Parkoviská nie sú hotové, ale platiť musíme
Platiť za parkovanie v spoplatnených zónach Košíc podľa nového systému fi rmy EEI sa má od 1. júla tohto roku. Od stredy začala mestská polícia parkovacie priestupky v nich aj sankcionovať. Čo za to zatiaľ EEI Košičanom ako protihodnotu priniesla?
Podľa informácií od mediálnej zástupkyne fi rmy Lucie Chovanovej sa EEI činila: „V rámci technologického zabezpečenia systému ide o centrálne počítačové riešenie na spravovanie a archiváciu úhrad parkovného, sieť 124 parkovacích automatov či zriadenie mobilnej aplikácie CVAK v novej verzii. Pre mestskú políciu sme zabezpečili aplikáciu do smartfónov s optickou detekciou evidenčných čísel automobilov a automatickou kontrolou úhrady parkovného. V prevádzke je vozidlo mobilnej kontrolnej jednotky a hliadky mestskej polície dostali ručné terminály pre zobrazovanie priestupcov,“ vypočítala Chovanová.
Zdržali ich vandali
Okrem toho boli na Strojárenskej ulici a pri Jumbo centre zriadené dve záchytné parkovacie plochy vybavené závorami a kamerovými systémami. Záchytné parkovisko na Festivalovom námestí bude dokončené v najbližšom čase, na Moyzesovej je termín otázny pre práce teplárov.
„Vo všetkých rezidentských lokalitách bolo skompletizovaných 1857 zostáv zvislého dopravného značenia, takže už je dokončené. V zónach 1 až 5, 8 a 10 už bolo značenie vrátane vodorovného protokolárne odovzdané, v zóne 9 je už pripravené na odovzdanie.
V zónach 6 a 7, kde boli práce pre útoky na pracovníkov prerušené, sme pod ochranou mestskej polície skompletizovali zvislé značenie, vodorovné zatiaľ ukončené nie je,“ hovorí Chovanová.

Musia stavanie zrýchliť
Košičanov však najviac zaujímajú novopostavené parkovacie miesta, teda nie také, ktoré vznikli premaľovaním čiar a zjednosmernením ulíc. Podľa informácií z EEI zatiaľ postavili na základe 17 ohlášok drobnej stavby 37 nových parkovacích miest. Ďalších 53 je vo výstavbe, z toho napríklad 10 miest na Thurzovej ulici je tesne pred dokončením.
Podľa informácií, ktoré firma EEI už zverejnila, majú v zónach plateného parkovania postaviť spolu 730 nových parkovacích miest. Z nich má byť 246 na základe ohlášky drobnej stavby, zvyšok na základe stavebného povolenia.
„Aby sme vyhoveli požiadavke mesta na zrýchlenie prác na nových parkovacích miestach, už prebieha výberové konanie na stavebníka. Stavebné povolenia očakávame v najbližších týždňoch. Stavebníka zaviažeme realizovať parkovacie plochy naraz a nie po častiach, ako sme to robili doteraz,“ tvrdí Chovanová. Podľa vyjadrenia, ktoré nám zaslala, firma v ničom nemešká, postupuje podľa schváleného harmonogramu.
Drvivú väčšinu ešte len začnú stavať
Harmonogram podľa vyjadrení výkonného riaditeľa EEI Jána Tomanoviča i vedenia magistrátu začal platiť od júna, keď mesto prenajalo parkovacie plochy v nových rezidentských zónach parkovacej firme. Počíta s 37 týždňami, počas ktorých EEI zrealizuje celý systém vrátane nových parkovacích miest. Všetko teda má byť hotové do konca marca. Drvivú väčšinu sľúbených nových parkovacích miest teda ešte len budú stavať.
„Aspoň sa budú môcť vyhovárať na zlé počasie. Je totiž jasné, že to nestihnú, keď doteraz vybudovali tak málo naozaj nových parkovacích miest,“ myslí si aktivista boju
júci proti EEI Henrich Burdiga.
Podobný názor má aj mestský poslanec Jaroslav Polaček. Ten tvrdí, že harmonogram už dávno dodržaný nie je. „V liste, ktorý poslala firma vedeniu mesta so žiadosťou o posunutie termínu spustenia systému z 1. novembra 2015 na 1. júl 2016 sa jasne píše, že to EEI žiada preto, aby mohol byť systém spustený ako celok vrátane novovybudovaných parkovacích plôch. Doteraz ich je vybudovaných žalostne málo. Jasnejšie dokázať, že firma svoje záväzky voči mestu neplní, sa ani nedá,“ hovorí Polaček.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články

V sobotu 29. marca 2025 sa v mestskej časti Košice – Krásna uskutočnila každoročná rybárska brigáda. Do jarného upratovania brehov Hornádu a priľahlého Štrkoviska sa zapojilo 72 dobrovoľníkov.

Dvojúrovňová samospráva v Košiciach má svoje pozitíva, no vyvstávajú z nej aj určité problémy. Pre agentúru SITA to skonštatoval Jozef Andrejčák z Katedry verejnej politiky a teórie verejnej správy Fakulty verejnej správy UPJŠ v Košiciach. Ako Andrejčák ďalej uviedol, od roku 1990, keď bola dvojúrovňová samospráva v metropole východu zavedená, sa ukázali určité jej pozitíva, napríklad v podobe decentralizácie či subsiadiarity, ktoré sú pre dvojúrovňovú samosprávu typické.

Úmrtie pápeža Františka pre Vatikán znamená, že v dohľadnom čase bude musieť nájsť nového pontifika. František ako prvý latinskoamerický pápež priniesol významné zmeny, pričom sa zameral na sociálnu spravodlivosť, environmentálne otázky a inkluzívnejšiu cirkev.