Požiar budovy s daňovým úradom spôsobila iskra
Príčinou požiaru, ktorý vo februári zničil veľkú časť strechy budovy na Železničnej ulici, bola iskra, ktorá vznikla pri rezaní či zváraní kovu. Trestné stíhanie polícia po piatich mesiacoch prerušila.
Veľký požiar strechy a podkrovia budovy, v ktorej sídli Daňový úrad Košice, vzbudil 27. februára tohto roku veľkú pozornosť Košičanov. Keďže tam práve v tom čase prebiehala rekonštrukcia a v meste bolo mrazivé a veterné počasie, dohady o príčine požiaru smerovali k tomu, že oheň mohol vzniknúť pre neopatrnosť pri narábaní s otvoreným ohňom.
[ad][/ad]Čakalo sa na posudok
Po vyše piatich mesiacoch je už známa oficiálna pravdepodobná príčina vzniku jedného z najväčších požiarov v histórii Košíc.
„Z posudku znalca z odboru kriminalistická a požiarna elektrotechnika a kriminalistická požiarna chémia vyplýva, že najpravdepodobnejšou príčinou vzniku požiaru bolo zapadnutie žeravého predmetu na horľavý materiál. Podľa správy košických hasičov dochádzalo pri rekonštrukčných prácach k úletom žeravých častíc vytvorených pri tepelnom delení kovov rezaním alebo pri zváraní, ktoré dopadli na horľavý materiál,“ informoval nás hovorca košických prokuratúr Branislav Bujňák.
Polícia okamžite po požiari začala trestné stíhanie pre prečin všeobecného ohrozenia. V posledný júlový deň ho však vyšetrovateľ prerušil. „Dôvodom prerušenia je skutočnosť, že sa nepodarilo zistiť skutočnosti oprávňujúce obviniť konkrétnu osobu,“ povedala nám košická krajská policajná hovorkyňa Lenka Ivanová.
[ad2][/ad2]Budova bola poistená
Budova niekdajšieho železničného riaditeľstva je majetkom Železníc Slovenskej republiky. Oheň zničil veľkú časť strechy a podkrovia, ktoré práve rekonštruovali pracovníci spoločnosti RAIL Group. Škody pri požiari sa vyšplhali na sumu prevyšujúcu 730-tisíc eur, budova však bola poistená, vzniknutú škodu uhradí poisťovňa.
Celé týždne po požiari trvali obmedzenia mestskej hromadnej dopravy na priľahlej Hviezdoslavovej ulici a z bezpečnostných dôvodov bol uzatvorený aj chodník pre peších. Dnes je už veľká časť strechy zakrytá novým medeným plechom a jej oprava vstupuje do poslednej fázy.
Budova na Železničnej 1 vyrástla na mieste bývalých kasární, ktoré v roku 1912 mesto predalo aj s pozemkom Správe Košicko-bohumínskej železnice. V roku 1913 kasárne asanovali. Na západnej časti uvoľnenej parcely 27. novembra 1913 začali stavať prvú časť komplexu prevádzkového riaditeľstva Košicko-bohumínskej železnice. Masívny neobarokový palác s prvkami secesie dali do užívania 1. novembra 1915.
Pôvodná západná časť komplexu slúžila riaditeľstvu Maďarských štátnych železníc, v severnej časti umiestnili v roku 1940 Uhorské technické múzeum, ktorého zbierky sprístupnili 11. novembra 1943. Po oslobodení Košíc v roku 1945 v západnej časti dočasne sídlilo predsedníctvo Slovenskej národnej rady a Zbor povereníkov, vo východnom trakte bolo v apríli a máji 1945 dočasné sídlo prvej československej vlády na oslobodenom území. (RED)
Foto: Veronika Janušková
[ad3][/ad3]Odporúčané články
Re-use centrum spustilo zbierku na podporu rodín bez domova, ktorým chce pomôcť k lepšiemu štartu v novom bývaní. Organizátori zbierky hľadajú funkčné mikrovlnné rúry, kuchynské stoličky, sady hrncov, príborov a pohárov, ale tiež notebooky a nové sady paplónov s vankúšmi. Zoznam potrebných vecí bude priebežne aktualizovaný.
Jedna z kľúčových dopravných tepien v Košiciach, Jantárová ulica, získala po mesiacoch prác nový vzhľad.
V Košiciach od 1. novembra začal platiť operačný plán zimnej údržby komunikácií, ktorý bude trvať až do konca marca 2025. Zabezpečuje ho spoločnosť KOSIT v spolupráci s Magistrátom mesta Košice. Zimná údržba pokrýva približne 700 kilometrov ciest a chodníkov a počíta s nasadením vyše 200 pracovníkov, vrátane vodičov, dispečerov a ďalších.