Právnici z UPJŠ: Zmluva s EEI je absolútne neplatná
O parkovaní v Košiciach dnes budú poslanci rozhodovať aj podľa posudku, ktorý mesto dalo vypracovať Právnickej fakulte UPJŠ.
V programe zastupiteľstva je vyrovnanie s EEI. Podľa predloženého variantu má parkovacia firma ďalej spravovať parkoviská v centrálnej mestskej zóne. Rezidentské lokality, s výnimkou parkovísk na Žižkovej ulici, na Sennom trhu a pri Astórii, ktoré sa stanú súčasťou centrálnej zóny, prevezme právnická osoba so 100-percentnou účasťou mesta alebo priamo mesto.
Tento čiastočný rozvod má stáť mesto vyše 1,3 milióna eur, teda 1,1 milióna za technické zhodnotenie doteraz preinvestovaných prostriedkov (parkovacie automaty, vybudované parkovacie miesta a pod.) a 200-tisíc za takzvanú hodnotu kontraktu, teda ušlý zisk z rezidentských lokalít do ukončenia zmluvy v roku 2022.
[ad][/ad]Polaček: Neplaťme
Opoziční poslanci a občianski aktivisti však tvrdia, že EEI by nemala dostať ani 1,3 milióna eur. Parkovacej firme podľa nich žiadne kompenzácie nepatria, pretože nájomná zmluva s mestom je neplatná. „Nedopusťme to a poďme ich zastaviť. Len naša prítomnosť na mestskom zastupiteľstve naženie strach tým, ktorí chcú hlasovaním podporiť kšefty ľudí okolo EEI,“ pozýva ľudí na rokovanie zastupiteľstva poslanec a kandidát na primátora v blížiacich sa komunálnych voľbách Jaroslav Polaček (nezávislý).
Teraz dostali do rúk ďalší tromf. Či je nájomná zmluva s EEI platná, ako aj kroky, ktoré z toho plynú, nechal totiž magistrát posúdiť odborníkom z košickej právnickej fakulty. Záver posudku je jednoznačný. „Nájomná zmluva vrátane jej dodatkov je absolútne neplatná,“ tvrdia právnici. Uvádzajú dva dôvody. Prvým je príliš neurčito vymedzený predmet nájmu, druhým je rozpor s cestným zákonom, ktorý v čase podpisu kontraktu nedovoľoval, aby parkovné na území obce vyberala súkromná firma.
[ad2][/ad2]Bez meškania ukončiť
V posudku rozoberajú akademici z UPJŠ rôzne možnosti, ktoré môžu nastať pri vzájomnom vyrovnaní mesta a parkovacej spoločnosti. Predpokladajú náročné dokazovanie.
Ako najreálnejšie sa im javia dva spôsoby riešenia. „Prvým je uzavretie dohody o urovnaní všetkých práv a povinností účastníkov nájomnej zmluvy. Druhým podanie žaloby na súd, ktorý je jediný oprávnený záväzne rozhodnúť o sporných otázkach,“ píše sa v posudku.
Mesto by podľa neho malo „bez meškania“ urobiť kroky k ukončeniu prevádzkovania parkovania EEI a prevziať od nej parkovacie miesta a parkoviská. „Iný postup by mohol byť považovaný za porušenie povinností pri správe verejného majetku,“ upozorňujú odborníci.
Posudok právnickej fakulty aktivistov bojujúcich proti EEI potešil. Tvrdia, že takéto závery, na ktoré sami už dávno upozorňovali, od právnikov nečakali. „Teší nás, že odborníci, ktorých uznáva aj mesto, nám dali za pravdu. Závery sú jasné, rovnako je jasná zodpovednosť tých, ktorí porušovanie zákona spôsobili a tvrdohlavo na ňom trvali,“ povedal líder iniciatívy Nezaplatím EEI ani cent Henrich Burdiga. Na rozpor zmluvy s cestným zákonom pred rokom upozorňoval terajší košický župan Rastislav Trnka (nezávislý). Nejasné určenie predmetu nájmu zasa kritizoval na rokovaniach zastupiteľstva mesta pred dvoma rokmi poslanec J. Polaček. Že zmluva je neplatná po kontrole NKÚ pre denník KOŠICE:DNES opakovane vyhlásil košický právnik Martin Friedrich.
Čítajte aj:
Odporúčané články
Štát, mestá aj obce obstarávajú od minulého leta výrazne menej transparentne. Počet súťaží na bežné tovary a služby klesol na tretinu oproti počtu spred augusta 2024. Dôvodom sú zmeny, ktoré pre verejné obstarávanie presadil vtedajší minister investícií Richard Raši (Hlas-SD). Uviedla to Nadácia Zastavme korupciu s tým, že na tieto riziká už vtedy upozorňovala. Po roku zanalyzovala spolu s kanceláriou AGM Partners zmeny v nákupoch. Výsledky podľa nadácie nepotešia najmä v čase konsolidácie, kde sa ráta každé euro.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Dopravný podnik mesta Košice, a.s. (DPMK) oznamuje cestujúcej verejnosti zmenu prevádzkových hodín svojich predajných miest v súvislosti s dňom 17. novembra.

