Petruško vidí zdržanie, fondy však prídu až o rok
K opakovanej súťaži na projekt ďalšej etapy modernizácie električkových tratí sa samo od seba vyjadrilo bývalé vedenia mesta.
Niekdajší námestník primátora Martin Petruško (Smer) zareagoval na sociálnej sieti. Podľa neho sa nepotvrdili dôvody, ktorými primátor Jaroslav Polaček (nezávislý) vysvetľoval zrušenie prvej súťaže, teda len dve predložené ponuky a zle nastavené podmienky.
„Na Slovensku je len zopár spoločností, ktoré vedia vzhľadom na ich špecifiká realizovať projekty električkových a koľajových tratí, takže, čudujme sa svete, za víťaza máme znova tú istú spoločnosť. Výsledkom celého tohto divadielka je stratený čas, ten istý víťaz a vysúťažená projektová dokumentácia nižšej úrovne, ako v prvej pánom primátorom zrušenej súťaži. V konečnom dôsledku to môže znamenať ešte jej predraženie,“ tvrdí Petruško.
[ad][/ad]Raši: Príklad nezodpovednej zmeny
Ďalej sa pýta, že ak sa zdržiava už príprava projektovej dokumentácie, kedy sa potom Košičania dočkajú aj samotnej zrekonštruovanej trate na Sídlisku Nad jazerom, na Alejovej ulici, či do Barce.
Rovnako to vidí aj bývalý primátor a súčasný podpredseda vlády Richard Raši (Smer).
„Primátor o viac ako rok zdržal obnovu električkovej trate na Sídlisko Nad jazerom. Zrušil súťaž na projektovú dokumentáciu a, čuduj sa svete, vysúťažil toho istého dodávateľa. Jasný príklad nezodpovednej zmeny,“ tvrdí na svojej facebookovej stránke. Súčasné vedenie mesta úvahy o zdržaní odmieta.
Odvoláva sa na to, že momentálne nie je známy ani len približný časový rámec, v ktorom roku by sa mohlo začať so samotnými rekonštrukčnými prácami na električkových tratiach.
V aktuálnom programovom období 2014-2020 pre eurofondy na integrovanú infraštruktúru sa s ďalšou etapou modernizácie električkových tratí vôbec nepočítalo.
Začiatok stavebných prác preto podľa magistrátu prichádza do úvahy najskôr až po roku 2021. Vtedy totiž začne nové programovacie obdobie trvajúce do roku 2027. Opakovaním súťaže mesto nestratilo čas, naopak vznikol priestor na kvalitnejšiu prípravu realizačnej fázy, tvrdí šéf magistrátu Marcel Čop.

Sedem samostatných úsekov
„Sme radi, že sa do novej súťaže prihlásilo viac uchádzačov ako do tej predchádzajúcej. Hlavný zámer pre jej vyhlásenie bol v tom, aby sa mohli rekonštrukcie zrealizovať aj po častiach a nie iba vcelku, ako to bolo predtým nastavené. Ak by sme zotrvali pri pôvodných podmienkach, je veľmi pravdepodobné, že by sa v Košiciach nerekonštruovali žiadne ďalšie električkové trate,“ hovorí Čop.
Podľa neho, ak bude v rokoch 2021-2027 vyhlásená výzva na čerpanie eurofondov, bude sa môcť samospráva uchádzať o financie na sedem samostatných úsekov.
[ad2][/ad2]Čítajte aj:
Odporúčané články
V novembri sme priniesli článok, v ktorom pedagógovia základných a stredných škôl opisujú nedostatok učiteľov v školách, kde pôsobia. Pýtali sme sa magistrátu aj KSK, ako plánujú tento vypuklý problém riešiť. Mesto v novoprijatom dokumente pomenúva ambície a procesy, ktorými chce zlepšiť školstvo vo svojej pôsobnosti. Kraj sa snaží prepájať školy s odborníkmi z praxe.
Okrúhle číslo pol milióna vybavených cestujúcich sa na letisku Košice v roku 2023 podarilo dosiahnuť koncom septembra. Vlani to bolo 25. augusta a v tomto roku sa to podarilo ešte o niečo skôr, už 14. augusta. Košické letisko tak potvrdzuje kontinuálny trend výrazného nárastu dopytu po leteckej preprave. Za prvých sedem mesiacov roka vybavilo o 13 % cestujúcich viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. Júl 2025 bol najsilnejším mesiacom v histórii letiska s vyše 132-tisíc vybavenými cestujúcimi.
V nadchádzajúcom týždni budú v Košickom kraji prebiehať plánované odstávky elektriny v zmenšenom rozsahu. Upozorňujeme obyvateľov dotknutých lokalít, aby svoje aktivity prispôsobili dočasnému prerušeniu dodávky.