Parkovisko Novej nemocnice potrebuje urgentnú opravu alebo demoláciu
Parkovisko pri Novej nemocnici, ktoré je zároveň vstupom do polikliniky, víri vášne už niekoľko rokov. Pacienti majú dve možnosti vstupu do polikliniky. Buď budú mať nebezpečnú stavbu nad hlavou, alebo pôjdu bezpečným schodiskom na tú istú zdegradovanú stavbu. Popritom sa dívajú na hrdzavé kovové stropy, z ktorých po daždi kvapká voda. O jednotlivých častiach parkoviska sme sa rozprávali so statikmi.
Motoristi majú problém s parkovaním, aj keď miest je tam oficiálne viac než sto. Problém však je, že sa už roky nedajú použiť pre zlý stav podzemnej časti parkoviska, uzavretej v roku 2021. Podľa statického posudku z roku 2024 sanácia časti stavby nie je možná a je zrelá na zbúranie. Z dokumentácie, ktorú našej redakcii zaslala UNLP vyplýva, že so stavbou boli problémy hneď po jej dokončení. Ako je to so stavom parkoviska, sme sa pýtali statikov, ktorí na jeho dve časti, Rondel 1 a Rondel 2, vypracovávali posudky.
Zo zdroja priamo z nemocnice, ktorý si neželal byť menovaný, sme sa dozvedeli, že budova celej nemocnice bola na vtedajšiu dobu (80. roky) mimoriadne modernou stavbou projektovanou pražským ateliérom. Po uvedení do prevádzky sa ale nečakane skoro začali prejavovať nedostatky.
Napríklad presakovanie vody do podzemného parkoviska, ktoré sa prejavovalo hlavne v zime, keď sa v posledných radoch parkoviska tvorila súvislá ľadová plocha. Počas pôsobenia riaditeľa Slávika, ktorý prišiel z nemocnice v Šaci, bolo podzemné parkovisko v roku 2021 uzavreté. “Neustále sťažnosti a obavy z možného ohrozenia zdravia alebo majetku nás donútili konať a pristúpiť k odstaveniu v poradí už druhého objektu,“ vyjadril sa vtedy generálny riaditeľ na margo parkoviska s tým, že stav niektorých objektov UNLP je doslova alarmujúci. Tento rok sa začal rekonštruovať most spájajúci areál nemocnice s Ipeľskou ulicou, no parkovisko ostáva bez zmeny.
Bez infozákona hlavne o parkovaní
Začiatkom augusta sme preto adresovali komunikačnému oddeleniu UNLP mail s otázkami ohľadom parkoviska pri poliklinike na Triede SNP. Jeho podzemná časť je roky zatvorená a pýtali sme sa, prečo je ohradený aj park nad parkoviskom, či je parkovisko vo vyhovujúcom stave a či existuje projekt na sanáciu stavby.
Od hovorkyne UNLP, Mgr. Ladislavy Šustovej, nám prišli odpovede hlavne ohľadom parkovacích miest. “UNLP má vypracovanú štúdiu na sanačné práce, ohľadom jej financovania komunikujeme s naším zriaďovateľom. Parkovanie na Triede SNP sa nám začiatkom minulého roka podarilo odľahčiť zriadením parkoviska pre zamestnancov na Ipeľskej ulici, kde vzniklo 170 nových parkovacích miest. Projektové zámery súvisiace s parkovaním pri komplexe budov v areáli na Tr. SNP pripravujeme v spolupráci s UPJŠ Košice,” uviedla v auguste Šustová.
Štúdia na sanáciu zrejme neexistuje
Pomocou zákona o slobodnom prístupe k informáciám sme žiadali dokumentáciu k stavbe parkoviska. Odpovede sme dostali od riaditeľa UNLP, MUDr. Ľuboslava Beňu, PhD., MPH. V časti, kde sme žiadali priloženie štúdie na sanačné práce celého parkoviska, jeho prednej aj zadnej časti, sme dostali odpoveď: “UNLP nedisponuje relevantnou realizačnou dokumentáciou pre stavebné riešenie podzemného parkoviska a nadzemnej časti Rondelu. Stavebný zámer, ktorý je nevyhnutnosťou, bude spracovaný v zmysle aktuálneho stavebného zákona v platnom znení,” uvádza v liste riaditeľ UNLP. Predpokladom na vypracovanie štúdie na sanačné práce sú statické posudky. Rozprávali sme sa preto so statikmi, ktorí vypracovali posudky pre obe časti parkoviska.
Chceli sme poznať aj názor na vypracovanie sanačných prác, ktoré podľa hovorkyne existujú, no podľa riaditeľa v UNLP nedisponujú relevantnou realizačnou dokumentáciou. “Nemám vedomosť o tom, že by investor objednal po mojom statickom posudku realizačný projekt sanácie Rondelu 1 u projektanta. Bez realizačného projektu sanácie sa oprava stavby nezačne,” vysvetľuje Ing. Tury, ktorý vypracoval posudok na časť Rondel 1, ktorý je prístupný.
Statik Rondelu 1 Ing. Tury: Stavba nie je bezpečná, odporúčam zbúranie
Navštívili sme pána Ing. Turyho, ktorý vypracoval statický posudok pre Rondel 1 v roku 2024. Potvrdil, že jeho práca zahŕňala vypracovanie posudku na časť parkoviska, ktoré je stále v prevádzke, s poschodím, ktoré je čiastočne prístupné pre vstup do polikliniky. Podľa neho je stavba dávno po životnosti, ťažko opraviteľná a zrelá na zbúranie. Sanácia by bolo komplikovaná a ľudí tam pustiť nemôžu, lebo to nevydrží stropná doska ani zábradlie.“Museli by zhodiť kompletne stropnú dosku a vyspraviť oceľovú konštrukciu, to by bol možný spôsob sanácie. Ale keďže sú sčasti skorodované stĺpy, prievlaky aj stropné dosky, konštatujem nedostatočnú únosnosť stavby. Treba to celé zbúrať a urobiť nanovo, lebo je to po životnosti, je to ťažko opraviteľné,” vysvetľuje problematiku. “Korózia postupuje takou rýchlosťou, že o 10 rokov to bude skorodované a stavba môže aj padnúť,” uvádza s tým, že stavba už nie je bezpečná a nebola ani počas svojej existencie sanovaná. V čase výstavby parkoviska sa životnosť stavieb neriešila. “Vtedy za socializmu sa navrhovalo, z čoho sa dalo, ale tie dôsledky sa nedomýšľali,” vysvetľuje.
Problém vidíme aj v tom, že jediné kolaudačné rozhodnutie, ktoré máme v redakcii k dispozícii, je z roku 1985, čiže to je 11 rokov po tom, ako stavbu prevzali a bola užívaná. Takýto postup nie je v poriadku. “Nie, nemalo by to tak byť. Dnes nie je možné uviesť do prevádzky pre verejnosť stavbu, ktorá nie je skolaudovaná. Musí byť vydané stavebné povolenie, na základe toho sa stavba postaví a potom sa kolauduje. Ak je skolaudovaná, až vtedy sa môže otvoriť a ísť do prevádzky,” hovorí Ing. Tury.
Najväčší problém je podľa Turyho v správe verejného majetku. “Oceľová konštrukcia sa dala natrieť priebežne, dalo sa chrániť a izolovať stavbu, aby objekt tak rýchlo nedegradoval. Systematickou opravou sa dá predlžovať živostnosť stavieb, len do nich treba priebežne investovať,” uzatvára Ing. Tury ohľadom stavby Rondel 1, ktorá je sčasti prístupná.
Statik Rondelu 2: Nosná konštrukcia je v pomerne dobrom stave
Ing. Hrubovčák vypracoval v roku 2023 posudok na únosnosť nosných konštrukcií Rondelu 2 (uzavretý objekt podzemných garáží). Jeho účelom bol okrem preverenia nosných konštrukcií aj prípadný návrh opatrení a rekonštrukcie za účelom opätovného sprístupnenia parkoviska. Stav parkoviska hodnotí ako čiastočne uspokojivý, aj ked oceľové konštrukcie sú poškodené. Konštatuje poškodenú antikoróznu a protipožiarnu ochranu aj zatekanie do priestorov parkoviska.
Protipožiarna ochrana znamená vhodný nástrek na oceľovej konštrukcii. Oceľovú výstuž v železobetónových konštrukciách má pred koróziou chrániť betón, ten ale neustálym pretekaním vody cez nosnú konštrukciu miestami opadal a výstuž železobetónových prvkov hrdzavie. Problém je, že viditeľnú výstuž, by bolo potrebné doplniť a následne ošetriť. Nosné oceľové konštrukcie je potrebné ošetriť vhodným protipožiarnym náterom. “Nosná konštrukcia je v pomerne dobrom stave, aj keď defekty, ktoré tam sú, netreba podceňovať, ale v zásade nepadá ihneď. Keď sa to zanedbá, tak to môže spadnúť,” hodnotí statik a vysvetľuje že tam nemôžu parkovať autá ani pre nedostatočnú požiarnu ochranu.
V posudku Ing. Hrubovčák zhodnotil, že stavebno-technický stav objektu je podmienečne vyhovujúci a že únosnosť konštrukcií na medzné stavy únosnosti vyhovuje požiadavkam príslušných STN EN. Po prevedení sanačných opatrení uvedených v dokumente bude bezpečný a stabilný. Možno paradoxne je táto stavba v lepšom stave než Rondel 1, po ktorom denne chodia ľudia. Z posudkov vyplýva, že keď stavby nebudú používané a zaťažované (Rondel 1 môže byť sprístupnený len na pár metroch), budú nejaký čas ešte stáť.
31. október 1974: Hneď po prevzatí stavby parkovisko zatekalo
Vyžiadali sme si dokumenty, ktoré súvisia so stavbou parkoviska na Triede SNP. Dokumenty z 80. rokov boli miestami zle čitateľné. Počas štúdia materiálov sme zistili, že existuje stavba Rondel 1 a Rondel 2. Na našu žiadosť o zakreslenie oboch častí Rondelu na mape nám prišla odpoveď, že Investično-projektový odbor UNLP sa tým nezaoberal.
Z archívnych dokumentov sa nám podarilo zistiť, že stavba s názvom Obj. 372 – Rondel bola prebratá 31. októbra 1974 Zápisnicou o odovzdaní a prevzatí dokončených stavieb. Generálnym projektantom bol Krajský projektový ústav Praha a dodávateľom hutné stavby, n.p. Košice. Stavať sa začalo v apríli 1973 a práce boli dokončené v októbri nasledujúceho roka. Z dokumentu vyplývalo, že ide o stavbu celého parkoviska, dnes už ohradenú štvorcovú časť so zeleňou a časť s kruhom (Rondelom), ktorá je teraz sprístupnená len v nevyhnutnej miere na to, aby sa dalo vstúpiť do polikliniky po schodoch.

V rovnaký deň roku 1974 bol zároveň objekt Rondel prevzatý do predčasného užívania investorom z dôvodu otvorenia a dania do užívania polikliniky. Prílohami k zápisnici z tohoto dňa je aj Pôvodná zápisnica so súpisom vád 6 listov, v ktorej boli v časti “VIII. Vzájomné nároky” požiadavky na odstránenie piatich vád. Tie mal odstrániť Výskumný ústav stavebný, Košice. Všetky vymenované vady sa týkali zatekania do Rondelu.
Termíny odstránenia vád a nedorobkov sú zle čitateľné, ale pravdepodobne išlo o koniec augusta 1975. Vtedy bolo potrebné upraviť styk polikliniky s Rondelom a previesť vstupnú rampu z chodníka Ondavskej cesty na Rondel. V závere dodávateľ Hutné stavby n.p. Košice odovzdáva ukončený objekt č. 37 – Rondel.
Zima 1984: Parkovisko rozdelené na dve časti a opäť odovzdané
V priebehu rokov sa označenie parkoviska pod Rondelom vyvíjalo od pomenovania Rondel, po jeho delenie na dve časti. Dokument bez hlavičky z roku 1974 opisuje Objekt 37. – Rondel nasledovne: Nadzemná plošina ako prístup do polikliniky a súčasne ako kryté parkovisko áut. Dátum kolaudácie uvádza dokument na 31. októbra 1974 a dobu upotrebiteľnosti na 77 rokov, teda do roku 2051. Kolaudačné rozhodnutie z tohto dátumu ale UNLP nedodala.
Niekde medzi rokmi 1974 a 1984 nastáva zmena v názve parkoviska. Dokument s názvom Zápis o odovzdaní a prevzatí budovy alebo stavby z 30. novembra 1984 už uvádza Obj. 37 Rondel – 2. časť. V popise objektu je uvedené, že ide o podzemné parkovisko pre 118 osobných áut. Parkovisko je z jednej strany otvorené (od polikliniky), z ostatných strán uzavreté. V juhozápadnej časti je schodište. Znova sa teda odovzdávala a preberala stavba, 10 rokov po prvej zápisnici z jej odovzdávania a preberania, len s iným názvom.
V súpise vád a nedorobkov pre Rondel 2, ktorý je prílohou k Zápisnici, je opäť aj odstránenie zatekania stropu, opravenie spádovania podlahy do vpusti, vytmelenie dilatačnej škáry medzi 1. a 2. časťou Rondelu – tu sa prvýkrát spomína existencia 1. časti Rondelu – kde pre nerovnosti v asfalte stojí voda. Ďalej išlo aj o zvarenie lemovacích uholníkov na dilatácii, aby nepretekala voda cez okraje. Dodávateľ sa zaviazal odstrániť vady do 30. apríla 1985.
Statik, Ing. Hrubovčák, ktorý vypracoval posudok k podzemnému parkovisku Rondel 2, v zmene názvu problém nevidí. “Má to logiku, lebo je to dilatačne rozdelené, sú to samostatné celky. V podstate tie dve stavby sú samostatné stavby,” hovorí Hrubovčák a vysvetľuje, že si to nemocnica mohla rozdeliť na Rondel 1 a 2 z ekonomických alebo technologických dôvodov. To, že sú dilatačne rozdelené znamená, že ak by došlo k poškodeniu jednej časti parkoviska (napr. Rondel 1), druhú to neovplyvní.
Kolaudácia stavby Rondel 1 po 10 rokoch
Fakultná nemocnica s poliklinikou zápisnicou o prevzatí stavby z 19. augusta 1985 požiadala o vydanie rozhodnutia o uvedenie objektu 37 Rondel – 1. časť do trvalého užívania na základe kolaudačnej zápisnice. Kolaudačné rozhodnutie Odboru výstavby Košice II. na základe zápisnice o prevzatí stavby povoľuje objekt 37 Rondel 1. časť uviesť do trvalého užívania 11 rokov po jeho odovzdaní. Otázkou zostáva, či existuje kolaudačné rozhodnutie pre Rondel 2. Do redakcie nám ho UNLP nezaslala.

Verejná budova doplatila na neschopnosť jej sanácie kompetentnými. Životnosť stavby takéhoto veku sa dá predlžovať jej pravidelnou údržbou, inak sa táto doba razantne skracuje.“Všetko je o peniazoch. Takže v podstate, tu je otázka skôr ekonomická. Či vložené prostriedky do rekonštrukcie toho rondelu sú menšie, rovné alebo vyššie oproti tomu, ako to zbúrať a postaviť niečo nové,” zhrnul problematiku Ing. Hrubovčák.
Galéria
Odporúčané články
Rozsvietením vianočného stromčeka na Hlavnej ulici pri Immaculate a otvorením trhov sa začala v Košiciach šíriť sviatočná atmosféra. Pýtali sme sa preto Košičanov, aký rozpočet majú pripravený na kúpu vianočných darčekov.
Na jeho vznik upozornila mestská časť (MČ) na sociálnej sieti s tým, že združenie má aj podporu vedenia MČ. „Cieľom bude budovať bezpečnejšie sídlisko a byť očami a ušami pre obe policajné zložky. Aby sa naše deti, naši seniori, ale aj všetci obyvatelia cítili bezpečnejšie a budovali si všetci väčšiu úctu k našej MČ a k sebe navzájom,“ uviedla mestská časť.
Práce na výstavbe polyfunkčného objektu na Námestí osloboditeľov zdržal archeologický výskum. Trval od začiatku mája do polovice júna tohto roka. Na základe rozhodnutia Krajského pamiatkového úradu Košice skúmal tím archeológov Fakulty umení TU pod vedením Mgr. Rastislava Rusnáka, PhD. pozostatky sídelných stôp a múrov citadely medzi Claudiiným a Leopoldovým bastiónom.

