Pendleri podpisujú petíciu
Nariadenie Ústredného krízového štábu, podľa ktorého sa budú musieť takzvaní pendleri na hraniciach preukazovať negatívnym testom na Covid-19, vzbudilo nevôľu aj u východniarov.
V spomínanom nariadení sa hovorí, že odpoved nesmie byť starší ako 30 dní. To znamená, že sa budú musieť testovať každý mesiac, ak si chcú zachovať zamestnanie. A za vlastné peniaze.
„Pri priemernej cene 70 eur za jeden odpoved a pri súčasnej situácii, keď sú podniky nútené robiť opatrenia na šetrenie, to naozaj nie je žiadna sranda. Navyše, v župách pri hraniciach s východným Slovenskom podľa našich informácií vôbec nie sú na maďarskej strane žiadni nakazení ľudia. To sa síce môže ešte zmeniť, ale zatiaľ na takéto drastické opatrenie nie je žiaden dôvod. Ľudia sú rozčarovaní, smutní a bezradní,“ dozvedeli sme sa od Košičanky žijúcej v Hidasnémeti.

Podľa jej odhadov žije len v spomínanej obci okolo 200 Slovákov, ktorých by sa táto povinnosť mala týkať. Veľká časť z nich už podpísala petíciu za zrušenie povinnosti preukazovania sa negatívnym testom pre pendlerov.
Košičanka bývajúca v obci Abaújvár spomínanú petíciu už tiež podpísala. „V širokom okolí nie je nikto nakazený, ako som s dozvedela z maďarských správ. Celé nariadenie mi vôbec nedáva zmysel. Načo vyžadovať nákladné testovanie, keď sa človek môže nakaziť hneď na druhý deň po jeho vykonaní a to buď na jednej, alebo druhej strane hranice?“ pýta sa nespokojná žena.
[ad][/ad]Žiadna z okolitých krajín…
Spomínanú internetovú petíciu podpísalo za tri dni vyše 10-tisíc Slovákov. Nariadenie o povinnom testovaní pendlerov označujú ako kontraproduktívne, finančne náročné, zbytočné či diskriminačné.
„Slovenská republika nemá kapacity na pretestovanie všetkých pendlerov za 10 dní. Je nelogické, ak budú pravidelne obsadzovať voľné termíny a ľudia, ktorí sa naozaj potrebujú otestovať, nebudú mať kde. Človek sa môže nakaziť hneď v prvý deň po negatívnom teste a celých ďalších 30 dní voľne cestovať. Žiadna z okolitých krajín neprijala podobne prísne nariadenie pre pendlerov v prihraničných obciach,“ vyratúvajú ďalšie argumenty za zrušenie tohto opatrenia autori petície.
Určitú nádej podľa slov Košičaniek žijúcich v Maďarsku majú pendleri po vyhlásení premiéra Igora Matoviča. „Odporučil nám, aby sme ešte s testovaním počkali. To sme si vysvetlili tak, že sa to ešte môže zmeniť a nariadenie nemusí zostať v platnosti.“
Od začiatku mája budú však pendleri mať ďalšiu povinnosť. Slovenskí policajti im v týchto dňoch dávajú na hraniciach oficiálny formulár, na ktorom bude musieť byť potvrdenie o zamestnaní. Je v slovenskom, maďarskom, anglickom a nemeckom jazyku a od mája ho budú vyplnený a potvrdený na hraniciach bezpodmienečne vyžadovať.
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Vláda SR na svojom stredajšom zasadnutí s pripomienkami schválila návrh Akčného plánu zvýšenia bezpečnosti železničnej dopravy na Slovensku, ktorý na rokovanie predložil minister dopravy. Súčasťou uznesenia je séria úloh súvisiacich s prípravou a realizáciou projektov európskeho vlakového zabezpečovacieho systému ETCS a s povoľovaním modernizačných stavieb financovaných z Programu Slovensko a európskeho nástroja CEF.
Okrúhle číslo pol milióna vybavených cestujúcich sa na letisku Košice v roku 2023 podarilo dosiahnuť koncom septembra. Vlani to bolo 25. augusta a v tomto roku sa to podarilo ešte o niečo skôr, už 14. augusta. Košické letisko tak potvrdzuje kontinuálny trend výrazného nárastu dopytu po leteckej preprave. Za prvých sedem mesiacov roka vybavilo o 13 % cestujúcich viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. Júl 2025 bol najsilnejším mesiacom v histórii letiska s vyše 132-tisíc vybavenými cestujúcimi.
Fluktuácia zamestnancov na Slovensku dosahuje v súčasnosti rekordné hodnoty, pričom priemerná ročná miera odchodov sa pohybuje medzi 14 až 16 %, zatiaľ čo za zdravú sa považuje 5 až 7 %. Podľa Asociácie personálnych agentúr Slovenska (APAS) za týmto trendom stojí kombinácia rýchlejšieho životného tempa, vyšších očakávaní od práce a lepšej dostupnosti pracovných príležitostí.


