Pre železnice by mala vzniknúť vlastná schéma štátnej pomoci
Ministerstvo dopravy SR by malo pripraviť vlastnú schému štátnej pomoci železničnej doprave vzhľadom na ceny elektrickej energie. Dôvodom je, že pre špecifickosť tohto sektora sa ho nebude týkať žiadna zo schém štátnej pomoci od Ministerstva hospodárstva SR. „Preto pripravujeme vlastnú schému štátnej pomoci pre sektor železničnej dopravy,” informoval minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina).
Železniční dopravcovia využívajú infraštruktúru štátnych Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), tie nakupujú elektrickú energiu a následne im ju podľa ministra jedna k jednej s nejakými poplatkami distribuujú. „ŽSR je de facto distribučná spoločnosť, ale dopravcovia napríklad nemajú pevné odberné miesto, preto nezapadajú do klasických schém štátnej pomoci pre malé, stredné a veľké podniky,” uviedol na sociálnej sieti Doležal.
Rezortná schéma pomoci by mala podľa rezortného šéfa vychádzať zo zastropovania ceny elektriny na úrovni 199 eur za megawatthodinu. „Dobrá správa pre nás je, že dnešný vývoj cien elektrickej energie, spotová sadzba je na úrovni 120 až 130 eur, čo je hlboko pod potenciálnym míľnikom zastropovania,” podotkol Doležal. Podľa neho tam zatiaľ krízová situácia nie je, čo ale neznamená, že nepripravia schému štátnej pomoci, keď bude nevyhnutná, aby ju mali k dispozícii. Treba ju však ešte vyrokovať s Európskou komisiou, či s Protimonopolným úradom. „Treba ju mať hlavne pripravenú, aby keď, nebodaj, ceny ešte zase stúpli, sme ju mohli použiť,” dodal Doležal..
Železniční dopravcovia dlhodobo upozorňovali na vysoký rast cien elektriny, žiadali vládu aj ministerstvo dopravy o prijatie potrebných opatrení, ale doposiaľ sa nedočkali. Hoci vláda vlani koncom októbra oznámila zastropovanie cien energií pre firmy, problém železničných dopravcov to podľa nich nerieši. Opäť žiadali v závere minulého roka zaradiť ŽSR a celý železničný sektor medzi prioritné podniky z pohľadu podpory energií a medzi kritickú infraštruktúru štátu. Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS) zároveň žiada vytvoriť reálnu liberalizáciu na trhu s elektrinou, aby si ju každý železničný dopravca mohol nakúpiť sám.
„Stále nevieme, za aké ceny budú nákladné vlaky jazdiť v novom roku po železničných koľajach,” upozorňoval výkonný riaditeľ AROS Patrik Benka. Ministerstvo dopravy dotuje sumou 22,5 milióna eur ročne ŽSR, ktoré ju prenášajú formou zliav z ceny za použitie koľají na železničných dopravcov. Ide o udržanie konkurencieschopnosti voči železnici v okolitých štátoch a voči cestnej doprave na Slovensku. Železniční dopravcovia volajú po novej koncepcii spoplatnenia koľají, ktorú malo vypracovať ministerstvo dopravy a vláda mala schváliť ešte v polovici minulého roka. Doteraz sa tak podľa nich nestalo, pričom pre neistotu a nepredvídateľnú cenu Slovensko začínajú nákladné vlaky obchádzať.
Zdroj: (SITA, be, it)
Odporúčané články
Z dôvodu výkopových prác na ulici Široká v MČ Kavečany dochádza od utorka 22. októbra 2024 do ukončenia prác k obmedzeniam premávky autobusovej linky 29.
V Košiciach od 1. novembra začal platiť operačný plán zimnej údržby komunikácií, ktorý bude trvať až do konca marca 2025. Zabezpečuje ho spoločnosť KOSIT v spolupráci s Magistrátom mesta Košice. Zimná údržba pokrýva približne 700 kilometrov ciest a chodníkov a počíta s nasadením vyše 200 pracovníkov, vrátane vodičov, dispečerov a ďalších.
Mesto Košice je tradične jedným z najvýznamnejších partnerov tejto najväčšej športovej udalosti v Košiciach. Práve mesto sa už celé storočie podieľa nielen organizačne, technicky a personálne, ale aj peňažným a nepeňažným plnením v celkovej výške takmer 150 000 eur.