Prečo sa v Košiciach súťaže na trolejbusy nevydarili?
Aktuálne medzi Košičanmi opäť rezonuje téma budúcnosti trolejbusovej dopravy v meste. Po jej utlmení od začiatku rekonštrukcie električkovej trate sa mnohí pýtajú, či ešte vôbec bude obnovená.
Diskusie rozprúdila najmä magistrátom zverejnená Stratégia rozvoja dopravy a dopravných stavieb. V nej sa totiž navrhuje zastavenie trolejbusovej dopravy.
Pred troma rokmi sa totiž vedenie Dopravného podniku mesta Košice pokúsilo trolejbusy zrušiť s odôvodnením, že na košické pomery je tento druh MHD ekonomicky neefektívny. Po protestoch občanov a petícii za ich zachovanie, pod ktorú sa podpísalo takmer 10-tisíc ľudí, od plánu upustili.
Súčasť volebného programu
Ekologická doprava sa stala aj politickou témou. Dokončenie trolejbusového okruhu bolo súčasťou volebného programu primátora mesta Richarda Rašiho. “Máme záujem o zachovanie trolejbusov v meste,” niekoľkokrát deklarovala hovorkyňa dopravcov Michaela Karaffová.
Jedným dychom však dodáva, že tento spôsob dopravy potrebuje investície, obnoviť sa musí prestarnutý vozový park, trolejové vedenie i meniareň. No potrebné investície DPMK nemá, čerpať ich chce z eurofondov.
Skúšal to cez verejné obstarávania na nákup nových trolejbusov, ale tie boli neúspešné pre nedostatočný počet záujemcov. “Na Slovensku neexistuje trh s trolejbusmi, čo potvrdzujú aj skúsenosti iných prevádzkovateľov,” prezentovala názor vedenia dopravcov hovorkyňa.
Traja záujemcovia
Informácie z iných miest však hovoria čosi iné. V posledných rokoch pribudli trolejbusy v Bratislave, Žiline, Prešove a najnovšie v Banskej Bystrici. “Ide o 4 nové trolejbusy, ktoré boli zakúpené z nenávratného finančného príspevku z ministerstva životného prostredia,” informovala nás hovorkyňa primátora Banskej Bystrice Zdenka Sekerešová.
Výberového konania na dodávku trolejbusov sa zúčastnili traja záujemcovia. Okrem víťaza, českej spoločnosti Škoda Electric, boli ďalšími účastníkmi litovská firma UAB “LBUS” z Viľnusu a zvolenský AZ Lokomat.
V Banskej Bystrici však verejná súťaž neprebehla bez zádrhov. “Bolo to náročné. Aby bola súťaž úspešná, dalo to dosť práce. Dvakrát sme museli prispôsobovať kritériá, aby sa mohlo zúčastniť viac záujemcov, ale nakoniec sa to podarilo a nové trolejbusy po meste už jazdia,” prízvukuje hovorkyňa Sekerešová.
Zvolenčania nemali záujem
Prečo sa trolejbusové firmy uchádzali o zákazku v B. Bystrici, ale v Košiciach sa do súťaže neprihlásili, sme sa chceli opýtať každej z troch spomínaných spoločností.
“Do prvej košickej verejnej súťaže sme sa prihlásili. Podľa mojich informácií naše trolejbusy vyhovovali technickým podmienkam, ktoré boli stanovené. Došlo nám však oznámenie, že súťaž bola zrušená. Prihlásili sme sa do súťaže na dodávku do Banskej Bystrice, ktorú sme vyhrali, a keď prišlo oznámenie o druhej súťaži vyhlásenej pre Košice, už sme sa neprihlásili, pretože nás vyťažila objednávka z Bystrice,” povedala nám manažérka Škody Electric Tereza Hajná.
Podľa Ladislava Flašíka zo zvolenskej spoločnosti AZ Lokomat jeho firma o košickú súťaž nemala záujem. Na otázku prečo len zopakoval pôvodnú odpoveď. Skúšali sme kontaktovať aj litovského výrobcu. Číslo, ktoré sme získali na jeho slovenského zástupcu, bolo nedostupné.
Bude sa DPMK inšpirovať Banskou Bystricou?
Tri vypísané verejné súťaže na dodávku trolejbusov do Košíc boli neúspešné. Ako deklarujú dopravcovia, pre nedostatočný počet záujemcov. Problémy pri súťaži mali podľa slov mestskej hovorkyne Zdenky Sekerešovej aj v Banskej Bystrici. Vyriešili ich však. Zmenili kritériá tak, aby sa súťaže mohli zúčastniť viacerí záujemcovia. A tí sa nakoniec prihlásili – traja.
To by mohlo byť príkladom aj pre košický DPMK. Bude sa inšpirovať Banskou Bystricou a prehodnotí podmienky, ktoré majú spĺňať uchádzači o dodávku trolejbusov do Košíc? Odpoveď sme zatiaľ nedostali.
Ani v Prešove trolejbusovú dopravu neutlmujú
Ekologickú trolejbusovú dopravu sa snažia rozšíriť aj v Prešove. Podľa počtu obyvateľov v treťom najväčšom slovenskom meste jazdí 45 trolejbusov a 60 autobusov.
Posledných takmer 20 trolejbusov pribudlo do vozového parku Dopravného podniku mesta Prešov v priebehu posledných rokov.
“Verejná súťaž bola vypísaná pred piatimi rokmi. Zúčastnili sa jej dvaja záujemcovia. Išlo o podniky z Čiech zo skupiny škodováckych závodov. Rozdiel bol v karosérii. Zvíťazil výrobca Škoda Electric, takže máme trolejbusy tejto tradičnej českej značky,” povedal nám riaditeľ prešovských dopravcov Peter Janus.
Podľa jeho slov sa Prešovčania snažia o ďalšie rozšírenie ekologickej trolejbusovej dopravy v meste. Záleží to však na tom, kedy sa dostanú k financiám z eurofondov. “Už existuje operačný program, ktorý sa týka rozvoja ekologickej infraštruktúry a chceme sa v rámci neho uchádzať o ďalšie prostriedky na trolejbusovú dopravu. Zatiaľ sme vo fáze spracovávania ekologickej štúdie,” dodal P. Janus.
Foto: TASR
Foto 2: Ivan Fleischer
Odporúčané články
Mladá žena v Trebišove pripravila seniora o dôchodok. Ako uviedla hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach Lenka Ivanová, 69-ročný František sa v piatok 8. novembra na autobusovej stanici v Trebišove stretol s mužom a ženou, ktorých poznal. U tejto dvojice už viackrát prespal, vzhľadom na svoju životnú situáciu. V ten deň plánoval ísť po dôchodok a dvojica mu navrhla, že mu zabezpečia taxík.
Od 1. januára 2025 vstupuje do platnosti novela školského zákona, ktorá zamedzí používanie mobilných telefónov na školách. Ministerstvo školstva SR prichádza s balíkom podporných opatrení, ktoré majú školám a rodičom pomôcť zvládnuť túto zmenu. Súčasťou opatrení sú usmernenia, informačné materiály aj špeciálne školenia pre pedagógov.
Predseda strany Hlas-SD Matúš Šutaj Eštok, pri príležitosti osláv 17. novembra zverejnil stanovisko, v ktorom vyjadril ostrú kritiku opozície, pričom poukázal na potrebu skutočnej demokracie. Vo svojich vyjadreniach nezabudol zdôrazniť hodnoty slobody a rešpektu.