Peter Pellegrini: U.S. Steel z Košíc neodchádza
AKTUALIZOVANÉ
Spoločnosť U. S. Steel z Košíc neodchádza a nie je ani potrebné podpisovať nové Memorandum o spolupráci medzi vládou SR a hutníckou fabrikou.
Spoločnosť U. S. Steel nemení majiteľa ani neplánuje z Košíc odísť. Po včerajšom hodinovom stretnutí s prezidentom oceliarní Scottom Buckisom to uviedol premiér Peter Pellegrini (Smer).
Priberajú nových zamestnancov
Témou rokovania bola aj nedávno skončená platnosť memoranda, ktorú podpísali obe strany v marci 2013 a malo päťročnú platnosť.
„Bolo to vtedy správne rozhodnutie. U. S. Steel je momentálne v dobrej kondícii, má za sebou úspešný rok 2017. V súčasnosti v podniku pracuje od 10 500 do 10 700 pracovníkov a priberá nových zamestnancov. Máme dobré vzťahy a aj naďalej sa budeme s predstaviteľmi oceliarní pravidelne niekoľkokrát ročne stretávať,“ uviedol po stretnutí Pellegrini.
Nové memorandum podľa premiéra nie je potrebné, na čom sa zhodol aj so svojím partnerom. „Mohlo by sa tak stať, ak by došlo k zhoršeniu situácie na svetových trhoch alebo by sa výrazne znížila zamestnanosť v podniku,“ doplnil Pellegrini.

Investovali do technológií
Dobrú spoluprácu so Slovenskom oceňuje aj Buckiso. „Za 18 rokov nášho podnikania na Slovensku boli vzťahy s vládou vynikajúce. Aj napriek tomu, že memorandum koncom marca skončilo, budeme sa naďalej stretávať a rokovať,“ reagoval Buckiso. Fabrika za posledné tri roky investovala 250 miliónov eur do nových technológií. „To dáva jasný signál, že U. S. Steel svoju výrobu na Slovensku nekončí a neodchádza,“ poznamenal Pellegrini.
[ad][/ad]Na stretnutí bol aj minister hospodárstva Peter Žiga (Smer), podľa ktorého možno nie je vidieť investície. „Išli do technológií na zlepšenie životného prostredia a na zníženie exhalátov, čo by mali pocítiť Košičania a obyvatelia obcí v okolí na kvalite života,“ uviedol Žiga.
Predaj nie je na programe
O predaji U. S. Steelu sa špekuluje už dlhšiu dobu, najnovšie mala mať o hutnícku fabriku záujem čínska spoločnosť He Steel Group.
„V súčasnosti nie je na stole žiadna konkrétna ponuka, o ktorej by materská spoločnosť U. S. Steel v Spojených štátoch rokovala,“ uviedol Pellegrini, no podotkol, že na trhu je vždy všetko na predaj: „Prezident firmy nás uistil, že momentálne neprebiehajú žiadne horúce rokovania s nejakým konkrétnym záujemcom.“
Nové memorandum medzi vládou SR a hutníckou fabrikou nie je v súčasnosti potrebné ani podľa Juraja Vargu, predsedu Rady odborov OZ KOVO U. S. Steel Košice. „Pred piatimi rokmi bola úplne iná situácia. Teraz nie je na programe ani predaj a pomáhajú nám aj antidampingové clá, ktoré zaviedla Európska únia,“ uviedol Varga, podľa ktorého fabrika vlani zaznamenala dobré hospodárske výsledky a úspešný bol aj prvý kvartál tohto roka.
„Zamestnanci sú prijímaní najmä do nepretržitých prevádzok. Plní sa aj kolektívna zmluva, je tu istota. Jediné zlé obdobie bolo od marca do augusta 2016, keď každý mesiac odchádzalo 29 ľudí. Vtedy sme aj rokovali na vláde,“ konštatoval odborársky predák.
Momentálna kolektívna zmluva platí do 31.marca 2020, no práve v tomto období rokujú odborári s vedením fabriky o štvrtom dodatku. „Týkať sa bude miezd a sociálnych vecí. Vyjednávania boli tvrdé, dokopy mali deväť kôl, no v najbližších dňoch by malo dôjsť k dohode,“ dodal J. Varga.
Odporúčané články
Ukrajina očakáva, že v roku 2026 dostane 40 až 45 miliárd eur zo zmrazených ruských aktív v celkovej sume 210 miliárd eur. Ako referuje web Espreso TV, na utorňajšej tlačovej konferencii to povedal ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
Pýtali sme sa Košičanov, ako si predstavujú svoju štedrovečernú večeru. Dali sme im na výber medzi rezňom a rybou. Väčšina sa prikláňala k rezňu a jeden manželský pár bude mať na stole dokonca hneď všetko, aj vyprážané rezne aj rybu, aby si každý prišiel na svoje. Ako je to u vás doma?
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.