Platené rezidentské miesta ostali zasypané snehom
Snehová kalamita, ktorá v závere týždňa postihla Košice, urobila v rezidentských lokalitách čiaru cez rozpočet všetkým motoristom. Parkovacie miesta, za ktoré zaplatili, totiž takmer bez výnimky nebolo spod nánosov snehu ani vidieť.
Mnohí Košičania sa preto chopili lopát a sami sa pustili do práce. „Nechápem. Čo robí EEI? Oni majú tieto parkovacie miesta v správe, im platíme za to, že tu môžeme parkovať. Oni by mali byť zodpovední aj za zimnú údržbu,“ rozčuľovali sa v sobotu i v nedeľu viacerí vodiči oháňajúci sa lopatami na Palárikovej, Tatranskej a ďalších uliciach patriacich do rezidentských lokalít.
Zimná (ne)údržba
Počas víkendu nebolo s výnimkou svojpomocne očistených miest odhrabané jediné parkovisko v rezidentských lokalitách. Prázdnotou zívali záchytné parkoviská nedotk- nuté mechanizmami a pokryté súvislou vrstvou snehu do výšky niekoľkých desiatok centimetrov.
Podľa zmluvy EEI a mesta Košice (článok VIII, bod 8) je nájomca (EEI) povinný „zabezpečiť údržbu na všetkých prenajatých parkovacích plochách, to jest ich pravidelné čistenie včítane zimnej údržby tak, aby ich bolo možné bezpečne využívať počas celého roku“.
Práve zimnou údržbou a nákladmi na ňu argumentoval aj primátor mesta Richard Raši v televíznych besedách aj na zastupiteľstve pri otázkach smerujúcich na zmluvné výdaje firmy EEI.
Na poslednom mieste
EEI má na zimnú údržbu podpísanú zmluvu so spoločnosťou KOSIT (v ktorej pozadí je Wood and Company, teda rovnaká firma ako u EEI). „Počas kalamitných stavov, akým je aj ten aktuálny, nemôžeme od nášho dodávateľa žiadať, aby ako prvé upratoval naše parkoviská. Plne si uvedomujeme, že prioritne je potrebné očistiť od snehu hlavné ťahy a cesty 1. a 2. triedy, aby bola zabezpečená ich zjazdnosť. Parkovacie miesta sú až na poslednom mieste,“ reagovala na naše otázky mediálna zástupkyňa spoločnosti Lucia Chovanová.
Pýtali sme sa aj na to, či sa firma v prípade, že sa KOSIT z kapacitných možností niekoľko dní nebude môcť venovať plateným parkoviskám, neobráti na iného dodávateľa. Odpovede sme sa v priebehu víkendu nedočkali.
Porušenie zmluvy?
V nedeľu už mechanizmy KOSIT-u očistili od snehu záchytné parkovisko pri Jumbo centre a čiastočne aj na Festivalovom námestí. Na snehom zasypané parkovacie miesta v rezidentských lokalitách sa však stále nedostali.
Stránky aktivistov na sociálnych sieťach Košičania zasypali fotografiami snehom zavalených platených parkovacích miest. „Podľa nášho názoru je to zjavné porušenie zmluvy EEI s mestom. Preto sme sa rozhodli podať podnet na políciu. Zároveň chceme poprosiť občanov, ak majú pocit, že nájomca parkovacích miest sa o ne dostatočne nestará, aby zavolali mestskú políciu a nechali to zdokumentovať. Potom by to mestská polícia mala riešiť, pretože ide zrejme o porušenie mestského nariadenia o čistote verejných priestranstiev,“ povedal nám mestský poslanec Jaroslav Polaček.
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
Práce na výstavbe polyfunkčného objektu na Námestí osloboditeľov zdržal archeologický výskum. Trval od začiatku mája do polovice júna tohto roka. Na základe rozhodnutia Krajského pamiatkového úradu Košice skúmal tím archeológov Fakulty umení TU pod vedením Mgr. Rastislava Rusnáka, PhD. pozostatky sídelných stôp a múrov citadely medzi Claudiiným a Leopoldovým bastiónom.
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.
Vláda SR na svojom stredajšom zasadnutí s pripomienkami schválila návrh Akčného plánu zvýšenia bezpečnosti železničnej dopravy na Slovensku, ktorý na rokovanie predložil minister dopravy. Súčasťou uznesenia je séria úloh súvisiacich s prípravou a realizáciou projektov európskeho vlakového zabezpečovacieho systému ETCS a s povoľovaním modernizačných stavieb financovaných z Programu Slovensko a európskeho nástroja CEF.


