodcov a vodičov malých motorových vozidiel. V prípade, že pôjde vodič rýchlosťou do 50 km/h., bude povinný dodržať bočný odstup 1 meter. Ak pôjde rýchlejšie ako 50 km/h., je povinný držať bočný odstup od prechádzaného cyklistu, malého motorového vozidla či chodcu až 1,5 metra.
Novela zákona upravuje aj prednosť cyklistov a automobilov. Automobil, ktorý bude odbáčať, bude povinný dať cyklistovi prednosť na cyklotrase vedúcej popri ceste. Doteraz mal cyklista v takomto prípade prednosť len na namaľovanom pruhu.
Zakazuje sa parkovanie na chodníkoch
Novela zákona však upravuje aj parkovanie na chodníkoch. Najmä vo väčších mestách je problém s parkovaním obrovský. Na cestách stále pribúda veľké množstvo áut, avšak parkovacie miesta nie. Problémy s parkovaním majú najmä obyvatelia sídlisk. Preto sa uchyľujú k parkovaniu aj na chodníkoch, kde obmedzujú chodcov či mamičky s kočiarmi.
Podľa novely zákona však už motoristi nebudú môcť na chodníkoch parkovať ani v prípade, že nechajú voľný priestor 1,5 metra, ako tomu bolo doteraz. Parkovať na chodníkoch budú môcť iba tam, kde to bude povoľovať dopravné značenia.
„Toto nezmyselné opatrenie, ktoré malo Slovensko v zákone ako jediná európska krajina, výrazne znižovalo bezpečnosť aj dôstojnosť pešieho pohybu. Chodníky sa vrátia chodcom a na miestach, kde parkovanie skutočne nikomu neprekáža, ho bude môcť samospráva stále povoliť,“ napísala Cyklokoalícia na sociálnej sieti .
Novela zákona nadobudne účinnosť 1. marca 2022. Samosprávy musia dovtedy zmapovať jednotlivé chodníky a určiť, na ktorých chodníkoch bude možné parkovať aj naďalej, a na ktorých už nie.
Zdroj: (NR SR, Zuzana Lajčiaková)
Odporúčané články
Dopravný podnik mesta Košice od štvrtka 27. novembra 2025 obnoví štandardnú prevádzku autobusových liniek na Rastislavovej ulici.
O zmene nebezpečnej križovatky pri amfiteátri na Festivalovom námestí sa hovorí už dlhé roky. Obyvatelia Košíc si môžu všimnúť obrovské žeriavy na stavbe polyfunkčného objektu, zmenu dopravy je badať na časti Starej spišskej cesty. Práce na zmene križovatky mali podľa magistrátu začať v septembri tohto roka. Prevažnú časť má budovať developer. Mesto sa finančne bude podieľať na prestavbe križovatky spolu s investorom CTR.
Prenájom priestorov wellness v košickom Národnom olympijskom centre plaveckých športov (NOCKE), ktorý už nejaký čas vzbudzuje otázky o férovosti a transparentnosti v Košiciach, si všimla aj bratislavská redakcia jedného z popredných slovenských denníkov. Nielenže išlo o investíciu vo výške 20 miliónov eur, ale pozoruhodné je aj to, že prevádzku rozsiahleho wellness centra, ktoré súťažila mestská firma, vyhral mestský poslanec Miroslav Špak. Hoci mesto a jeho správcovská firma Tepelné hospodárstvo (TEHO) tvrdia, že súťaž bola transparentná, Transparency international upozornila na možné etické výhrady spojené s podnikaním voleného zástupcu mesta v mestskom projekte.


