Poradenstvo pre žiakov prejde od januára reformou
Rezort školstva bude od začiatku januára 2023 postupne zavádzať reformu poradenského systému, ktorá bude prihliadať na potreby detí, žiakov i rodín.
Poskytované služby by sa už nemali riadiť len stanovenou diagnózou. Prvýkrát by mali vzniknúť štandardy odborných činností a inkluzívne tímy po rokoch dostanú metodickú podporu. Budú sa tiež môcť oprieť o kolegov z praxe, ale spolupracovať budú aj s odborníkmi z ministerstiev zdravotníctva či práce. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR (MŠVVaŠ) o tom informovalo v tlačovej správe.
Podľa výsledkov zberu dát by v roku 2023 mali byť v neštátnych poradenských zariadeniach poskytnuté služby takmer 7 700 deťom viac než v porovnaní s rokom 2021. Naplánovaný počet zamestnancov týchto zariadení je po zbere dát vyšší o 241 oproti stavu v roku 2021. Rezort školstva vykonal zber údajov pre financovanie neštátnych poradenských zariadení po transformácii v roku 2023 v septembri minulého roka. Išlo o centrá poradenstva a prevencie (CPP) a špecializované centrá poradenstva a prevencie (ŠCPP).
V januári tohto roka by sa mal uskutočniť zber údajov o stave k 2. januáru 2023. Na základe týchto spresnených údajov by mala byť zaslaná rezortu financií a Štatistickému úradu SR aktualizácia údajov pre výpočet prerozdelenia dane z príjmu fyzických osôb. Cieľom je, aby na tieto zariadenia dostali prostriedky mestá a obce, v ktorých budú sídliť v roku 2023, nie obce, v ktorých sídlili v roku 2022.
Poradenský systém by mal fungovať v piatich vzájomne prepojených stupňoch. Na prvom stupni budú triedni učitelia, školské podporné tímy i kariéroví poradcovia poskytovať preventívno-výchovnú činnosť. V rámci druhého stupňa by mali odbornú činnosť pre deti či žiakov realizovať odborní odborní zamestnanci a školský špeciálny psychológ. Odborní zamestnanci v CPP, a podľa potreby aj v školskom prostredí, by mali na treťom stupni poskytovať diagnostiku, reedukáciu, rehabilitáciu, a tiež preventívne programy. Špecializované odborné činnosti by v rámci štvrtého stupňa mali vykonávať odborní zamestnanci v CPP a na piatom stupni by odborní zamestnanci v ŠCPP mali realizovať vysokošpecializované a odborné činnosti, poradenstvo, prevenciu, no aj komplexnú diagnostiku a vysokošpecializovanú diferenciálnu diagnostiku. Realizovať by mali i terapie, rehabilitácie či multidisciplinárnu odbornú starostlivosť .
„Konečným adresátom každej reformy, aj transformácie poradenského systému sú deti a naši žiaci. Reformné procesy sú náročné na spoluprácu všetkých zúčastnených, a preto už od januára 2023 budeme pozorne sledovať proces transformácie poradenských zariadení a promptne reagovať na potreby systému v prospech detí, učiteľov, rodičov a všetkých odborných zamestnancov,“ priblížil minister školstva Ján Horecký.
Zdroj: SITA, DSe, kl
Odporúčané články
Prvý ročník preteku Emil Zátopek Ostrava Golden Marathon priniesol úspech pre štafetový tím reprezentujúci mesto Košice.
Slovenské pamiatky a ikonické budovy v stredu 20. novembra nasvietia namodro. Pripoja sa tak k iniciatíve UNICEF pri príležitosti osláv Svetového dňa detí. Ako informuje Michal Biznár z UNICEF, cieľom iniciatívy, ku ktorej sa slovenské pamiatky a budovy pripoja po druhýkrát, je pripomenúť záväzok chrániť práva každého dieťaťa.
V sobotu 9. novembra sa premenila Športová hala Stará jazdiareň na ring plný adrenalínu a nadšenia, keďže sa tu konal už 25. ročník Medzinárodného turnaja olympijských nádejí v zápasení voľným štýlom pre kategóriu U17. Tento významný turnaj bol zároveň aj oslavou 120-ročnej histórie zápasenia v Košiciach a na Slovensku.