Po tejto odpovedi ostal starosta košickej mestskej časti ako vyfackaný. Čo sa dozvedel?
Presne pred rokom košické mestské zastupiteľstvo odhlasovalo predaj majetku mesta – časti elektrického nadzemného vzdušného vedenia spoločnosti Východoslovenská distribučná (VSD). Kúpna cena jedno euro bola zdôvodnená verejným záujmom a vyriešením dlhoročného problému obyvateľov MČ Pereš. Ukázalo sa však, že to nie je celkom tak.
Obyvatelia Pereša i jeho starosta Jozef Karabin, ktorý za odpredaj hlasoval ako mestský poslanec, získali dojem, že transakcia do niekoľkých mesiacov vyrieši vlečúci sa problém stĺpov, ktoré roky „strašia“ v záhradách tamojších obyvateľov.
Majú súdne rozhodnutie
Proti vzduchom vedeným 22 kV elektrickým káblom sa už dlho bránia. V rukách majú súdne i rezortne príslušné rozhodnutie, že Dopravný podnik mesta Košice musí problematické vedenie odstrániť.
Stĺpy s vedením sa na súkromných pozemkoch ocitli v roku 1967, ako súčasť stavby električkovej trate do železiarní. To, že sa tiahli cez osídlenú časť Pereša a ohrozovali ľudí, vtedy nikto neriešil. Ani súhlas vlastníkov so stavbou, či následnou údržbou. Energetici im roky preskakovali ploty a orezávali ovocné stromy, keď prekážali elektrickému vedeniu.
Starosta sa radoval predčasne
„Schválený návrh je veľmi reálny, mesto ušetrí za prekládku napätia a predá ho spoločnosti, ktorá má o to záujem. Ako starosta to vítam a som rád, že konečne odbremení vlastníkov a zhodnotí ich parcely,“ povedal vtedy pre košice:dnes J. Karabin. Dnes len roztrpčene krúti hlavou a priznáva, že nevie, kedy sa tak stane.
To, že je všetko inak, začal tušiť až na jeseň minulého roka, keď urgoval VSD a žiadal časový harmonogram prekládky. Z VSD však prišla prekvapujúca reakcia.
Distribučná spoločnosť mu potvrdila, že perešský úsek nikdy nebol súčasťou odpredaja a naďalej patrí mestu. Až keď následne požiadal mesto, aby VSD odpredalo aj perešskú vetvu a mohlo dôjsť k demontovaniu stĺpov, z magistrátu prišla vysvetľujúca odpoveď. Starostu ani vlastníkov pozemkov nepotešila, ale aspoň vniesla do veci jasno.
Záujem VSD nepotvrdili
Riaditeľ magistrátu Pavol Lazúr starostovi koncom roka oznámil, že VSD vlastne o perešský úsek nikdy „nemala záujem a ani to nebolo v pláne tejto akcie“. V liste mu napísal: „To vysvetľuje, prečo dnes a ani v budúcnosti nebude VSD, a. s., nijako nakladať so vzdušným vedením cez Pereš.“ Zároveň prekvapenému Karabinovi, a tým aj obyvateľom MČ, odkázal, že až nové elektrické napojenie zariadení DPMK (o ktoré predovšetkým mestu išlo a ktoré sa má tento rok vybudovať) umožní „odstrihnúť“ perešskú vetvu.
„Ako starosta a mestský poslanec som bol v tom, že predávame celú vetvu, vrátane jej perešskej časti. Preto som sa tešil, že sme vyriešili to, čo sa roky nedarilo ani súdnymi cestami. Po odpovedi VSD som ostal ako vyfackaný,“ poznamenal sklamaný starosta.
Povolenia náročnejšie než odstránenie stĺpov
Na otázku, kto a kedy sa postará o odstránenie nepotrebných stĺpov na Pereši, nám prišla odpoveď z DPMK. Podľa jeho hovorkyne Michaely Karaffovej „demontáž vzdušného vedenia vysokého napätia od Poľova cez Pereš až po Červený rak je naplánovaná na rok 2016.“ DPMK aktuálne zabezpečuje územné, resp. stavebné povolenie, pričom podľa hovorkyne sú prípravné práce súvisiace s dokumentáciou a potrebnými povoleniami časovo náročnejšie než samotná realizácia stavieb.
Foto: Ivan Fleischer
Odporúčané články
Cestujúcich v Košiciach odvezú už na budúci rok nové elektrobusy. Ako informovalo mesto Košice, 11 nových strojov aj s príslušnou infraštruktúrou by malo rozšíriť vozový park Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) od letných prázdnin v roku 2025.
Hrozbami bombových útokov na viac ako 200 slovenských školách vrátane Košického a Prešovského kraja sa už zaoberá Národná kriminálna agentúra (NAKA). Ako ďalej informoval hovorca Prezídia Policajného zboru Roman Hájek, polícia vykonáva všetky opatrenia, aby nedošlo k ohrozeniu na životoch a zdraví osôb.
Košičania budú môcť pripomienkovať nový územný plán mesta Košice. Budú tak môcť spraviť prostredníctvom elektronického formulára, ktorý bude zverejnený na komunikačných kanáloch mesta aj na kanáloch Útvaru hlavného architekta (ÚHA).