Poplatky za objednanie k lekárovi má kontrolovať VÚC
Všimli sme si, že je čoraz bežnejšie objednávať sa k doktorom špecialistom cez internet. Je to pohodlné, rýchle, a poplatok okolo dvoch eur mnohým až tak neprekáža. Otázne je, ako sa k týmto lekárom dostanú najmä starší ľudia, ktorí nepoužívajú internet. Našli sme totiž aj takých lekárov, na ktorých neexistuje telefónne číslo a objednanie je možné len cez internet. Ak ste nový pacient, online formulár vás navedie na vytvorenie karty a objednanie termínu. To ale už stojí pokojne aj 20 eur. Otázky sme adresovali zdravotným poisťovniam a zároveň sme sa pýtali KSK, či je v poriadku vyberať takéto poplatky, keďže zriaďovateľom týchto ambulancií je práve kraj.
Chceli sme sa objednať na vyšetrenie u urológa. Dovolali sme sa priamo doktorovi. Ale keď sme sa chceli objednať, odkázal nás na online formulár, ktorý je spoplatnený. Na to sme reagovali, že nechceme platiť žiadne poplatky, na čo sme dostali odpoveď odkazujúcu na obvody. Ak nechceme platiť, máme ísť tam, kam patríme podľa obvodu.
“Môj obvod je bez platby. Nových pacientov beriem podľa toho, kde bývajú. Len cez online formulár, náš obvod je Terasa. Kto sa objedná cez online formulár, pozrieme ho,” odpovedal doktor. Na našu reakciu, že pacient má slobodnú voľbu lekára a obvody sú dávno zrušené, sme dostali príkru odpoveď: “To nie je pravda! My sme povinní sa o náš obvod starať. Ostatné nás nezaujíma. Sme tak preťažení, že nevieme, ako sa voláme.” Chceli sme sa uistiť, či inak ako bez poplatku to nepôjde a odpoveď znela: “Nie, u nás nie.” Keď sme sa pýtali, či aj založenie karty je s poplatkom, dostali sme nasledujúcu odpoveď: “Neviem, ja neviem kde vy bývate, a treba si zistiť, kde vy patríte. Môj obvod je bez platby.”
Hovorkyňa Unionu Mgr. Beáta Dupaľová Ksenzsighová na margo obvodov vysvetľuje, že “pokiaľ ide o ambulantných špecialistov, títo nemajú zo zákona určené obvody, a u teda špecialistov nemáme rajonizáciu. Prijímanie pacientov zo strany špecialistov je skôr ovplyvnené ich kapacitami možnosťami, prípadne ich vzájomnými dohodami o prerozdelení sa pacientov v určitom meste alebo regióne.“ Čiže ak pacient dostane výmenný lístok k špecialistovi, môže si vybrať, ku ktorému chce ísť, hoci aj do iného mesta. Ak dotyčný špecialista prijíma nových pacientov, pacient si uňho môže založiť kartu. “Na Slovensku si pacienti môžu zvoliť špecialistu bez ohľadu na ich bydlisko,” potvrdzuje PR špecialista ZP Dôvera Mgr. Matej Štepiansky.
Ak sa tento lekár riadi svojim obvodom, ktorý on tak vníma, berie pacientov len s bydliskom na určitých uliciach. Avšak je ochotný vyšetriť nás po zaplatení poplatku 16 eur, aj keď nespadáme do jeho “obvodu”. Tvrdil, že má priveľa pacientov a nemôže prijať nových, ale zároveň nás môže vziať za 16 eur. Dá sa tento prístup považovať za korektný?

Spoplatnené založenie karty aj objednávanie
Chceli sme vedieť, ako prebieha registrácia nového pacienta u kožného lekára. Poplatok za založenie karty bol 10 eur. Objednať sa dá len telefonicky, nemajú žiaden portál na sprostredkovanie objednania. Objednanie stojí 10 eur a platí sa u nich. Na otázku, s čím potrebujeme ísť na vyšetrenie, sme odpovedali, že potrebujeme skontrolovať znamienka. “Prevencia stojí 30 eur na všetky znamienka. Od 30 eur,” dostali sme odpoveď. Vtedy sa už neplatí 10 eur za založenie karty. Ak sa stane niečo náhle, nedá sa prísť a sadnúť si do čakárne, treba sa opäť objednať.

Poisťovne nekontrolujú vyberanie poplatkov, odvolávajú sa na zákon
Všeobecná zdravotná poisťovňa nám na naše otázky odpísala, že poplatky v zdravotníctve sú zložitou témou a nedostali sme jednoznačné odpovede na to, či môže lekár vyžadovať platbu za založenie karty alebo objednanie. Hovorkyňa nás odkázala na stránku ministerstva, kde je jednoznačne uvedené, za čo lekár nesmie vyžadovať poplatok.

Poisťovňa ale vie o problematike vyberania poplatkov, ktoré sa poistencom nepozdávajú. “VšZP eviduje sťažnosti na vyberanie poplatkov za objednanie sa na konkrétny termín, za založenie zdravotnej karty, ročné poplatky (ako podmienku ošetrenia) a následne aj platbu za jednorazové ošetrenie. Najčastejšie sa jedná o sťažnosti z bratislavského kraja, ale nakoľko zdravotná poisťovňa nie je oprávnená predmetné poplatky prešetrovať, je počet sťažnosti s takýmto predmetom relatívne nízky,” vysvetľuje Mgr. Danka Capáková, hovorkyňa VŠZP a dodáva, že jedine vyšší územný celok je oprávnený prešetrovať oprávnenosť vyberania poplatkov. “Hoci VšZP nemá právomoc tieto prípady priamo prešetrovať, považujeme vyberanie podobných poplatkov za problematické, nakoľko poistenci sa dožadujú bezplatnej zdravotnej starostlivosti a následného preplatenia zo strany zdravotnej poisťovne,” hovorí.
Ohľadom obvodov sme sa dozvedeli, že sú u poskytovateľov všeobecnej ambulantnej starostlivosti zachované a v prípade poskytovateľov špecializovanej zdravotnej starostlivosti má každý právo na slobodnú voľbu lekára, a to bez ohľadu na miesto pobytu osoby.
Hovorkyňa poisťovne Union Mgr. Beáta Dupaľová Ksenzsighová sa odvoláva na Zákon č. 577/2004 Z. z. v § 44 ods. 1 a 2, ktorý zakotvuje: (1) „Poskytovateľ, s ktorým má zdravotná poisťovňa poistenca uzatvorenú zmluvu podľa osobitného predpisu, nesmie požadovať od poistenca úhradu za zdravotnú starostlivosť, ktorá sa plne uhrádza na základe verejného zdravotného poistenia podľa tohto zákona, ak tento zákon neustanovuje inak.“ (2)Poskytovateľ nesmie podmieňovať poskytnutie zdravotnej starostlivosti úhradou nad určenú spoluúčasť poistenca podľa tohto zákona a predpisov vydaných na jeho vykonanie, ani iným plnením.” Vysvetľuje, že súčasťou poskytovania zdravotnej starostlivosti je aj vedenie zdravotnej dokumentácie. Ak už poistenci zaplatili, mali by sa informovať o predmete platby a ideálne si pýtali vždy doklad s jednoznačným uvedením toho, za čo daná úhrada je. “Tiež si u nás môžu poistenci overiť, či lekár je zmluvný, či je daná zdravotná starostlivosť hradená poisťovňou a či si lekár aj vykázal danú zdravotnú starostlivosť na úhradu do zdravotnej poisťovne. Ak u poistencov, vznikne dôvodná pochybnosť o tom, či poplatok nimi uhradený lekárovi bol oprávnený, môžu sa obrátiť s podnetom na príslušný samosprávny kraj ako orgán dozoru. Pri preverení podnetov poskytuje samosprávny kraj informáciu o výsledku vybavenia podnetu priamo samotnému podávateľovi podnetu,” uvádza hovorkyňa.
Rovnako aj PR špecialista ZP Dôvera Mgr. Matej Štepiansky uvádza, že poisťovňa preveruje to, či lekár nevykázal dvojmo sumu za ošetrenie – či ošetrenie nedal hradiť aj pacientovi aj poisťovni. “Z našej strany je dôležité, aby sa poplatky neprekrývali s výkonom, ktorý je hradený z verejného zdravotného poistenia. V takýchto prípadoch zasahujeme a žiadame vysvetlenie od poskytovateľa,” vysvetľuje Štepiansky. V prípade pochybností môžu poistenci Dôvery kontaktovať poisťovňu, aby situáciu preverila. “Našim cieľom je, aby poistenci neplatili za výkony,
ktoré sú zo zákona hradené,” dodáva Štepiansky.
KSK odpovedalo vágne, aj keď má kontrolnú funkciu
Otázky ohľadom vyberania poplatkov sme zaslali KSK ako zriaďovateľovi ambulancií. Súčasťou organizačnej štruktúry KSK je aj Oddelenie zdravotníctva, ktoré má na starosti okrem iného aj kontrolnú činnosť a na tejto pozícii je právnička. Na jednoznačne formulované otázky prišli od hovorkyne KSK vágne odpovede. “Košický samosprávny kraj nie je poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, ale v rámci preneseného výkonu štátnej správy vydáva povolenia na prevádzkovanie zdravotníckych zariadení. Za poskytovanie zdravotnej starostlivosti a za stanovenie poplatkov zodpovedá konkrétny poskytovateľ,” uvádza Strojná v odpovedi.
Pýtali sme sa, či je v súlade so zákonom, ak lekár požaduje peniaze za založenie karty, objednanie na termín a vykonanie ošetrenia.“Podmienky úhrad upravuje zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej z verejného zdravotného poistenia. KSK nie je oprávnený podávať výklad právnych predpisov ani určovať oprávnenosť vyberaných poplatkov,” uvádza ďalej hovorkyňa a dodáva, že v prípade pochybností sa občania môžu obrátiť na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, svoju zdravotnú poisťovňu, alebo s konkrétnym podnetom aj na KSK, ktorý ho postúpi príslušnému orgánu alebo preverí v rámci svojich kompetencií.
Lekár nesmie žiadať poplatok za objednanie
Podľa § 3 ods. 4 zákona č. 577/2004 Z. z je súčasťou zdravotného výkonu aj objednanie poistenca na vyšetrenie vrátane objednania na konkrétny čas. Na stránke Ministerstva zdravotníctva SR v sekcii Legislatíva a financovanie, v článku Poplatky v zdravotníctve sa jasne píše: “Lekári nemôžu požadovať úhradu za objednanie pacienta na vyšetrenie, vrátane objednania na konkrétny čas.” Naopak, lekári môžu žiadať úhradu za výkony, ktoré nie sú hradené z verejného zdravotného poistenia, napr. za potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti na vedenie motorového vozidla, či na zbrojný pas. Poplatok za založenie karty u špecialistu nie je v zákone explicitne ošetrený.
Objednávanie za poplatok teda je v poriadku len v prípade jeho dobrovoľnosti. Hneď ako sestrička alebo lekár povie, že sa môžete objednať len prostredníctvom toho portálu, ktorý je spoplatnený, tak to nie je v súlade so zákonom a je to podmieňovanie.

O peniaze z objednania sa delia lekár a firma
V minulosti sme kontaktovali špecialistu, ktorý nám vysvetlil, ako proces objednávania funguje, ale nechcel byt menovaný. Ak si pacient objedná termín cez nemenovanú webstránku a zaplatí, tak sa o peniaze delí lekár s týmto objednávacím portálom a obaja z toho odvádzajú daň. Uviedol, že cez webstránku vyberá poplatky, berie teda peniaze za službu. Webstránka nie je podmienkou na poskytnutie zdravotnej starostlivosti, ale lekár podmieňuje podanie zdravotnej starostlivosti objednaním sa cez online formulár.
Odporúčané články
Východoslovenský ústav srdcových a cievnych chorôb (VÚSCH), a. s., Košice odlieči vďaka navýšeniu finančného objemu v mesiacoch november a december viac poistencov Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP). Znížia sa tak ich počty na čakacej listine na plánovaný výkon. Kapacitné aj personálne možnosti ústavu to umožňujú, preto ide o významný krok v prospech poistencov najväčšej zdravotnej poisťovne.
V Košiciach sa v ako prvom slovenskom meste uskutočnil prieskum duševného zdravia v základných školách (ZŠ). Ako mesto informovalo, jeho výsledky sú priaznivé, väčšina žiakov sa v škole cíti príjemne, bezpečne a má pozitívne vzťahy so spolužiakmi aj učiteľmi.


